W środę, 20 listopada 2024, Ministerstwo Obrony Ukrainy poinformowało o dopuszczeniu do służby w Siłach Zbrojnych wozów zabezpieczenia technicznego WZT-3, produkcji Zakładów Mechanicznych Bumar-Łabędy. Nie jest jasne kto dostarczył pojazdy, gdyż polskie władze wcześniej nie deklarowały ich przekazywania (Kancelaria Prezydenta szczegółowo o pomocy dla walczącej Ukrainy).
Zdjęcie: Ministerstwo Obrony Ukrainy
WZT-3 bazuje na podwoziu czołgu T-72M i w latach 1989-2003 do służby w Wojsku Polskim trafiło 29 pojazdów, w tym 9 w wersji WZT-3M na podwoziu PT-91 Twardy z silnikiem wysokoprężnym S-12U zamiast W-46-6. Po 2023 pozostały przeszły modernizację do standardu WZT-3M.
Pojazdy trafiły też na eksport do b. Jugosławii (obecnie Chorwacja i Serbia), Kuwejtu (40 egz. jako licencyjne M-84AI), Indii (początkowo 44 egz. licencyjnych, a później 228 i 204 kolejnych przez Bharat Earth Movers Limited) i Malezji (6 egz. WZT-91M), a ostatnio w 2023 do Czech (8 egz.), zgodnie z raportem Ministerstwa Spraw Zagranicznych pt. Eksport uzbrojenia i sprzętu wojskowego z Polski. Raport za 2023 rok, opublikowanym 24 września br. I to właśnie to ostatnie państwo może wskazywać na źródło dostaw do Ukrainy.
Załoga WZT-3 składa się z 4 osób: dowódcy, kierowcy, mechanika i operatora. Do obserwacji stosowane są podobnie jak w T-72: peryskopy dzienne typu TNPO-160, TNPO-168W (kierowcy), TNP-165A i TNPA-65, noktowizory aktywne typu TKN-3 i TWNE-4B oraz noktowizory pasywne typu POD-72 i PNK-72 (opcjonalnie). Zapewnieniu łączności zewnętrznej służy radiostacja R-173 wraz z odbiornikiem, do wewnętrznej telefon R-174. Uzbrojenie stanowi plot. wkm NSW kalibru 12,7 mm z 720 szt. amunicji oraz 12 wyrzutni granatów dymnych systemu Tucza (4 z lewej, 8 z prawej).
Wyposażenie specjalistyczne WZT-3 to: wysuwany żuraw hydrauliczny TD-50 o udźwigu 15 ton i regulowanym ramieniu od 5,8 do 8 m, mechaniczna wyciągarka o uciągu 280 kN (ze zbloczami jest to 840 kN) i długości liny 200 m, hydrauliczna wyciągarka o uciągu 20 kN i 400 m liny, lemiesz o długości 360,5 cm i wysokości 90 cm, urządzenia do spawania i cięcia elektrycznego oraz acetylenowego, sprężarka powietrza, zestawy do podnoszenia zespołów napędowych. Podwozie składa się z sześciu par podwójnych kół jezdnych, tylnych kół napędowych i przednich napinających. Gąsienice podtrzymywane są na trzech rolkach.
Obecnie, Wojska Lądowe Sił Zbrojnych Ukrainy dysponują szerokim wachlarzem wozów zabezpieczenia technicznego różnych typów w związku z dostawami sprzętu wojskowego z wielu państw, ale także własnych: BTS-4 na podwoziu T-54/55 (dostarczono co najmniej 22), BREM-1 (10), BREM-2 (przynajmniej 1), MT-T Aeneas na podwoziu T-64 (nieznana liczba), BREM-Cz i VT-72B (przynajmniej po 1), BREM-84 Atlet (1), BREM-4K i RM (przynajmniej po 1), Bergepanzer 2 (15), NM189 Ingeniørpanservogns (4 obiecane przez Norwegię), Bergepanzer 3 (2), kołowe M1089A1P2 i M984A4 HEMTT (nieznana liczba), M88A1/A2 (8), FV106 Samson (5), CRARRV na bazie Challenger 1 (2), Bärgningsbandvagn 90 (co najmniej 1) i YPR-806 (5).
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.