Defence & Space

Szwedzcy żołnierze otrzymają motocykle Yamaha XT 250

Szwedzki urząd zamówień obronnych FMV zawarł umowę ze spółką Yamaha Motor Europe NV na dostawy 2500 motocykli XT 250 w zimowym ukompletowaniu.

2025-05-14 | Rafał Muczyński | 3 minuty

Szwecja zamówiła dodatkową przeciwpancerną amunicję artyleryjską BONUS

Szwedzki urząd zamówień obronnych FMV zawarł umowę z rodzimą spółką BAE Systems Bofors AB na dostawę nowej partii 155-mm precyzyjnej, przeciwpancernej amunicji…

2025-05-14 | Rafał Muczyński | 3 minuty

„Siła w prawdzie”: Rosyjski pociąg do zwycięstwa w wojnie na kłamstwa historyczne

Okolice 9 maja w Federacji Rosyjskiej obfitują w wydarzenia związane z II wojną światową. Jednak większość zachodnich historyków złapała by się za głowy słysząc, co opowiadają…

2025-05-09 | Sławek Zagórski | 5 minut

Szwedzkie A26 a polska Orka

Na początku kwietnia Saab zorganizował dla przedstawicieli polskich mediów branżowych wizytę w należącej do koncernu a mieszczącej się w Karlskronie, stoczni Saab Kockums. Głównym tematem…

2025-05-08 | Przemysław Gurgurewicz | 19 minut

Rohde & Schwarz prezentuje najnowsze innowacje w walce radioelektronicznej na targach AOC Europe

Niemiecka spółka Rohde & Schwarz zaprezentowała nową generację systemów zwiadu/walki radioelektronicznej (SIGINT/WRE), rozwiązań do łączenia czujników i analizy sygnałów, zaprojektowanych tak, aby…

2025-05-12 | Redakcja | 2 minuty

Iberyjski blackout: Czy Polska jest gotowa na podobny scenariusz?

Blackout na Półwyspie Iberyjskim wywołał kilka nieśmiałych pytań, czy Polska jest bezpieczna w przypadku awarii sieci energetycznej. Pytanie o tyle zasadne, że dziwić może jak…

2025-05-02 | Sławek Zagórski | 7 minut

„Siła w prawdzie”: Rosyjski pociąg do zwycięstwa w wojnie na kłamstwa historyczne

Okolice 9 maja w Federacji Rosyjskiej obfitują w wydarzenia związane z II wojną światową. Jednak większość zachodnich historyków złapała by się za głowy słysząc, co opowiadają…

2025-05-09 | Sławek Zagórski | 5 minut

Jak Pierwsza Wojna Światowa kształtowała obraz Drugiej? Technologia i inne wynalazki

Trudno jest w pełni zrozumieć przebieg i obraz Drugiej Wojny Światowej, jeżeli nie wie się nic o Pierwszej. Bo to właśnie lata Wielkiej Wojny doprowadziły…

2025-04-20 | Tomasz Świątkowski | 12 minut

Podpisanie umowy na dostawę Satelitarnego Systemu Obserwacji Ziemi w programie MikroSAR

Konsorcjum polsko-fińskiej spółki ICEYE i Wojskowych Zakładów Łączności Nr 1 podpisało umowę z Ministerstwem Obrony Narodowej na dostarczenie Siłom Zbrojnym RP Satelitarnego Systemu Obserwacji Ziemi…

2025-05-14 | Redakcja | 9 minut

Rheinmetall AG i ICEYE planują utworzenie spółki joint venture

Niemiecka grupa Rheinmetall AG oraz polsko-fińska spółka ICEYE zamierzają uruchomić spółkę joint venture, której zadaniem będzie produkcja satelitów wyposażonych w radar z syntetyczną aperturą…

2025-05-08 | Redakcja | 4 minuty

Rekordowe umowy obronne USA z Arabią Saudyjską

Podczas wizyty prezydenta USA Donalda Trumpa w Rijadzie, zostały zawarte amerykańsko-saudyjskie umowy obronne o wartości prawie 142 mld USD.

2025-05-14 | Rafał Muczyński | 6 minut

Ukraiński Przemysł Obronny kusi Ukraińców w Polsce powrotem do kraju

Koncern Ukraiński Przemysł Obronny JSC (UDI; dawniej UkrOboronProm) rozpoczął program Powrót Ukraińców, który ma zachęcić obywateli przebywających w Polsce do powrotu do kraju i podjęcia…

2025-05-13 | Rafał Muczyński | 2 minuty

Szwedzcy żołnierze otrzymają motocykle Yamaha XT 250

Szwedzki urząd zamówień obronnych FMV zawarł umowę ze spółką Yamaha Motor Europe NV na dostawy 2500 motocykli XT 250 w zimowym ukompletowaniu.

