Na początku br. ministerstwo obrony Włoch zaprezentowało pierwsze koncepcje konwersji lotniskowca Giuseppe Garibaldi (C552) w pływającą platformę startową rakiet kosmicznych w ramach programu SIMONA (Sistema Italiano Messa in Orbita NAve). Pomysł wykorzystania w ten sposób planowanego do wycofania w 2022 roku okrętu pojawiła się niemal równo rok wcześniej w ramach szerszego narodowego planu badań wojskowych (Piano Nazionale di Ricerca Militare).
Ministerstwo obrony Włoch zaprezentowało pierwsze koncepcje konwersji lotniskowca Giuseppe Garibaldi (C552) w pływającą platformę startową rakiet kosmicznych w ramach programu SIMONA / Grafika: ministerstwo obrony Włoch
21 stycznia 2021 włoski portal branżowy Difesa Online jako pierwszy poinformował, że sztab generalny marynarki wojennej (Marine Militare) potwierdził, iż planowany do wycofania okręt ma zostać przebudowany do nowej roli. Wprowadzony do służby w 1985 pierwszy włoski lotniskowiec pełnił rolę okrętu flagowego do 2011, gdy zastąpił go w tej roli kolejny okręt lotniczy, Cavour (C550). W 2022 do służby wejdzie wielozadaniowy śmigłowcowiec desantowy Trieste (L9890), który ostatecznie zastąpi Giuseppe Garibaldi (Największy włoski okręt wyszedł na próby).
Przygotowania do konwersji Giuseppe Garibaldi już się rozpoczęły w zakresie napędu – cztery turbiny gazowe Avio LM2500 zostaną zastąpione silnikami wysokoprężnymi – zmniejszy to prędkość okrętu, ale jednocześnie zwiększy jego zasięg.
Zgodnie z wytycznymi szefa sztabu marynarki wojennej adm. Cavo Dragone, okręt zostanie podporządkowany pod utworzone w czerwcu 2020 dowództwo operacji kosmicznych (Comando delle Operazioni Spaziali), które nadzoruje m.in. sieć wojskowych satelitów sił zbrojnych Republiki Włoskiej, odpowiedzialnych za łączność i obserwację (Sicral 1, Sicral 1B, Sicral 2, Atena-Fidus, COSMO-SkyMed czy OPTSAT-3000) (Dodatkowe satelity COSMO-SkyMed 2nd Gen.).
W 2021 miała rozpocząć się szczegółowa weryfikacja projektu technicznego przebudowy okrętu, a następnie pierwsze szkolenia personelu specjalistycznego. 10 stycznia br. pojawiły się grafiki koncepcyjne ukazujące przebudowany lotniskowiec do nowej roli. Brakuje jakichkolwiek szczegółów technicznych, ale wydaje się, że największymi wyzwania będzie zapewnienie odpowiedniego stopnia bezpieczeństwa dla załogi okrętu i personelu specjalistycznego, zarówno podczas startów rakiet nośnych, jak i w przypadku ewentualnych awarii.
ELV – propozycja lekkiej rakiety nośnej, która mogłaby zostać wykorzystana w programie SIMONA / Grafika: ESA
Nie jest też jasne, jakie rakiety nośne będą wykorzystywane do startów z przebudowanego Giuseppe Garibaldi, ale z uwagi na ograniczenia dotyczące masy startowej może być brana pod uwagę ELV (European Launch Vehicle), czyli włoska propozycja trójstopniowej rakiety nośnej nowej generacji, bazującej na komponentach rakiety Vega-C i jej następcy Vega-E, ujawniona w lutym 2018 (pierwsze dwa stopnie zasilane paliwem stałym, a trzeci paliwem ciekłym).
Official renders of complete SIMONA program system (for maritime launch platform). Italian Navy Garibaldi C551 aircraft carrier will be converted as a naval satellite launch platform and making the acquisition of a strategic and independent national access to the space. https://t.co/T3umzBwN7e pic.twitter.com/yBB7unj6LV
— Ciro Nappi (@CiroNappi6) January 10, 2022
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.