11 maja br. amerykańska Agencja Współpracy Obronnej DSCA (Defense Security Cooperation Agency) poinformowała o zgodzie Departamentu Stanu USA na potencjalną sprzedaż do Republiki Federalnej Niemiec 60 ciężkich śmigłowców transportowych Boeing CH-47F Chinook w wersji Block II wraz z pakietem wyposażenia za równowartość maksymalnie 8,5 mld USD (35,36 mld zł).
Zgodnie z opublikowaną informacją, rząd federalny w Berlinie wnioskował o możliwość zakupu 60 wiropłatów z modyfikacjami zgodnymi z wymaganiami zamawiającego, 140 silników turbowałowych T-55-GA-714A, 72 układów ostrzegających o odpalonych pociskach rakietowych AN/AAR-57 CMWS i 284 szyfrowanych radiostacji AN/ARC-231A.
Pakiet zawiera również układy ostrzegające o opromieniowaniu laserem AN/AVR-2B, układy systemu ostrzegania przed opromieniowaniem radarem AN/APR-39C(V)1 RWR, radiostacje AN/ARC-220 HF z zagłuszaniem elektronicznym ECCM, nawigację z usługą precyzyjnego pozycjonowania PPS (Precise Positioning Service) z wbudowanym modułem kryptograficznym SAASM lub M-Code, cyfrowy system sterowania i kontroli lotu DAFCS, transpondery systemu identyfikacji swój-obcy AN/APX-123A, systemy nawigacyjne AN/ARN-147 pracujące w częstotliwościach VHF z odbiornikami VOR/ILS, układy nawigacji taktycznej AN/ARN-153 TACAN, komputery danych powietrznych, radiowysokościomierze AN/APN-209 RACC, moduły kryptograficzne AN/PYQ-10, układy identyfikacji swój-obcy KIV-77 Mode 4/5, terminale szyfrowanej łączności głosowej KY-100M, noktowizory AN/AVS-6 NVD, zmodernizowane modemy wymiany danych IDM-401, wyciągarki do pobierania paliwa w locie, napędowe karabiny maszynowe M134 kal. 7,62 mm, system rozpraszania sygnatury cieplnej spalin IRSS i filtry silnikowe EAPS, system ochrony balistycznej kabiny pilotów i kabiny ładunkowej, system załadunkowo-rozładunkowy COOLS, dodatkowe zbiorniki paliwa ERFS o pojemności 500 i 800 galonów oraz wyposażenie FARE do tankowania w wysuniętych bazach operacyjnych, wyposażenie HUSLE do transportu ładunków na zawiesiu, system szybkiego desantowania liną FRIES, wyciągarki, głowice optoelektroniczne EO/IR, odporne na zderzenia fotele pilotów i żołnierzy, narty na koła, tratwy ratunkowe, pasy i mocowania ładunkowe, wyposażenie misji, specjalne narzędzia i sprzęt testowy, sprzęt wsparcia naziemnego, części zamienne do płatowców i silników, dane techniczne, publikacje, zlecenia prac konserwacyjnych/propozycje zmian inżynierskich, naprawa i zwrot, pomoc techniczna, pomoc w zakresie uzyskania zdatności do lotu, transport statków powietrznych, szkolenia, szkolenie w locie i instruktorzy obsługi technicznej oraz inne powiązane elementy logistyki i wsparcia programu.
Przypomnijmy, że najnowsze Chinooki zostały wybrane przez Niemcy w programie STH (Schwere Transporthubschrauber), 1 czerwca 2022. Będą stopniowo zastępować flotę 80 wiropłatów typu CH-53GA/GE/GS Stallion, pozostających w służbie od 1971. Odbiorcą ma być 64. Skrzydło Śmigłowców (Hubschraubergeschwader 64, HSG 64) wojsk lotniczych (Luftwaffe). Stalliony mają zostać wycofane całkowicie do 2030.
Głównym partnerem Boeinga w programie dostaw CH-47F dla Luftwaffe będzie europejska spółka Airbus Helicopters, z którą Amerykanie nawiązali strategiczne partnerstwo w marcu ub. r. Pozostali podwykonawcy programowi to AERO-Bildung, CAE Elektronik, ESG Elektroniksystem- und Logistik, Lufthansa Technik, Honeywell Aerospace oraz Rolls-Royce Deutschland.
Wybrany przez Niemców wariant CH-47F Block II został wyposażony w zmodernizowane silniki turbowałowe Honeywell T55-715 o zwiększonej o 20% mocy oraz nowe, kompozytowe łopaty o skośnych końcówkach ACRB (Advanced Chinook Rotor Blades). Konfiguracja sześciu zbiorników paliwa, po trzy z każdej strony kadłuba, została zastąpiona dwoma większymi w sponsonach, dzięki czemu śmigłowiec zabiera więcej paliwa przy zmniejszonej o 90 kg masie. Wzmocniono także strukturę kadłuba w istotnych obszarach, aby umożliwić przenoszenie dodatkowych ładunków. Ostatecznie zwiększyło to maksymalną masę startową z 22 680 do 24 500 kg, a udźwig z około 9 000 do 10 000 kg. Śmigłowiec wyposażony w trzy generatory o mocy 60 kVa oraz system regulacji obrotów śmigła (Active Parallel Actuator System, APAS).
CH-47F został dotąd wybrany przez następujących użytkowników eksportowych: Koreę Południową (niesprecyzowana liczba), Wielką Brytanię (14 egzemplarzy) i Egipt (12 zamówionych egzemplarzy z możliwością zwiększenia do 23). Wkrótce do grona nowych użytkowników CH-47F może dołączyć Belgia, która jest nimi zainteresowana.
Tymczasem, 20 marca 2023 spółka Boeing informowała o rozpoczęciu montażu końcowego pierwszego seryjnego egzemplarza zmodernizowanego CH-47F Block II.
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.