2025-05-14 | Rafał Muczyński | 3 minuty

Rafael pomyślnie zademonstrował w USA zdolności Typhoon 30 C-UAS

Izraelska spółka Rafael Advanced Defense Systems przeprowadziła testy zdalnie sterowanego modułu uzbrojenia Typhoon 30 do neutralizowania bezzałogowców w różnych odległościach podczas demonstracji…

2025-05-14 | Redakcja | 3 minuty

Bell wyprodukował 6000 śmigłowców w Kanadzie

Kanadyjska spółka Bell Textron Canada Limited (część amerykańskiej Bell Textron) dostarczyła dwa śmigłowce wielozadaniowe Model 412EPX, dzięki czemu zakład wyprodukował…

2025-05-14 | Rafał Muczyński | 6 minut

Premier Tusk: Za pożarem Centrum Handlowego Marywilska 44 stoją Rosjanie

We wspólnym oświadczeniu ministra sprawiedliwości – prokuratora generalnego oraz ministra spraw wewnętrznych i administracji, koordynatora służb specjalnych stwierdzono, że za zeszłorocznym pożarem Centrum Handlowego Marywilska…

2025-05-12 | Redakcja | 4 minuty

Szwecja zamówiła dodatkową przeciwpancerną amunicję artyleryjską BONUS

Szwedzki urząd zamówień obronnych FMV zawarł umowę z rodzimą spółką BAE Systems Bofors AB na dostawę nowej partii 155-mm precyzyjnej, przeciwpancernej amunicji…

2025-05-14 | Rafał Muczyński | 3 minuty

Rafael pomyślnie zademonstrował w USA zdolności Typhoon 30 C-UAS

Izraelska spółka Rafael Advanced Defense Systems przeprowadziła testy zdalnie sterowanego modułu uzbrojenia Typhoon 30 do neutralizowania bezzałogowców w różnych odległościach podczas demonstracji…

2025-05-14 | Redakcja | 3 minuty

Szwedzcy żołnierze otrzymają motocykle Yamaha XT 250

Szwedzki urząd zamówień obronnych FMV zawarł umowę ze spółką Yamaha Motor Europe NV na dostawy 2500 motocykli XT 250 w zimowym ukompletowaniu.

2025-05-14 | Rafał Muczyński | 3 minuty

Szwecja zamówiła dodatkową przeciwpancerną amunicję artyleryjską BONUS

Szwedzki urząd zamówień obronnych FMV zawarł umowę z rodzimą spółką BAE Systems Bofors AB na dostawę nowej partii 155-mm precyzyjnej, przeciwpancernej amunicji…

2025-05-14 | Rafał Muczyński | 3 minuty

FEINDEF’25: Premiera europejskiej haubicy NEMESIS

Na rozpoczynających się dziś Międzynarodowych Targach Przemysłu Obronnego FEINDEF w Madrycie, europejskie spółki KNDS i GDELS zaprezentowały 155-mm haubicę samobieżną na podwoziu gąsienicowym NEMESIS.

2025-05-12 | Rafał Muczyński | 3 minuty

Rafael zaprezentował ulepszoną głowicę MicroLite

Podczas Special Operations Forces (SOF) Week 2025 w Tampa na Florydzie, izraelska spółka Rafael Advanced Defense Systems zaprezentowała ulepszoną głowicę optoelektroniczną MicroLite.

2025-05-10 | Redakcja | 4 minuty
Shooting

Inforce ARC 350 & 600 – nowe, mocniejsze latarki

Inforce wkrótce wprowadzi do dystrybucji latarki nowej linii ARC, w skład której wchodzi model 600 oraz 350 (zasilane odpowiednio ogniwami 18650 oraz 18350). Całkowicie nowa…

2025-05-14 | Michał Ihnatów | 5 minut

Szersza oferta Athlon Optics w Parabellum

W ofercie sklepie Parabellum pojawiły się kolejne produkty marki Athlon Optics. W jej ofercie znajdują się zarówno lunety biegowe, jak i te znacznie…

2025-05-14 | Michał Ihnatów | 13 minut

Inforce ARC 350 & 600 – nowe, mocniejsze latarki

Inforce wkrótce wprowadzi do dystrybucji latarki nowej linii ARC, w skład której wchodzi model 600 oraz 350 (zasilane odpowiednio ogniwami 18650 oraz 18350). Całkowicie nowa…

2025-05-14 | Michał Ihnatów | 5 minut

Szersza oferta Athlon Optics w Parabellum

W ofercie sklepie Parabellum pojawiły się kolejne produkty marki Athlon Optics. W jej ofercie znajdują się zarówno lunety biegowe, jak i te znacznie…

2025-05-14 | Michał Ihnatów | 13 minut

LMT MARS-L w Mex Armory – dwie lufy, jedna cena

W sklepie Mex Armory obowiązuje specjalna promocja na karabinki LMT MARS-L w wariantach z lufami długości 10,5 lub 11 cali (bez EBCG). Do każdego karabinka w zestawie…

2025-05-12 | Michał Ihnatów | 2 minuty

Nowości Bergara i Schmeisser w Incorsa

W firmie Incorsa pojawiły się nowości z katalogu Bergara oraz Schmeisser.

