We wtorek, 28 maja 2024, krótko po godz. 14.00 czasu lokalnego, należący do amerykańskiego Korpusu Piechoty Morskiej (US Marine Corps, USMC) samolot wielozadaniowy krótkiego startu i pionowego lądowania Lockheed Martin F-35B Lightning II rozbił się w pobliżu międzynarodowego portu lotniczego w Albuquerque (Albuquerque International Sunport) i bazy lotniczej Kirkland w stanie Nowy Meksyk.
F-35 mishap at Albuquerque? Audio via @liveatc https://t.co/8E9eu1HHhn pic.twitter.com/wnYAHt4OwR
— Thenewarea51 (@thenewarea51) May 28, 2024
F-35 crash in Albuquerque pic.twitter.com/USOQte0OHf
— Chris Clarke (@chrisclarkefly) May 28, 2024
F-35 crash outside of Kirkland AFB in New Mexico. pic.twitter.com/aNo8h1qoJJ
— Hey, Dave! (@davegreenidge57) May 28, 2024
Jak poinformował lokalny dziennik KOB4, pilot zdołał się katapultować, ale ranny został przetransportowany do szpitala. Jego życiu nie zagraża niebezpieczeństwo. Samolot miał rozbić się tuż po starcie z pasa nr 21 w Albuquerque International Sunport.
UPDATE FROM @abqfire. Please avoid the area of Rio Bravo & University. pic.twitter.com/qJ92Q17e5G
— ABQ Sunport (@ABQSunport) May 28, 2024
Jak poinformował producent, spółka Lockheed Martin był to fabrycznie nowy samolot F-35B, który wystartował z lotniska przyzakładowego w Fort Worth w Teksasie i leciał do bazy lotniczej Edwards w Kalifornii z planowanym postojem na tankowanie w bazie Kirtland.
According the Lockheed Martin, the F-35 which Crashed earlier today near Albuquerque International Sunport in New Mexico was actually a F-35B Variant instead of what was previously believed to be an “A” Variant, meaning this Aircraft was likely meant for the U.S. Marine Corps not…
— OSINTdefender (@sentdefender) May 28, 2024
Według niektórych niezweryfikowanych relacji krążących w Internecie, w chwili startu wieża kontroli lotów zaproponowała pilotowi F-35B szybkie wzniesienie na wysokość 20 000 stóp (6096 m), ale pilot odpowiedział, że obiecał wykonać krótki start dla kilku chłopaków na lotnisku.
Służba prasowa bazy w Kirtland opublikowała oświadczenie, w którym poinformowano, że za sterami samolotu zasiadał pilot USAF, a nie USMC, wykonujący lot transferowy z Naval Air Reserve Station w Fort Worth, wylądował w bazie o 13.00 czasu lokalnego, aby zatankować. Samolot uległ katastrofie o godz. 13.48 na południowy-zachód od bazy.
Posted to Facebook. pic.twitter.com/E46rVG1p7y
— Steven Fortson (@zaphod58) May 29, 2024
Był to kolejny wypadek F-35B z USMC skutkujący całkowitą utratą samolotu. Poprzedni miał miejsce 17 września 2023. Wcześniej utracono samoloty w tym wariancie w wypadkach z 15 grudnia 2022 (uszkodzony), 29 września 2020 i 28 września 2018.