30 czerwca br. Straż Graniczna (SG) oraz Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji (MSWiA) poinformowały o zakończeniu prac budowlanych przy barierze fizycznej na granicy polsko-białoruskiej. Prace były realizowane począwszy od 25 stycznia br. Pięć miesięcy intensywnych robót, nadzór i odbiór poszczególnych etapów budowy bariery był prowadzony przez inspektorów budowlanych-funkcjonariuszy i pracowników SG. Bariera ma 186,25 km długości, do jej budowy zużyto 49 tys. ton stali (Straż Graniczna podpisała umowy dotyczące budowy zapory na granicy polsko-białoruskiej, MSWiA o zaporze na granicy z Białorusią).
Straż Graniczna oraz Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji poinformowały o zakończeniu prac budowlanych przy barierze fizycznej na granicy polsko-białoruskiej / Zdjęcie: MSWiA
Z okazji zakończenia prac na granicę do wsi Nowodziel (w województwie podlaskim, w powiecie sokólskim, w gminie Kuźnica) przyjechali premier Mateusz Morawiecki, minister spraw wewnętrznych i administracji Mariusz Kamiński, wiceminister i sekretarz stanu w ministerstwie spraw wewnętrznych i administracji Maciej Wąsik oraz komendant główny Straży Granicznej gen. dyw. SG Tomasz Praga, którzy wzięli udział w konferencji prasowej.
Przypomnijmy, że wykonanie przęseł stalowych zostało powierzone konsorcjum trzech spółek – Polimex-Mostostal (lider) z Warszawy (lider) oraz Mostostal Siedlce z Siedlec i Węglokoks z Katowic. Natomiast za roboty budowlane byli odpowiedzialni dwaj wykonawcy – Budimex z Warszawy, oraz konsorcjum spółek Unibep (lider) z Bielska Podlaskiego i Budrex z Białegostoku. Budowa zapory na granicy polsko-białoruskiej to skutek wejścia w życie 4 listopada ub. r. ustawy o budowie zabezpieczenia granicy państwowej.
Zakończyliśmy budowę zapory na granicy polsko-białoruskiej, która znacząco wzmacnia bezpieczeństwo Polski i UE. Działania naszych służb i budowa bariery na granicy pozwoliły powstrzymać powstanie szlaku nielegalnej migracji, która miała zdestabilizować sytuację w regionie. pic.twitter.com/bXGG7iHqbK
— Mariusz Kamiński (@Kaminski_M_) June 30, 2022
Zabezpieczenie granicy mierzy 5,5 m wysokości: 5 m to stalowe słupy, zwieńczone zwojem z drutu tak, aby nie można było przejść na drugą stronę. Podstawowymi elementami, które zostały wykorzystane do budowy zapory, będą stalowe przęsła do których zużyto 49 tys. ton stali. To m.in. prawie 41 tys. sztuk przęseł stalowych i tyle samo słupów stalowanych o przekroju dwuetowym. Zastosowanych zostało 100 przęseł z bramkami serwisowymi oraz 22 bramki otwierane do migrowania zwierząt. Łącznie na wykonanie wszystkich prac zakontraktowano kwotę ponad 1 mld 233 milionów zł. Z tych środków zostały sfinansowane: wykonanie stalowych przęseł (ponad 589 mln zł) oraz roboty budowlane (ponad 644 mln zł).
Wiceminister @WasikMaciej w #Nowodziel: Do połowy września będziemy mieli także zaporę elektroniczną. Słupy są przygotowane na montaż kamer termowizyjnych, będą też czujniki ruchu, różnego typu elektronika, która będzie wspierała @Straz_Graniczna. pic.twitter.com/01Apqimeun
— MSWiA 🇵🇱 (@MSWiA_GOV_PL) June 30, 2022
Kolejnym etapem będzie budowa tzw. zapory elektronicznej. Zastosowane zostaną nowoczesne, elektroniczne metody zarządzania granicą (czujniki ruchu wzdłuż całej granicy, systemy ochrony perymetrycznej, kamery dzienne i noktowizyjne). Za ten etap odpowiada spółka Elektrotim z Gliwic w ramach umowy ze Strażą Graniczną z 24 marca br. o wartości 270 005 863,21 zł brutto. Zgodnie z nią, zapora elektroniczna zostać ukończona w maksymalnie 90 dni od zakończenia prac budowlanych przy zaporze fizycznej, a więc do połowy września br.
Spółka ma doświadczenie w wykonywaniu tego rodzaju projektów. W latach 2019-2021 zrealizowała na zlecenie Bieszczadzkiego Oddziału Straży Granicznej w Przemyślu umowę, której przedmiotem była rozbudowa systemów ochrony technicznej granicy zewnętrznej UE w zakresie urządzeń nadzoru na odcinku o długości około 32 km.