2025-05-09 | Michał Ihnatów | 5 minut

Strzelectwo od podstaw cz. 3 – Od egzaminu po WPA

Egzamin na patent strzelecki mamy już za sobą? Świetnie, ale droga do pozwolenia na broń jest długa. Biorąc pod uwagę czas, wysiłek i poniesione koszty, nie jesteśmy jeszcze…

2025-04-30 | Tomasz Karasiński | 21 minut

Wszystko o gwizdkach — Urządzenia wylotowe w broni palnej

A co by było, gdyby gazy wylotowe mogły jeszcze wykonać dla nas jakąś robotę? Niosą przecież sporą energię, która marnuje się, a nawet działa na niekorzyść…

2025-04-21 | Tomasz Karasiński | 32 minuty

Lynx Custom Knives – masywny taktyk z polskiej stajni

Czasem trafia w ręce coś, co od razu zdradza, że nie powstało na taśmie produkcyjnej. Nie przez przypadek, nie bo się sprzeda, tylko dlatego, że ktoś po drugiej stronie blachy i szlifierki…

2025-05-13 | Mateusz Sułek | 1 minut

Haix z nowym modelem – Connexis Go 2.0

Connexis Go 2.0 to nowość Haix wyróżniająca się nową syntetyczną cholewką, która jeszcze sprawiej odprowadzać ma wilgoć z wnętrza obuwia.

2025-05-09 | Michał Ihnatów | 1 minut

Strzelectwo od podstaw cz. 3 – Od egzaminu po WPA

Egzamin na patent strzelecki mamy już za sobą? Świetnie, ale droga do pozwolenia na broń jest długa. Biorąc pod uwagę czas, wysiłek i poniesione koszty, nie jesteśmy jeszcze…

2025-04-30 | Tomasz Karasiński | 21 minut

Wszystko o gwizdkach — Urządzenia wylotowe w broni palnej

A co by było, gdyby gazy wylotowe mogły jeszcze wykonać dla nas jakąś robotę? Niosą przecież sporą energię, która marnuje się, a nawet działa na niekorzyść…

2025-04-21 | Tomasz Karasiński | 32 minuty

SprawdzaMY za zaświadczeniem do nabycia broni w mObywatel

Zespół SprawdzaMY, założony przez Rafała Brzoskę, zgłosił kolejny pomysł w najnowszym pakiecie usprawnień – wprowadzenie zaświadczenia upoważniajacego do nabycia broni do aplikacji mObywatel.

2025-05-09 | Michał Ihnatów | 3 minuty

Ministerstwo Sportu i Turystyki z postępowaniem wobec PZSS

Dnia 9 maja 2025 roku, Ministerstwo Sportu i Turystyki poinformowało o wszczęciu postepowania nadzorczego wobec Polskiego Związku Strzelectwa Sportowego. Postępowanie ma związek ze zgłaszanymi…

2025-05-09 | Michał Ihnatów | 2 minuty

System Direct Action Spitfire Plate Carrier cz.1 – Sprawdźmy noszak

W dniu dzisiejszym na rynku dostępnych jest wiele rozwiązań w kategorii oporządzenia. Podstawowym, i raczej niezbędnym  elementem naszego wyposażenia są noszaki osłon balistycznych, których kilka…

2025-05-08 | Michał Gaweł | 15 minut

Fix It Sticks – The Works: Narzędziowy zestaw klasy premium

W świecie strzelectwa niezawodność to nie luksus – to konieczność. Bez względu na to, czy jesteś operatorem, myśliwym w terenie, czy pasjonatem precyzyjnego strzelania, jedno pozostaje niezmienne: dobrze utrzymana…

2025-04-29 | Mateusz Zydroń | 13 minut

Festiwal FAST w Krakowie – to był strzał w 10!

Niemal 11 000 osób przybyło w wiosenny weekend 25-27 kwietnia do EXPO Kraków, z zamiarem odwiedzenia stoisk 157 wystawców z branży strzeleckiej, survivalowej i łowieckiej.…

2025-05-12 | Redakcja | 7 minut

Delta Long Range Weekend 2025 już w sobotę

W dniach 10-11 maja (sobota-niedziela) odbędzie się kolejna edycja warsztatów strzeleckich Delta Long Range Weekend.

2025-05-07 | Michał Ihnatów | 4 minuty
Adventure

Lynx Custom Knives – masywny taktyk z polskiej stajni

Czasem trafia w ręce coś, co od razu zdradza, że nie powstało na taśmie produkcyjnej. Nie przez przypadek, nie bo się sprzeda, tylko dlatego, że ktoś po drugiej stronie blachy i szlifierki…

2025-05-13 | Mateusz Sułek | 1 minut

Haix z nowym modelem – Connexis Go 2.0

Connexis Go 2.0 to nowość Haix wyróżniająca się nową syntetyczną cholewką, która jeszcze sprawiej odprowadzać ma wilgoć z wnętrza obuwia.

