W środę, 4 grudnia 2024, w siedzibie Ministerstwa Obrony Narodowej w Warszawie, wicepremier i minister obrony narodowej Władysław Kosiniak-Kamysz, oraz Paweł Bejda, sekretarz stanu w MON odpowiedzialny za nadzór nad modernizacją techniczną Wojska Polskiego, wzięli udział w podpisaniu umowy na dostawę kilkuset cystern dla Wojska Polskiego.
Zdjęcia: MON, Paweł Bejda via X
Stronami umowy jest Skarb Państwa – Agencja Uzbrojenia i spółką Celtech. Przedmiotem zamówienia jest dostawa w latach 2026-2028 łącznie 320 cystern dystrybutorów-paliwowych CD-10S w ramach części gwarantowanej i opcjonalnej. Wartość zamówienia wynosi ponad 1 mld zł brutto.
Logistyka nie jest wszystkim, ale wszystko bez logistyki jest niczym. Dzisiaj podpisaliśmy bardzo ważną umowę dotyczącą właśnie logistyki i zabezpieczenia logistycznego dla polskiej armii. Umowa dotyczy zakupu dobrych, najlepszych cystern paliwowych służących do transportu, przechowywania i tankowania, benzyny, oleju napędowego, paliwa lotniczego dla pojazdów, różnego rodzaju maszyn czy statków powietrznych. Te cysterny paliwowe będą służyć w pododdziałach, które użytkują czołgi K2, haubice K9, wyrzutnie Homar-K, będą służyć w pododdziałach Marynarki Wojennej RP, Wojsk Specjalnych czy w jednostkach Inspektoratu Wsparcia – powiedział wicepremier Władysław Kosiniak-Kamysz podczas podpisania umowy na dostawę sprzętu dla Wojska Polskiego.
700 milionów zł ta pierwsza część, która będzie dostarczona w pierwszej kolejności w latach 2026-2028. 215 cystern paliwowych i opcjonalnie 105 cystern. Ta wartość kontraktu może wynieść 350 milionów złotych. Ponad miliard złotych przeznaczamy na logistykę, na sprzęt najlepszej jakości. Chciałbym bardzo serdecznie podziękować firmie Celtech, która jest sprawdzonym partnerem na rynku krajowym. Jest polską firmą założoną w 2001 roku. Założyli ją ci, którzy są nie tylko ekspertami ale przede wszystkim pasjonatami w dziedzinie zabezpieczenia logistycznego takich jak cysterny, wozy do tankowania – mówił wicepremier Władysław Kosiniak -Kamysz.
Odbiorcami przedmiotowego sprzętu będą pododdziały Wojsk Lądowych użytkujące czołgi K2, haubice samobieżne K9 oraz wieloprowadnicowe wyrzutnie rakietowe Homar-K, a także pododdziały Marynarki Wojennej, Wojsk Specjalnych i Inspektoratu Wsparcia SZ. Zamówienie gwarantowane obejmuje dostawę 215 cystern za kwotę ok. 700 mln zł brutto, natomiast opcjonalne, na 105 pojazdów, opiewa na kwotę ok. 350 mln zł brutto.
Nie wszyscy o tym pamiętali. Bo nasi poprzednicy niestety zapomnieli o wozach dowodzenia, o całej logistyce związanej z przechowywaniem sprzętu, z transportem, z dostarczaniem właśnie tych zdolności do komponentów bojowych. Nie zrobili tego, my to nadrabiamy. Taka jest nasza rola. Dobre kontynuować, niedociągnięcia naprawiać, inwestować w polski przemysł zbrojeniowy. Tych umów podpisanych przez Agencję Uzbrojenia już jest grubo ponad 100, a jeszcze do końca roku ważne umowy przed nami. Z polskim przemysłem zbrojeniowym, również z naszymi kontrahentami z zagranicy. Jesteśmy do tych wszystkich działań przygotowani. (…) Dwie sprawy łączą się w dzisiejszym kontrakcie. To jest bezpieczeństwo i gospodarka. Bezpieczeństwo bo dostarczamy sprzęt najwyższej jakości służący Wojsku Polskiemu. Druga to realizacja naszej strategię inwestycji w polski przemysł zbrojeniowy. 50 na 50 – to jest ten nasz cel – podkreślił szef MON.
