Przejdź do serwisu tematycznego

Wildcat HMA2 z pociskiem przeciwokrętowym Sea Venom

Brytyjska Royal Navy przeprowadziła pierwsze próby ogniowe z lekkim pociskiem przeciwokrętowym MBDA Sea Venom zintegrowanego ze śmigłowcem pokładowym AW159 Lynx Wildcat HMA2.

W środę, 9 października 2024, brytyjska królewska marynarka wojenna (Royal Navy) poinformowała o przeprowadzeniu próby ogniowej z lekkim pociskiem przeciwokrętowym MBDA Sea Venom zintegrowanego z wielozadaniowym śmigłowcem pokładowym Leonardo AW159 Lynx Wildcat HMA2.

Wielozadaniowe śmigłowce pokładowe Leonardo AW159 Lynx są na wyposażeniu sił zbrojnych Wielkiej Brytanii, Filipin, Korei Południowej i nieujawnionego państwa Afryki Północnej / Zdjęcia: Royal Navy

Strzelanie odbyło się na poligonie morskim Ministerstwa Obrony Wielkiej Brytanii w Zatoce Aberporth u wybrzeży zachodniej Walii. Pocisk Sea Venom wyposażony w ćwiczebną głowicę skutecznie trafił cel w postaci kontenerów standardowych ISO umieszczonych na barce.

Test realizował personel 744. Eskadry Lotnictwa Morskiego Royal Navy (744 Naval Air Squadron) z bazy MoD Boscombe Down w Amesbury, w angielskim hrabstwie Wiltshire, pod nadzorem agencji logistycznej DE&S (Defence Equipment & Support) Ministerstwa Obrony.

Porucznik Robin Kenchington z 744. Eskadry, powiedział:

To było fantastyczne zobaczyć pełną demonstrację pocisku od początku do końca. Każdy aspekt odpalenia działał dobrze – od łatwości obsługi w kokpicie przez załogi, przez osiągi pocisku w locie, aż po celność w celu. Wildcat ma kolejny potężny dodatek do swojego arsenału, zwiększający zdolność załóg pierwszej linii do walki z większej odległości; maksymalizuje to ich skuteczność bojową, jednocześnie chroniąc je przed obroną wroga. Statek docelowy został zaprojektowany i zbudowany przez inżynierów QinetiQ, składa się z trzech kontenerów na barce. Każda ściana kontenera miała wiele indywidualnie sterowanych elementów grzewczych, aby dokładniej symulować cel. Odpalenie oznacza znaczący kamień milowy w integracji Sea Venom z Wildcat, który rozszerzy potężny wachlarz broni chroniącej okręty wojenne Royal Navy, a mianowicie lotniskowce typu Queen Elizabeth.

Komandor Nick Sargent, dyrektor działu ds. śmigłowców w DE&S, dodał:

Te odpalenia oznaczają istotny krok naprzód w integracji pocisku Sea Venom z tym, co już jest znakomitym śmigłowcem, aby zapewnić Royal Navy zdolność światowej klasy. Jestem wdzięczny wszystkim w branży i Ministerstwu Obrony, którzy tak ciężko pracowali, aby osiągnąć ten kamień milowy.

Sea Venom jest wprowadzany na uzbrojenie Royal Navy w ramach programu Future Air-to-Surface Guided Weapon (Heavy) (FASGW(H).

Skutki trafienia w cel ćwiczebny

Obecnie, 28 śmigłowców AW159 Lynx Wildcat HMA2 z 744. i 815 Eskadry, wprowadzonych do służby w Royal Navy od 2015, jest uzbrojonych w lekkie 324-mm torpedy Sting Ray Mod 1 oraz lekkie, wielozadaniowe kierowane pociski rakietowe Thales Martlet/Lightweight Multirole Missile (LMM) w ramach Future Air-to-Surface Guided Weapon (Light) (FASGW(L).

Te pierwsze pozwalają na atakowanie okrętów podwodnych, natomiast drugie na zwalczanie rojów małych łodzi, w tym także bezzałogowców nawodnych. Sea Venom pozwoli na atakowanie większych jednostek pływających, takich jak korwety. Będzie bezpośrednim następcą pocisków Sea Skua, które były w użyciu w latach 1982-2017.

Opracowany przez europejskie konsorcjum MBDA, pocisk powstał na zlecenie resortów obrony Wielkiej Brytanii i Francji. W marynarce wojennej tego drugiego (Marine Nationale), system miał wejść pod nazwą Anti-Navire Léger (ANL) i zostanie zintegrowany ze śmigłowcami Airbus H160M Guépard i NHI NH90 Caïman. Jednakże w ustawie ws. planowania wojskowego (Loi de programmation militaire, LPM) nie znalazły się środki finansowe na kontynuację programu i obecnie Generalna Dyrekcja ds. Uzbrojenia DGA (Direction générale de l’Armement) bada możliwość integracji rakiet naprowadzanych laserowo kal. 68 mm ILGR (Induction Laser Guided Rocket) do zasobników wieloprowadnicowych spółki Thales.

O zakończeniu prób kwalifikacyjnych systemu konsorcjum MBDA informowało 26 listopada 2020. Jednakże integracja z brytyjskimi śmigłowcami przedłużyła się w porównaniu z pierwotnymi planami. Obecnie przewiduje się, że Sea Venom stanie się operacyjnym systemem uzbrojenia Royal Navy w 2026 (pierwotnie wstępna gotowość operacyjna miała zostać osiągnięta w październiku 2020).

Pocisk ma 2,5 m długości, 0,2 m średnicy, 110 kg masy (w tym 30 kg to głowica bojowa), a zasięg rażenia to 20 km. Pocisk porusza się z prędkością poddźwiękową. Może atakować  w dwóch trybach działania, gdy wybiera się cel zdalnie za pomocą łącza wymiany danych przed wystrzeleniem (Lock On Before Launch, LOBL), jak i już po (Lock On After Launch (LOAL). Może też atakować cele podczas lotu na bardzo małej wysokości (sea-skimming).

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

Powiązane wiadomości

X