2025-05-09 | Michał Ihnatów | 1 minut

Rąbać, łupać, strugać, wbijać, czyli siekiera w terenie. „Toporny” poradnik dla bezpieczeństwa i spokoju ducha

„Tylko niech im pan nie daje siekier do ręki!” To zdanie słyszę często, kiedy rozpoczynam zajęcia terenowe, nieważne czy z młodzieżą, czy z dorosłymi. Narzędzia do rąbania wzbudzają lęk,…

2024-10-21 | Tomasz Świątkowski | 1 minut

Elementarz preppersa: zapasy żywności

Prepping to „hobby” tak wielowątkowe, że chyba nie ma na tym świecie arcymistrza, który opanowałby wszystkie powiązane z nim umiejętności. Jednak niektóre z zagadnień preppingu są absolutnie kluczowe.…

2024-09-21 | Tadeusz Jakliński | 1 minut

Lynx Custom Knives – masywny taktyk z polskiej stajni

Czasem trafia w ręce coś, co od razu zdradza, że nie powstało na taśmie produkcyjnej. Nie przez przypadek, nie bo się sprzeda, tylko dlatego, że ktoś po drugiej stronie blachy i szlifierki…

2025-05-13 | Mateusz Sułek | 1 minut

Torba Helikon-Tex Field Tote już dostępna!

Nowości z Enforce Tac 2025 stopniowo pojawią się w ofercie Helikon-Tex. Field Tote to torba z linii Urban, która łączy cywilny styl z militarnym zacięciem.

2025-05-08 | Michał Ihnatów | 1 minut

Helikon-Tex Tracer — anorak zamiast bluzy mundurowej?

Kurtka Tracer to kolejny anorak (czy też kangurka) od Helikon-Tex. Od pozostałych różni się tym, że należy do linii Patrol i zaprojektowany został do użytku wojskowego — dlatego też…

2025-04-11 | Michał Ihnatów | 1 minut

Recenzja kurtki Helikon-Tex Trooper Mk2

Tematem tejże recenzji jest nowa wersja jednego z najbardziej znanych produktów Helikon-Tex – kurtki softshell Trooper. Mając już doświadczenie ze starszym projektem,…

2025-03-10 | Michał Ihnatów | 1 minut

Jak dojechać szybowcem pod K2? Spotkanie ze Sławkiem Makarukiem.

W najbliższy piątek 7 lutego o godzinie 18:00 w Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie odbędzie się wyjątkowe wydarzenie, którego gościem specjalnym będzie Sławek Makaruk – podróżnik,…

2025-02-05 | Redakcja | 1 minut

Swarovski BP24: plecak do podglądania natury

„– Stary, mam plecak Swarovskiego! – Z diamentów? – Nie no, naprawdę Swarovskiego. Taki na optykę! – Ale jak to? Tego od pierścionków i kolczyków?”. Tak w większości…

2024-07-03 | Konrad Busza | 1 minut

„Zabić Ukrainę. Alfabet rosyjskiej agresji” – wojna oczami reportera

Marcin Ogdowski to jeden z najbardziej cenionych polskich korespondentów wojennych, znany z bezkompromisowych, rzetelnych i często brutalnie szczerych relacji z frontów wojennych. Jego najnowsza książka,…

2025-02-18 | Mateusz Sułek | 1 minut

Między historią a fikcją – czy warto przeczytać „Wojnę Wschodnią. Kroniki”?

Co by było, gdyby zimna wojna przerodziła się w otwarty konflikt zbrojny?
Piotr Langenfeld w swojej książce „Wojna Wschodnia. Kroniki” zabiera nas do alternatywnej wersji historii…

2025-02-14 | Mateusz Sułek | 1 minut

Jak dojechać szybowcem pod K2? Spotkanie ze Sławkiem Makarukiem.

W najbliższy piątek 7 lutego o godzinie 18:00 w Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie odbędzie się wyjątkowe wydarzenie, którego gościem specjalnym będzie Sławek Makaruk – podróżnik,…

2025-02-05 | Redakcja | 1 minut

Krakowski Festiwal Górski 2024 – najważniejsze informacje

Krakowski Festiwal Górski odbędzie się w dniach 7-8 grudnia 2024 roku w Centrum Kongresowym ICE Kraków. Jak co roku w programie wiele atrakcji,…

2024-11-07 | Redakcja | 1 minut
Kalendarium

Zbliża się III Międzynarodowy Kongres Antyterrorystyczny

W dniach 21-22 maja 2025 na Uniwersytecie WSB Merito we Wrocławiu odbędzie się trzecia edycja Międzynarodowego Kongresu Antyterrorystycznego. To prestiżowe wydarzenie, gromadzi uznanych ekspertów krajowych i zagranicznych.

2025-05-09 | Redakcja | 2 minuty

III Międzynarodowy Kongres Antyterrorystyczny już w maju

W dniach 21-22 maja 2025 na Uniwersytecie WSB Merito we Wrocławiu odbędzie się trzecia edycja Międzynarodowego Kongresu Antyterrorystycznego. Rejestracja uczestników i prelegentów jest już otwarta!

2025-04-18 | Redakcja | 4 minuty

Szkolenie Team99 Academy poziom LVL3, czyli balistyka zewnętrzna w teorii i praktyce

W dniach 22 i 23 listopada br. Team99 Academy zorganizowała trzeci etap nauki strzelania dalekodystansowego. Tym razem zajęcia praktyczne odbyły się na strzelnicy w Skarżysku-Kamiennej.

