Podczas inicjatywy Project Convergence 21, dowództwo FMC (Futures and Modernization Command) amerykańskich wojsk lądowych (US Army) ujawniło, że testuje kanadyjski kołowy bojowy wóz piechoty General Dynamics Land Systems-Canada LAV 700 z 50-mm armatą automatyczną.
Dowództwo FMC amerykańskich wojsk lądowych testuje kanadyjski kołowy bojowy wóz piechoty LAV 700 z 50-mm armatą automatyczną
Project Convergence 21 to część kampanii testowej US Army polegająca na szybkich wdrażaniu nowych technologii i rozwiązań, oparta na ciągłej serii demonstracji i eksperymentach trwających przez cały rok. Podczas PC21 przeprowadzono również testy nowego kbwp LAV 700 opracowanego przez GDLS-C, który został wyposażony w 50-mm armatę automatyczną XM913 Bushmaster, zintegrowaną z nową wieżą. Co ciekawe, armata ta jest wykorzystywana w programie systemu broni średniokalibrowej ALAS-MC (Advanced Lethality and Accuracy System for Medium Caliber) dla wozów bojowych nowej generacji, w tym opcjonalnie załogowych gąsienicowych bojowych wozów piechoty OMFV (Optionally Manned Fighting Vehicle) (Pięciu w programie US Army OMFV, USA: Postępy rozwoju ALAS-MC).
Według GDLS-C, pojazd został wyposażony w najnowocześniejszą cyfrową architekturę systemów dowodzenia i kontroli, w tym podsystemy autodiagnostyczne, a także samouszczelniające się zbiorniki paliwa, fotele przeciwwybuchowe, dodatkowe opancerzenie ceramiczne i skalowalny system ochrony balistycznej, w tym podwójne dno kadłuba (Double V-Hull). Jest to zmodyfikowany i ulepszony LAV 6.0, na bazie którego powstał też nowo wdrażany do kanadyjskich sił zbrojnych ACSV (Armoured Combat Support Vehicle). Premiera LAV 700 miała miejsce w 2017 (Prezentacja pierwszego ACSV dla Kanady, Wznowienie dostaw LAV 6.0 do Arabii?).
LAV 700 wyposażono w hamulce tarczowe na wszystkie koła i jest napędzany podwójnie doładowanym silnikiem wysokoprężnym Caterpillar C13 o mocy 711 KM, sprzężonym z automatyczną skrzynią biegów o siedmiu przełożeniach i układem chłodzenia w układzie power packa, zaprojektowanym do ciągłej pracy w najbardziej ekstremalnych warunkach klimatycznych. Wymiana power packa w warunkach polowych trwa niecałą godzinę.
LAV 700 miał premierę w 2017 roku i jest ulepszonym oraz zmodyfikowanym wariantem LAV 6.0 / Zdjęcia: Futures and Modernization Command
Masa bojowa pojazdu sięga 32 000 kg (w tym masa własna 21 000 kg, a ładowność 11 000 kg). Na drodze utwardzone osiąga prędkość maksymalną ponad 115 km/h i zasięg ponad 1000 km. Pojazd może pokonywać rowy o szerokości większej niż 2,2 m, wzniesienia o pochyleniu poprzecznym 60%, podłużnym 30%, przeszkody o wysokości 0,8 m oraz może brodzić do głębokości 1,2 m. Może transportować od 6 do 8 żołnierzy desantu.
Jeśli chodzi o zastosowane w tym przypadku uzbrojenie główne, to od 2014 działo było znane pod nazwą Enhanced Bushmaster III 50 mm. Po raz pierwszy zaprezentowano je publicznie 12 kwietnia 2019 podczas prób ogniowych na poligonie Big Sandy w Arizonie. W grudniu tego samego roku wykazano, że armata spełnia wymogi operacyjne dotyczące celności i siły ognia oraz znacząco zwiększa efektywność w porównaniu z innymi armatami średniokalibrowymi (25 mm, 30 mm, 35 mm i 40 mm).
Armata ma być przystosowana do strzelania nabojem przeciwpancernym 50 mm x 228 z pociskiem podkalibrowym stabilizowanym brzechwowo z odrzucanym sabotem ze smugaczem XM1203 (Armour-Piercing, Fin Stabilised, Discarding Sabot-Tracer, APFSDS-T) oraz nabojem kumulacyjnym z zapalnikiem programowalnym i smugaczem XM1204 (High Explosive Airburst with Trace, HEAB-T). Pierwszy z nich ma charakteryzować się wyższą prędkością wylotową i większą masą własną penetratora, a drugi większą masą samego pocisku i możliwością uruchomienia zapalnika w trzech trybach: programowalny wybuch (AB), punkt detonacji (PD) i punkt detonacji z opóźnieniem (PDD).
Obecnie, US Army przezbraja swoje kołowe transportery opancerzone Stryker w 30-mm armaty automatyczne ATK XM813 Bushmaster II, zasilane amunicją programowalną, w ramach programu Stryker Medium Caliber Weapons System (MCWS) (Oshkosh dozbroi amerykańskie Strykery).