Pod koniec września Agencja Uzbrojenia unieważniła dwa przetargi dotyczące zakupu uzbrojenia lotniczego dla Sił Powietrznych RP: kierowanych bomb lotniczych GBU-12 Paveway II i bomb ćwiczebnych BDU-33 B/D, które miały trafić na uzbrojenie samolotów wielozadaniowych F-16 Jastrząb.
GBU-12 Paveway II / Zdjęcie: USAF
Poinformowano o unieważnieniu 26 września postępowania przetargowego, mającego wyłonić dostawcę kolejnej partii 300 kierowanych bomb lotniczych GBU-12 Paveway II, które było prowadzone od 22 sierpnia 2022. Do 20 września 2023 był termin składania wniosków z ofertami ostatecznymi, ale żaden podmiot nie zgłosił się. Wiadomo jednak, że zainteresowanie udziałem wcześniej wyraziły spółki: Megmar Logistics & Consulting, Cenzin, Siltec, Alioth Trading i konsorcjum Zakład Sprzętu Precyzyjnego Niewiadów wraz z Works 11 (Bomby kierowane GBU-12 dla polskich F-16).
W przypadku anulowanego postępowania, bomby miały być kompletowane z przedziałem kierowania MAU-169L/B lub MAU-209C/B, przedziałem stabilizującym MXU-650C/B lub MXU-650D/B, zapalnikiem lotniczym FMU-152A/B i grawitacyjną bombą lotniczą ogólnego przeznaczenia Mark 82.
Bomba kierowana GBU-12 Paveway II ma masę bojową 230 kg, 3,27 m długości i 273 mm średnicy. Efektywny zasięg rażenia wynosi 14,8 km. Bomba Mark 82 zawiera 87 kg tritonalu (80% trotylu i 20% glinu), minolu (40% azotanu amonu, 40% trotylu i 20% glinu) lub H-6 (30% trotylu, 45% heksogenu, 20% glinu, 5% wosku i 0,5% chlorku wapnia). Bomby Mark 82 są produkowane od 2019 w Zakładach Chemicznych Nitro-Chem w Bydgoszczy, wchodzących w skład Polskiej Grupy Zbrojeniowej (100 bomb Mk 82 z Nitro-Chemu, Nitro-Chem z certyfikatem do produkcji Mk 82).
Miała to być kolejna partia bomb tego typu w Siłach Powietrznych RP. 13 lipca 2017 ówczesny Inspektorat Uzbrojenia MON podpisał umowy na dostawy tychże bomb ze spółkami Cenrex (40 egz. za 10,5 mln zł) z dostawą w tym samym roku oraz Megmar Logistics & Consulting (400 egz. za 64,8 mln zł), które miały zostać dostarczone do końca 2022.
BDU-33 B/D / Zdjęcie: NARA & DVIDS Public Domain Archive
Później Agencja Uzbrojenia poinformowała z kolei o unieważnieniu postępowania przetargowego na dostawę 13 tysięcy bomb ćwiczebnych BDU-33 B/D lub równoważnych na potrzeby samolotów wielozadaniowych Lockheed Martin F-16C/D Jastrząb, a także lekkich samolotów bojowych FA-50 Fighting Eagle. Było ono prowadzone od 15 listopada 2022 (Wojsko chce 13 tysięcy bomb ćwiczebnych BDU-33 B/D).
Postępowanie zostało unieważnione 25 września 2023. W uzasadnieniu czytamy, że złożona oferta miała termin realizacji wyznaczony na 30 lipca 2024, podczas gdy zamawiający ustalił datę krańcową na 31 października 2023.
Bomba ćwiczebna BDU-33 D/B jest uwalniana z samolotu i spada swobodnie aż do zderzenia. Uderzenie korpusu bomby umożliwia wbicie zespołu iglicy w spłonkę naboju sygnałowego (Mk4 Mod3 lub KCXU-3A/B), który wyrzuca dym i błysk z ogona bomby, umożliwiając wizualną obserwację celności bombardowania. Bomba ma masę 10,75 kg (25 funtów), 571 mm długości oraz 101 mm średnicy. Są pakowane po łącznie (równoważnik) 960 kg. Nabój sygnałowy jest wypełniony czerwonym fosforem lub czterochlorkiem tytanu. Czas opóźnienia zapłonu to maksymalnie 2,5 ms. Są pakowane po 500 naboi w drewnianej skrzyni (równoważnik 44 kg) lub po 50 naboi w metalowej skrzyni (8 kg).
Dalsza eksploatacja F-16 w Wojsku Polskim
Przypomnijmy, że 13 września, amerykańska Agencja Współpracy Obronnej DSCA (Defense Security Cooperation Agency) opublikowała zgodę Departamentu Stanu USA na ewentualną sprzedaż do Polski pakietu wsparcia i modyfikacji polskiej floty F-16 za maksymalnie 389 mln USD (1,67 mld zł) (Zgoda na dalsze wsparcie polskich F-16).
W ostatnim czasie pozytywnie rozstrzygnięto również dwa przetargi związane z uzbrojeniem ćwiczebnym dla tych samolotów. 21 sierpnia Agencja Uzbrojenia wybrała ofertę spółki Mildat z Warszawy na dostawę 100 bomb ćwiczebnych BDU-50A/B lub równoważnych na potrzeby tych samolotów, natomiast 15 maja ogłosiła, że spółka Megmar Logistics & Consulting z Kutna dostarczy partię pocisków szkolno-treningowych CATM-120C (Captive Air Training Missile) (Mildat dostarczy bomby ćwiczebne BDU-50 dla F-16 Jastrząb, Dostawa pocisków szkolnych CATM-120 dla polskich F-16).
13 grudnia ub. r. zawarto umowę z izraelską spółką Elbit Systems na dostawy taktycznego systemu symulatorowego symulacji lotów, a na rozstrzygnięcie nadal czeka przetarg na nowy system rozpoznawczy z radarem o syntetycznej aperturze SAR, jak również kolejny dotyczący zakupu partii 120 precyzyjnych bomb penetrujących o masie od 226 do 2050 kg (Elbit Systems dostarczy symulatory dla polskich F-16, Dwóch oferentów na nowy system rozpoznawczy dla F-16).
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.