2024-12-01 | Grzegorz Sobczak | 7 minut

Szkolenie Long Range Shooting Team99 Academy LVL2, czyli kto nie liczy, ten nie trafia

W sobotę 28 września Team99 Academy zorganizowała kolejny etap szkolenia w zakresie strzelectwa dalekodystansowego – tym razem na poziomie LVL2. Zajęcia odbywały się…

2024-09-30 | Grzegorz Sobczak | 6 minut

Zbliża się III Międzynarodowy Kongres Antyterrorystyczny

W dniach 21-22 maja 2025 na Uniwersytecie WSB Merito we Wrocławiu odbędzie się trzecia edycja Międzynarodowego Kongresu Antyterrorystycznego. To prestiżowe wydarzenie, gromadzi uznanych ekspertów krajowych i zagranicznych.

2025-05-09 | Redakcja | 2 minuty

III Międzynarodowy Kongres Antyterrorystyczny już w maju

W dniach 21-22 maja 2025 na Uniwersytecie WSB Merito we Wrocławiu odbędzie się trzecia edycja Międzynarodowego Kongresu Antyterrorystycznego. Rejestracja uczestników i prelegentów jest już otwarta!

2025-04-18 | Redakcja | 4 minuty

Nowe zawody taktyczne na mapie Polski, czyli relacja z Defcon One 2024

Kurz po zawodach Defcon One zdecydowanie już opadł, siniaki poznikały, a emocje nadal nas trzymają. Te intensywne dwa dni przyniosły niezapomniane wspomnienia…

2024-11-20 | Klaudia Lazar | 8 minut

MCS Bochnia zaprasza na zawody „Solny Garnizon”

Zapraszamy wszystkich chętnych na zawody strzeleckie, organizowane 13 października przez Solny Garnizon, na strzelnicy Małopolskiego Centrum Strzelectwa w Bochni.

2024-09-24 | Redakcja | 2 minuty

Zabezpieczenie eksploatacji czołgów w Wojsku Polskim

W najbliższych latach znacznym zmianom ulegnie kształt polskich wojsk pancernych. Na podstawie zawartych w latach 2022-2023 umów z USA oraz Koreą Południową, zakupionych zostało łącznie 546 nowych pojazdów tej kategorii: 366 Abramsów i 180 K2.

W najbliższych latach znacznym zmianom ulegnie kształt polskich wojsk pancernych. Na podstawie zawartych w latach 2022-2023 umów z USA oraz Koreą Południową, zakupionych zostało łącznie 546 nowych pojazdów tej kategorii: 366 Abramsów i 180 K2. Zgodnie z ramową umową z lipca 2022 roku, zamówienie na K2 docelowo ma objąć dalszych 820 szt. zmodyfikowanego wariantu K2PL, z tego 320 zbudowanych w Korei Południowej (ze stopniowo rosnącym udziałem polskich podzespołów) oraz kolejnych 500 powstałych na licencji w Polsce. Potencjalnie mowa jest więc w odległej perspektywie o 1366 czołgach nowych typów.

Od 2015 roku naprawy i serwisowanie polskich Leopardów 2 w całości realizowane jest na terenie Wojskowych Zakładów Motoryzacyjnych z Poznania

Do czasu rozpoczęcia wojny na Ukrainie Polska dysponowała 837 czołgami należącymi do dwóch rodzin: 590 szt. T-72M1/PT-91 (odpowiednio 358 i 232 sztuki) oraz 247 Leopard 2: 105 Leopard 2A5 i 142 Leopard 2A4 będącymi w trakcie modernizacji do standardu Leopard 2PL, a od grudnia 2021 roku do standardu Leopard 2PLM1. Rozpoczęcie pełnoskalowego konfliktu za naszą wschodnią granicą i przekazanie w związku z tym części naszych zasobów pancernych Ukrainie, wpłynęło na przyspieszenie zakupów nowych czołgów oraz harmonogramów ich dostaw. Stąd też na podstawie umowy ze stycznia bieżącego roku w latach 2023-2024 do Polski ma trafić 116 używanych M1A1FEP (pierwsze 14 szt. przybyło do Szczecina 28 czerwca br.), a w latach 2025-2026 mamy otrzymać 250 szt. M1A2SEPv3 zamówionych w kwietniu 2022 roku. Także w 2026 roku mają zakończyć się dostawy zamówionych w lipcu 2022 roku 180 koreańskich K2, których do tej pory odebraliśmy w czterech transportach 28 szt. Blisko 550 nowych pojazdów w perspektywie 2026 roku będzie rewolucyjną zmianą, nie tylko w kwestii generacyjnej wymiany sprzętu w jednostkach pancernych, ale także w zakresie potrzeb związanych z obsługami, naprawami i remontami tych pojazdów. Będzie to także oznaczało, że w całym polskim wojsku, które wówczas zapewne będzie dysponować ok. 1000 czołgów (oczywiście wielką niewiadomą jest ile z obecnie eksploatowanych czołgów do tego czasu trafi jeszcze na Ukrainę), będą one stanowić co najmniej połowę całego parku. Odpowiednio do zwiększonej liczby pojazdów wzrosną więc potrzeby w zakresie ich przeglądów i następnie remontów, co wymaga rozbudowy istniejących możliwości bazy obsługowo-remontowej, a także przygotowanie jej do obsługi nowych konstrukcji.

