W piątek, 13 grudnia 2024, Skarb Państwa – Agencja Uzbrojenia, w imieniu Ministerstwa Obrony Narodowej, podpisała umowę o wartości 102,7 mln EUR netto (437,77 mln zł netto/538,46 mln zł brutto) z hiszpańską spółką Airbus Defence & Space (część europejskiej grupy Airbus) jest wykonanie prac modernizacyjnych i unifikacji floty 16 samolotów transportowych C295M w Siłach Powietrznych RP.
Zdjęcie: 8. Baza Lotnictwa Transportowego
Umowa została podpisana w obecności wicepremiera i ministra obrony narodowej Władysława Kosiniaka-Kamysza.
Jesteśmy w hangarze, w którym cały czas trwa produkcja samolotów CASA. Samolotów używanych przez Wojsko Polskie, ale też sprawdzonych samolotów użytkowanych przez inne państwa. Samoloty C295M służyły i służą nam w najtrudniejszych momentach, między innymi na misjach w Afganistanie i w Iraku. Dziękuję pilotom i obsłudze naziemnej, którzy obsługują te samoloty. 16 samolotów takich samolotów jest używanych w Polsce. Samoloty zabezpieczają działania wojska, ale również uczestniczą w Akcji Serce, w akcji ratowania ludzkiego życia – powiedział wicepremier Kamysz po podpisaniu umowy.
Użytkujemy samoloty CASA od dawna, ale teraz inwestujemy w modernizację. Chcemy osiągać wysoką pozycję w bezpieczeństwie, ale to wymaga ciągłej modernizacji i transformacji. Chcemy, żeby te samoloty były na najwyższym poziomie. Będziemy latać na jeszcze lepszym sprzęcie, z którego już jesteśmy zadowoleni. Dla naszego rządu kluczowe są dwie kwestie – bezpieczeństwo i gospodarka. Cieszę się, że ta modernizacja odbędzie się w ramach europejskiego partnerstwa. Dwa samoloty będą ulepszane w Hiszpanii, a 14 pozostałych zostanie zmodernizowanych w Polsce – dodał szef MON.
Prace modernizacyjne będą prowadzone w latach 2025-2033 i obejmą wszystkie statki powietrzne tego typu eksploatowane w Siłach Powietrznych, które stacjonują w 8. Krakowskiej Bazy Lotnictwa Transportowego w Balicach.
Celem umowy jest m.in. wyposażenie floty samolotów transportowych C295M w nowoczesne systemy awioniczne oraz zwiększenie zdolności operacyjnych samolotów poprzez modernizację systemów identyfikacji swój-obcy, łączności radiowej i satelitarnej, obrony własnej oraz zwiększenie możliwości desantowania skoczków spadochronowych.
Modernizacja dwóch samolotów będzie realizowana w Hiszpanii, natomiast pozostałych 14 samolotów w zakładach spółki Airbus Poland w Polsce (Airbus Poland rozpoczęła produkcję elementów do centralnej sekcji kadłuba C295M).
Samoloty C295M umożliwiają zabezpieczenie potrzeb transportowych Sił Zbrojnych RP. Pozwalają na transport ok. 70 żołnierzy, lub ponad 40 spadochroniarzy lub ponad 20 rannych na noszach z dodatkowym personelem medycznym. Samoloty umożliwiają także udźwig ładunku o masie do 8 ton.
27 lipca 2020 ówczesny Inspektorat Uzbrojenia Ministerstwa Obrony Narodowej (IU MON) opublikował informację o zamiarze przeprowadzenia dialogu technicznego ze spółką Airbus Defence and Space na modernizację i unifikację floty szesnastu samolotów transportowych C295M. Dialog techniczny przeprowadzono do 30 czerwca 2021.
W wyposażeniu Sił Powietrznych RP znajduje się szesnaście samolotów C295M (jeden uległ tragicznej w skutkach katastrofie pod 12. Bazą Lotniczą w Mirosławcu 23 stycznia 2008). Pierwsze osiem (z opcją na cztery kolejne) zakupiono 28 sierpnia 2001 na podstawie umowy z ówczesną EADS Construcciones Aeronauticas SA (CASA) za równowartość 211,5 mln USD. Odbiór pierwszych samolotów nastąpił dwa lata później. Później zamówiono z wolnej ręki kolejne 11 samolotów, a powodem były rosnące potrzeby operacyjne: dwa w 2007, dwa w 2008 oraz pięć w latach 2012-2013.
https://twitter.com/pawelbejda/status/1867604542612795844
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.