Obecne kierownictwo resortu obrony narodowej robi wszystko, żeby Wojsko Polskie było jak najlepiej doposażone. Najlepiej, gdyby to doposażenie odbywało się poprzez zakupy w polskich zakładach zbrojeniowych. My natomiast stawiamy na jakość i rozwój. Nie mamy uprzedzeń wobec prywatnego przemysłu zbrojeniowego. Stawiamy znak równości między prywatnym a państwowym przemysłem zbrojeniowym. (…) Obecnie kondycja państwowego przemysłu zbrojeniowego poprawia się. Zyskuje on coraz większe zaufanie Ministerstwa Obrony Narodowej, co znajduje odzwierciedlenie w coraz liczniejszych kontraktach – zaznaczył z kolei sekretarz stanu w MON Paweł Bejda, który odpowiedzialny jest w resorcie obrony narodowej za proces modernizacji Wojska Polskiego.
Cysterna dystrybutor paliwowy typu CD-10S przeznaczona jest do przewozu oleju napędowego, benzyn, paliw lotniczych, czasowego ich przechowywania oraz do tankowania zbiorników pojazdów, maszyn roboczych i statków powietrznych. Cysterna CD-10S zbudowana jest z trzech elementów składowych: podwozia Scania P460 B6x6HZ, agregatu pompowo-pomiarowego ATTW 1000 oraz zbiornika cysterny o poj. 10 m sześc. (10 300 litrów).
Wcześniej, CD-10 były posadowione na podwoziu Jelcz 662D.35 6×6. Cysterny wyposażono w agregat pompowo-pomiarowo-dystrybucyjny. Służy do wydawania paliw płynnych z wydajnością do 1000 litrów na minutę. Agregat umożliwia także samonapełnienie cysterny oraz przepompowywanie paliw między dwoma zewnętrznymi zbiornikami. Pojazdy są przeznaczone do transportowania, czasowego przechowywania oraz tankowania zbiorników pojazdów i maszyn roboczych odmierzonymi i oczyszczonymi paliwami płynnymi. CD-10 zostały przystosowane do pracy w zakresie temperatur od -30 do +50°C.
CD-10S spełnia wymagania umowy europejskiej dotyczącej międzynarodowego przewozu drogowego towarów niebezpiecznych (ADR) oraz jest wyposażona m.in. w system odbioru oparów (tzw. wahadło gazowe), co zapewnia kompatybilność z wojskową i cywilną infrastrukturą paliwową.
10 listopada 2022 Agencja Uzbrojenia wybrała ofertę Celtech w uruchomionym na początku roku przetargu na dostawę 49 cystern dystrybutorów-paliwowych typu CD-10 z opcją na 150 kolejnych (mniej więcej w tym samym czasie Celtech otrzymał również zamówienie na 29 cystern-dystrybutorów paliwowych CND-27 na podwoziu samochodowym o pojemności 26 900 litrów z opcją na 40 kolejnych). Jeśli chodzi o te pierwsze to wybrano wówczas wariant CD-10S na podwoziu Scania, które zaprezentowano w wojsku po raz pierwszy 11 stycznia br.
Poprzednia umowa na zakup cystern CD-10 została zawarta 26 listopada 2019 również ze spółką Celtech i dotyczyła dostawy 12 egzemplarzy za 25,6 mln zł brutto oraz 63 kolejnych za 134,5 mln zł brutto w ramach opcji.
„Logistyka nie jest wszystkim, ale wszystko bez logistyki jest niczym” – rzekł 🇺🇸 gen. Schwarzkopf. Dzisiejsza umowa na cysterny CD-10s jest paliwowym filarem dla czołgów K2, haubic K9, wyrzutni HOMAR-K i nie tylko. 320 cystern od #Celtech 🇵🇱 zasili Wojsko Polskie do 2028 roku. pic.twitter.com/MZvJG1yc3a
— Paweł Bejda (@pawelbejda) December 4, 2024