W 2017 roku WZM wyremontował halę, którą przeznaczono do wyłącznej obsługi czołgów Leopard 2, a w czerwcu 2019 roku otwarto Centrum Serwisowo-Logistyczne CSL-WZM-Leopard 2

Aktualnie przeglądami, naprawami, remontami i modyfikacją/modernizacją czołgów zajmują się w Polsce dwa przedsiębiorstwa należące do Polskiej Grupy Zbrojeniowej: Zakłady Mechaniczne Bumar-Łabędy w Gliwicach, prowadzące modernizację czołgów Leopard 2A4 do standardu Leopard 2PL/2PLM1, modyfikację T-72 i remonty PT-91 oraz Wojskowe Zakłady Motoryzacyjne z Poznania, które dokonują remontów Leopardów 2, modyfikują i remontują czołgi T-72 oraz są podwykonawcą w programie Leopard 2PL w zakresie zespołów napędowych, dzięki posiadaniu oddzielnego centrum silnikowego. Dysponuje ono potencjałem do obsług w pełnym spektrum, jak również do projektowania i integracji nowych zespołów napędowych. Wojskowe Zakłady Motoryzacyjne zostały także wybrane na centrum obsługowe nowo zakupionych Abramsów oraz K2. Co więcej zakład został wskazany jako ta placówka, w której w przyszłości mają być produkowane czołgi K2PL. Poza czołgami poznańskie WZM remontują pojazdy BWP-1/1D oraz remontują i modyfikują pojazdy rozpoznawcze BWR-1S/1D.

CSL-WZM-Leopard 2 wyposażono w infrastrukturę techniczną pozwalającą na wykonywanie obsług i remontów 20 czołgów jednocześnie, a w skali roku łącznie 30 wozów

Historycznie WZM zajmowało się remontami sprzętu poradzieckiego: wspomnianych bojowych wozów piechoty BWP-1, bojowych wozów rozpoznawczych BWR-1 oraz haubic samobieżnych 2S1. W tym zakresie przełomową zmianą było wejście w kooperację z Rheinmetall Landsysteme w zakresie napraw i serwisowania czołgów Leopard 2A4, a następnie ustanowienie strategicznego partnerstwa z producentem czołgów Leopard 2 – firmą Krauss-Maffei Wegmann (KMW). Od 2015 roku czynności te już w całości były realizowane na terenie poznańskiej firmy. Sukcesywnie zwiększano zakres wykonywanych prac, dokonując niezbędnych modernizacji i remontów infrastruktury. W 2017 roku przeprowadzono remont hali, którą przeznaczono do wyłącznej obsługi czołgów Leopard 2. Ostatecznie 18 czerwca 2019 roku otwarto w niej Centrum Serwisowo-Logistyczne CSL-WZM-Leopard 2, wyposażone w infrastrukturę techniczną pozwalającą na jednoczesne wykonywanie obsług i remontów 10 czołgów. W kolejnym roku zwiększono ten potencjał do 28 egzemplarzy.

Wojskowe Zakłady Motoryzacyjne z Poznania poza czołgami Leopard 2 remontują i modyfikują czołgi T-72

Przez ostatnie lata sukcesywnie zwiększany jest zakres prac wykonywanych przy niemieckich pojazdach. Między innymi opracowano proces regeneracji kół nośnych czołgu Leopard 2, rozpoczęto naprawy wahaczy kół nośnych oraz mechanizmu napinającego gąsienice. Rozwinięto także na te potrzeby produkcję własną, przykładowo w 2022 roku wdrożono wytwarzanie dodatkowych 31 komponentów wykorzystywanych w trakcie obsług i napraw.

 

Docelowo obsługa Abramsów odbywać będzie się w dwóch halach używanych obecnie do prac przy pojazdach proweniencji radzieckiej

W zakresie obsługi zespołu napędowego Leopardów 2 aktualnie jeszcze nie wszystkie prace mogą być wykonywane w zakładowym Centrum Zespołów Napędowych. W szczególności dotyczy to przekładni Renk HSWL 354, w przypadku której spółka czyni starania zmiany tego stanu rzeczy. Inaczej jest w przypadku silników MTU MB 873 Ka501, gdzie WZM dysponuje pełną licencją do realizacji remontów głównych na mocy umowy licencyjnej z Rolls Royce Solution. Stopniowo zwiększany jest zakres ich obsługi, m.in. w 2021 roku rozpoczęto naprawę główną pomp wtryskowych, a w 2022 regenerację bloku silnika. Doświadczenie w obsłudze czołgów pochodzenia zachodniego, uzyskane w ostatnich latach przez WZM, miało z pewnością duże znaczenie przy wytypowaniu zakładów na centrum obsługowe Abramsów i K2.

