Przejdź do serwisu tematycznego

Zmiennowirnikowiec Leonardo AW609 na włoskim lotniskowcu Cavour

Spółka Leonardo, we współpracy z włoską marynarką wojenną, przeprowadziły próby prototypu zmiennowirnikowca AW609 na lotniskowcu Cavour (C550).

W środę, 26 czerwca 2024, spółka Leonardo poinformowała, że w dniach 3-12 kwietnia br. we współpracy z włoską marynarką wojenną (Marina Militare), przeprowadziły próby prototypu zmiennowirnikowca AW609 (nr AC4) na lotniskowcu Cavour (C550).

Zdjęcia: Leonardo

Prototyp, w konfiguracji reprezentatywnej dla wariantu produkcyjnego, wykonał serię podejść, lądowań i startów na pokładzie okrętu flagowego włoskich sił morskich. Zmiennowirnikowiec przebazowano z lotniska przyzakładowego Cascina Costa (siedziba Leonardo Helicopters) w gminie Samarate (w regionie Lombardia, w prowincji Varese) do bazy morskiej Maristaer Grottaglie w regionie Apulia, w prowincji Tarent.

Testy były realizowane przez pilotów doświadczalnych i personel obsługi technicznej Leonardo oraz wspierane przez personel włoskiej marynarki wojennej. Zostały zrealizowane w niesprecyzowanej lokalizacji, 20 mil morskich od brzegu.

Integralną częścią fazy demonstracyjnej była wstępna kampania testowa opracowana i przeprowadzona w całkowicie syntetycznym środowisku z wykorzystaniem symulatora rozwojowo-inżynierskiego AW609, który znajduje się w Cascina Costa. Aplikacje tzw. cyfrowych bliźniaków umożliwiły wstępną ocenę działań i manewrów, które później wykonano w rzeczywistości w celu rozwoju zdolności, redukcji czasu, zapewnienia bezpieczeństwa i zrównoważonego rozwoju. Procedury lądowania i startu z pokładu przeprowadzono w ponad 15 różnych warunkach (w tym w warunkach wietrznych), obejmujących podejście do lądowania w linii prostej i z boku, lądowanie pionowe, start pionowy i start bokiem.

Próby to najnowszy krok w ramach działań prowadzonych przez wspólną grupę roboczą utworzoną w 2022, w skład której wchodzą Leonardo, włoska marynarka wojenna, wojska lądowe (Esercito Italiano) i Korpus Straży Skarbowej (Corpo della Guardia di Finanza). Celem grupy roboczej jest ocena potencjału technologii zmiennowirnikowców jako uzupełnienia dla śmigłowców wykorzystywanych przez służby rządowe, zapewniających możliwość szybkiego transportu na duże dystanse z pionowym startem i lądowaniem oraz dużą prędkością przelotową na dużym pułapie. Ocena przeprowadzona przez grupę roboczą pomogłaby w określeniu korzyści dla transportu logistycznego, a w dalszej przyszłości – transportu morskiego oraz w zakresie rozpoznania i patrolowania.

Przypomnijmy, że 13 października 2022 w zakładach spółki-córki AgustaWestland Philadelphia w Filadelfii w stanie Pensylwania w Stanach Zjednoczonych został oblatany pierwszy seryjny egzemplarz zmiennowirnikowca AW609 oznaczonego fabrycznie jako AC5. Jest to pierwszy na świecie cywilny zmiennowirnikowiec (na rynku wojskowym dostępne są obecnie amerykańskie konstrukcje Bell Textron: seryjny V-22 Osprey i prototypowy V-280 Valor). Spółka dysponuje prototypem w USA i dwoma kolejnymi we Włoszech (jeden z prototypów rozbił się 30 października 2015), które wylatały ponad 1900 godzin.

Leonardo miała uzyskać zamówienia od trzech klientów na około 50 egzemplarzy. Jednym z nich ma być amerykańska spółka Bristow Group oraz nieujawniony europejski operator (4 egzemplarze). Ponadto, zainteresowanie zakupem 6 egzemplarzy wyrażały Zjednoczone Emiraty Arabskie, siły zbrojne Włoch deklarowały pozyskanie nieokreślonej liczby AW609 do misji ewakuacji medycznej.

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

X