W poniedziałek, 5 sierpnia 2024, włoska spółka Orizzonte Sistemi Navali (OSN), czyli joint venture Fincantieri – Cantieri Navali Italiani (51%) i Leonardo (49%), otrzymała zamówienie o wartości około 236 mln EUR (1,018 mld zł) od Sekretariatu Generalnego Obrony i Narodowej Dyrekcji ds. Uzbrojenia SEGREDIFESA (Segretariato Generale della Difesa e Direzione Nazionale degli Armamenti) przy Ministerstwie Obrony Włoch na budowę czwartego oceanicznego okrętu patrolowego nowej generacji klasy OPV (Offshore Patrol Vessel) (Dwie fregaty FREMM EVO dla Włoch zamówione).
Grafiki: Fincantieri – Cantieri Navali Italiani
Jest to realizacja opcji do umowy bazowej z 31 lipca 2023 na pierwsze trzy okręty za 925 mln EUR (3,99 mld zł), dzięki czemu łączna wartość wzrasta do 1,161 mld EUR (5,008 mld zł). Umowy przewidują także kompleksowy pakiet logistyczny. Co ważne, zeszłoroczna umowa upoważnia także do zamówienia jeszcze dwóch kolejnych jednostek i oraz zlecenie prac modernizacyjnych w bazach morskich w Auguście (Sycylia), Cagliari (Sardynia) i Mesynie (Sycylia), gdzie okręty będą bazować (Włochy zamówiły pięć przybrzeżnych niszczycieli min NGM/C).
W nadchodzących dniach Orizzonte Sistemi Navali sfinalizuje podwykonawstwa, powiadamiając Fincantieri i Leonardo o wykonaniu opcji, o wartości odpowiednio około 163 mln EUR (703,12 mln zł) i 70 mln EUR (301,95 mln zł) za poszczególnych spółek. Okręty zostaną zbudowane w stoczniach Fincantieri w Riva Trigoso oraz Muggiano z terminem przekazania trzeciego okrętu w 2026, przy czym terminu dostawy czwartego właśnie zakontraktowanego nie ujawniono jeszcze (Fincantieri zbuduje czwarty włoski okręt podwodny U212 NFS).
Okręty trafią na wyposażenie włoskiej marynarki wojennej (Marina Militare Italiana), gdzie będą pełnić zadania patrolowe, obserwacyjne, nadzoru morskiego, kontroli ruchu handlowego, ochrony linii komunikacyjnych i wyłącznej strefy ekonomicznej, a także działań na rzecz ochrony przed zagrożeniami wynikającymi z zanieczyszczeń mórz, takich jak toksyczne wycieki (Wodowanie włoskiego okrętu zaopatrzeniowego Atlante).
Okręty mają mieć po 95 m długości, 14,2 m szerokości, 5,4 m zanurzenia i ok. 2400 t wyporności, a dzięki 97-osobowej załodze będą charakteryzować się dużym nasyceniem nowoczesnych rozwiązań technologicznych, a także wysokimi standardami w zakresie automatyzacji. Dzięki temu będą mogły nadawać się do działania w szerokim zakresie scenariuszy operacyjnych i warunków pogodowych.
Napęd w układzie CODLAD będzie złożony z dwóch silników wysokoprężnych o mocy 8000 kW każdy i dwóch silników elektrycznych po 500 kW każdy, z przekładniami przenoszącymi moc na dwa wały napędowe. Prędkość maksymalna wyniesie 24 w., a zasięg do 3500 mil morskich przy prędkości ekonomicznej 14 w. Autonomiczność wyniesie 20 dni. Wyposażenie elektroniczne to trójwspółrzędny radar GEM Elettronica Columbus Mk2, dwa radary nawigacyjne GEM Elettronica Gemini DB oraz system kierowania ogniem Leonardo NA-30S Mk2.
Okręty zostaną uzbrojone w systemy Leonardo: armatę automatyczną OTO Melara Super Rapid kal. 76mm/L62 oraz dwóch armat OTO Melara Marlin-WS kal. 30 mm (LionFish). Na rufie znajdzie się lądowisko oraz hangar dla średniego śmigłowca morskiego (takiego jak NH90 NFH). Na wyposażeniu znajdą się też zestawy akustyczne Sitep Italia MASS CS-524 (Multirole Acoustic Stabilized System).
Jedną z najbardziej innowacyjnych rozwiązań będzie innowacyjny mostek nawigacyjny, opracowany pierwotnie dla wielozadaniowych fregat rakietowych typoszeregu PPA (Pattugliatore Polivalente d’Altura) przez Leonardo i Fincantieri NexTech. Wysoki poziom automatyzacji pozwala na kierowanie operacjami nawet przez dwóch oficerów, dowódcy i oficera wachtowego.
Włoska marynarka wojenna dysponuje obecnie czterema patrolowcami typu Cassiopea: Cassiopea (P 401), Libra (P 402), Spica (P 403) i Vega (P 404), wprowadzonymi do służby w latach 1989-1992, czterema patrolowcami pełnomorskimi typu Comandanti: Comandante Cigala Fulgosi (P 490), Comandante Borsini (P491), Comandante Bettica (P 492) i Comandante Foscari (P 493), wprowadzonymi do służby jednocześnie 31 stycznia 2004 oraz dwoma typu Sirio: Sirio (P 409) i Orione (P 410), wprowadzonymi do służby w 2003.
Ponadto, przewiduje się wprowadzenie do włoskiej służby ośmiu europejskich korwet rakietowych MMPC/EPC (Modular Multirole Patrol Corvette/European Patrol Corvette), które również będą zastępować powyższe patrolowce, ale będzie to perspektywa po 2027.
We are proud to report that #OrizzonteSistemiNavali, our joint venture with #Leonardo, has received notification from the @ItalianNavy that it has exercised its option for the construction of the fourth next-generation patrol vessel and the related logistical support.
According… pic.twitter.com/4DMHHlj659
— Fincantieri (@Fincantieri) August 5, 2024
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.