Poza czołgami poznańskie WZM remontują pojazdy BWP-1/1D oraz remontują i modyfikuję pojazdy rozpoznawcze BWR-1S/1D

W przypadku Abramsów, podjęcie w 2021 roku decyzji o ich zakupie, pozwoliło na rozpoczęcie przez WZM rozmów ze stroną amerykańską, dotyczących utworzenia potencjału do obsług tych czołgów w Polsce. Zaowocowały one zawarciem 26 czerwca br. pomiędzy Polską Grupą Zbrojeniową a General Dynamics Land System porozumienia w sprawie utworzenia w Poznaniu centrum kompetencyjnego obsługi Abramsów. Jest to oczywiście dopiero początek pracy przy tworzeniu potencjału obsługowo-remontowego. Obecnie rozpoczęło się już przystosowywanie istniejącej infrastruktury, zaś stopień zaawansowania jest na tyle wysoki, iż WZM mogłoby już przyjąć pierwsze pojazdy do obsług. Zdecydowano, że docelowo obsługa Abramsów odbywać będzie się w dwóch halach używanych obecnie do prac przy pojazdach proweniencji radzieckiej: czołgów T-72 oraz pojazdów rodziny BWP-1/BWR-1. W związku z nowymi wymaganiami, wynikającymi z większych parametrów masowych amerykańskiego czołgu, konieczne stało się zamontowanie w jednej z hal nowej suwnicy o udźwigu 40 ton, w miejsce istniejącej 20-tonowej. Jest to wymuszone masą wieży Abramsa, której podniesienie wymaga posiadania urządzenia mogącego unieść masę co najmniej 35 ton. Nowa suwnica powinna być zainstalowana do końca bieżącego roku, a do eksploatacji ma wejść w styczniu 2024 roku.

Zakładowe Centrum Zespołów Napędowych dysponuje ono potencjałem do obsług w pełnym spektrum, jak również do projektowania i integracji nowych zespołów napędowych

Zanim jednak rozpoczną się poważniejsze pracy przy nowych czołgach, pierwszym etapem ich obsługiwania będzie proces nazywany przez Amerykanów de-processingiem. W pewnym uproszczeniu można powiedzieć, że jest to pierwszy przegląd czołgów: ich rozkonserwowanie po transporcie, sprawdzenie stanu technicznego i pełnej sprawności, jak również zweryfikowanie numerów poszczególnych elementów uzbrojenia w porównaniu z dokumentacją i przygotowanie pojazdów do przekazania użytkownikowi. W odniesieniu do pierwszych 14 czołgów, jakie w czerwcu trafiły do Polski, zadecydowano że procedura ta przeprowadzona zostanie na poligonie w Biedrusku. Dopiero czołgi z kolejnych dostawy mają w pierwszej kolejności trafiać do WZM, co powinno po raz pierwszy nastąpić w IV kwartale bieżącego roku. Przygotowanie personelu do przeprowadzenia procedury de-processingu będzie wymagało odpowiedniego szkolenia przez przedstawicieli producenta. W kolejnych etapach, powinno następować zwiększanie zakresu obsług dokonywanych w WZM i podjęcie bardziej skomplikowanych prac, docelowo w postaci remontów i modernizacji. Umowy dotyczące utrzymania Abramsów nie są jeszcze zawarte, należy jednak mieć nadzieję, że jak największa część prac przy naszych czołgach tego typu, będzie docelowo dokonywana w Polsce. Żeby móc w jak największym stopniu wykonywać samodzielnie obsługi i remonty Abramsów potrzebne jest także stworzenie sieci lokalnych poddostawców niezbędnych części i urządzeń, co wymaga jeszcze licznych uzgodnień i umów z ich producentami, a w szczególności formalne wskazanie WZM jako jedynego wykonawcy (tzw. sole source) z ramienia polskiego przemysłu zbrojeniowego.

W przypadku silników MTU MB 873 Ka501, WZM dysponuje pełną licencją do realizacji remontów głównych na mocy umowy licencyjnej z Rolls Royce Solution

Drugim nowym typem czołgu, którego obsługą zajmą się Wojskowe Zakłady Motoryzacyjne będzie koreański K2/K2PL. Na razie w Korei Południowej zamówiono ich 180 szt., choć umowa ramowa przewiduje łącznie zakup 1000 egzemplarzy, z czego połowa miałaby być wyprodukowana w Polsce, właśnie w WZM. To ogromne przedsięwzięcie wymagające bardzo dużych inwestycji i co za tym idzie przeznaczenia na to bardzo poważnych środków finansowych. W chwili obecnej WZM z własnych środków przeprowadza remont największej posiadanej hali. W budynku o powierzchni użytkowej 20,7 tys. m² będą obsługiwane i produkowane czołgi K2/K2PL. Przygotowanie do obsług i napraw to jednak tylko początek budowy potencjału i inwestycji potrzebnych aby uzyskać zdolności do produkcji kompletnych pojazdów. Uruchomienie takiej produkcji to kwestia znalezienia w kraju partnerów zdolnych do dostarczenia kluczowych podzespołów, kadłubów, uzbrojenia, różnego typu systemów, np. łączności czy kierowania ogniem. Wśród podwykonawców z pewnością znajdą się takie firmy jak Huta Stalowa Wola, Zakłady Mechaniczne Tarnów, PCO, Wojskowe Zakłady Łączności, Stomil, ale i wiele innych. Ci dostawcy będą musieli zapewnić odpowiednie moce produkcyjne, przygotować odpowiednią infrastrukturę i przeszkolonych pracowników. Wszystko to wymaga czasu i środków finansowych.

Aktualnie jeszcze nie wszystkie prace w zakresie obsługi zespołu napędowego Leopardów 2 mogą już być wykonywane w zakładowym Centrum Zespołów Napędowych. Jest tak w przypadku przekładni Renk HSWL 354, lecz spółka czyni starania zmiany tego stanu rzeczy

W tym świetle zawarta 23 lutego przez PGZ i WZM umowa o warunkach współpracy (Term Sheet Agreement), a następnie podpisana 31 marca pomiędzy PGZ, WZM i Hyundai Rotem Company umowa konsorcjum jest dopiero początkiem długiej drogi. Te bardzo szczegółowe i obszerne umowy definiują i opisują ogólne ramy współpracy pomiędzy członkami konsorcjum, a także ustalają rolę każdego z nich w realizacji programu K2PL. Powstanie konsorcjum umożliwia też rozpoczęcie negocjacji z Agencją Uzbrojenia w zakresie umowy wykonawczej programu.

Największa hala WZM, w której mają być obsługiwane oraz produkowane czołgi K2/K2PL. Obecnie trwa jej remont finansowany z własnych środków spółki

Do ustalenia nadal pozostaje wiele szczegółów, jednak jak podkreśla WZM, kluczowe jest jak najszybsze rozpoczęcie negocjacji celem rozpoznania szczegółowych oczekiwań zamawiającego i docelowo zawarcie drugiej umowy wykonawczej. Co prawda pojawiają się nieoficjalne informacje, że jej podpisanie jest możliwe we wrześniu w trakcie trwania XXXI Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego w Kielcach, ale na razie nie ma co do tego pewności, a tym bardziej żadnych szczegółów dotyczących jej ostatecznego kształtu. Kolejną kwestią jest dostarczenie (i przetłumaczenie) dokumentacji technicznej K2PL, co też będzie dużym wyzwaniem i jest dalece uzależnione od terminów i zakresu przekazywania dokumentacji źródłowej przez stronę koreańską.

Wojskowe Zakłady Motoryzacyjne jako główny podmiot wytypowany do obsługi oraz montażu nowych typów czołgów będzie musiał rozbudować swój potencjał zarówno kadrowy, jak i infrastrukturalny. Podejmowane są kolejne inwestycje mające usprawnić wykonywanie obecnych i przyszłych zadań. Wśród nich znajduje się planowana budowa toru testowego dla czołgów, co pozwoli na przeprowadzenie większości ich testów bezpośrednio w sąsiedztwie hal produkcyjnych i remontowych, oszczędzając w ten sposób czas i koszty związane z każdorazowym, przewożeniem pojazdów na poligon. W skład toru mają wejść w szczególności trzy baseny, przeszkody terenowe: wzniesienia czołowe i boczne, próg, rów, a także tor testowy do próby drogowej oraz tor do wizowania przyrządów optoelektronicznych.

Podsumowując, program produkcji w Polsce czołgów K2PL stanowi dla polskiej zbrojeniówki dużą szansę rozwojową, jednak równocześnie bardzo duże wyzwanie organizacyjne, techniczne i finansowe. Planowana obecnie skala produkcji obejmuje 500 czołgów, ale też liczne pojazdy pomocnicze zbudowane na ich podwoziu: wozy zabezpieczenia technicznego, wozy wsparcia inżynieryjnego, mosty towarzyszące. To plany na okres po 2026 roku. W pierwszej kolejności trzeba będzie jednak zapewnić możliwości obsługi już zakupionych pojazdów, które mają zostać do tego czasu dostarczone. Jest to nie tylko 366 czołgów Abrams i 180 K2, ale także 38 wozów zabezpieczenia technicznego M88A2 i 25 mostów towarzyszących M1074. To zadanie w całości spocznie na WZM, co będzie wiązało się z dalszą modernizacją i rozbudową potencjału zakładów. Już teraz stopniowo zwiększana jest liczba zatrudnionych, która wzrosła do ok. 330 ludzi z ok. 290 kilka lat temu. Spółka zwraca jednak uwagę, że aby móc utrzymać nowo zatrudnionych pracowników, potrzebuje nie tylko wsparcia finansowego w zakresie kluczowych inwestycji dotyczących nowo pozyskiwanych platform, ale także kontraktów w okresie przejściowym do czasu pełnej wymiany sprzętu pancernego na nowe typy pojazdów. Oznacza to dla WZM konieczność podtrzymania umowy wieloletniej na remonty czołgów Leopard 2, a także podjęcia decyzji o modyfikacji ostatniej partii pojazdów BWR-1S/1D.

Zdjęcia: Przemysław Gurgurewicz, MILMAG

X