Przejdź do serwisu tematycznego

Umowa na H225M Caracal dla Królestwa Niderlandów

Europejska spółka Airbus Helicopters (część grupy Airbus) podpisała umowę z Ministerstwem Obrony Królestwa Niderlandów na dostawę 12 średnich śmigłowców wielozadaniowych H225M Caracal.

We wtorek, 5 listopada 2024, europejska spółka Airbus Helicopters (część grupy Airbus) poinformowała, że na zaplanowanych na 4-7 listopada br. targach morskiego przemysłu obronnego Euronaval 2024 w Paryżu, podpisała umowę z Ministerstwem Obrony Królestwa Niderlandów na dostawę 12 średnich śmigłowców wielozadaniowych H225M Caracal dla królewskich wojsk lotniczych (Koninklijke Luchtmacht, KLu).

Zdjęcie: Ministerstwo Obrony Królestwa Niderlandów

Kontrakt obejmuje również pakiet początkowego wsparcia i usług eksploatacyjnych. Umowę podpisali wiceadm. Jan Willem Hartman, szef Dowództwa Materiałowego i IT (COMMIT, Commando Materieel en IT; czyli dawnej agencji zamówień wojskowych DMO; Defensie Materieel Organisatie) Ministerstwa Obrony Królestwa Niderlandów oraz Bruno Even, dyrektor generalny Airbus Helicopters.

Jesteśmy bardzo dumni, że Królewskie Niderlandzkie Siły Powietrzne i COMMIT odnawiają zaufanie do Airbus Helicopters. H225M został wybrany przez Królestwo Niderlandów w czerwcu 2023 po przetargu i wyczerpującej ocenie, po której śmigłowiec Airbus został uznany za najlepszą opcję dla bardzo wymagających operacji sił specjalnych — powiedział Bruno Even, dyrektor generalny Airbus Helicopters.

Sprawdzony H225M jest niezrównany pod względem wydajności, wszechstronności i zasięgu. Może przenosić rozbudowany sprzęt misyjny, który można dostosować do potrzeb każdego klienta i będzie spełniał wymagania klientów przez kolejne dekady, dodał.

Przypomnijmy, że 5 czerwca 2023 rząd w Hadze ogłosił plan zakupu 14 H225M Caracal, jednak ograniczenia budżetowe doprowadziły do zredukowana zamówienia o dwa egzemplarze. Wartość zamówienia wówczas szacowana na 1,5-2 mld EUR (wtedy 6,71-8,95 mld zł).

Zgodnie z oddzielną informacją resortu obrony, nowe śmigłowce z dostawami w latach 2030-2032 będą stopniowo zastępować 12 przestarzałych śmigłowców Eurocopter AS532U2 Cougar (obecnie oznaczonych jako H215M o numerach taktycznych S-419, S-440, S-441, S-442, S-444, S-445, S-447, S-453, S-454, S-456, S -458 i S-459) w ramach 300. Eskadry Operacji Specjalnych Wildcats w KLu. Wiropłaty służą do zadań transportowych oraz bojowych misji poszukiwawczo-ratowniczych (CSAR), ale także operacji morskich i desantowych, wsparcia takich zadań jak gaszenie pożarów lasów i współpracy z jednostką specjalną policji DSI (Dienst Speciale Interventies).

Wizualizacja niderlandzkiego H225M Caracal / Grafika: Airbus Helicopters

Władze w Hadze poszukiwały następcy Cougarów od lat, zwłaszcza w kontekście zapewnienia wsparcia lotniczego dla operacji specjalnych. Pozostają one w służbie od 1996, stacjonowały początkowo w bazie lotniczej Soesterberg, ale w 2008 zostały przeniesione do bazy lotniczej Gilze-Rijen z powodu cięć budżetowych, które doprowadziły do likwidacji tej pierwszej. Od 2008 Eskadra jest częścią dowództwa śmigłowcowego DHC (Defensie Helikopter Commando).

Z powodu dalszych cięć budżetowych dowództwo KLu podjęło decyzję o rozwiązaniu 300. Eskadry w 2011. Jednak decyzja ta została wycofana jeszcze w tym samym roku z powodu braku zdolności do zadań poszukiwawczo-ratowniczych (SAR), gdy śmigłowce Lynx marynarki wojennej i AB412 lotnictwa zostały wycofane z aktywnej służby, a także opóźniało się wdrożenie nowych NHI NH90 NFH. Od 2011 osiem AS532U2 ponownie wykonywało swoje zadania, a później ich liczbę zwiększono o cztery. Podjęto wówczas decyzję, że wiropłaty pozostaną w służbie do co najmniej 2030, a w międzyczasie 300. Eskadra zostanie zostanie jednostkę wsparcia operacji specjalnych.

Airbus Helicopters i KLu będą ściśle współpracować przy opracowywaniu wariantu H225M dostosowanego do wymagań użytkowników, zwiększając możliwości i wydajność w celu osiągnięcia sukcesu w misjach operacji specjalnych, poprzez komunikację taktyczną i unikalną konstrukcję interakcji śmigłowca i jego systemów. Warto dodać, że Caracale w wersji wsparcia operacji specjalnych we Francji zostały wyposażone m.in. sondę do uzupełniania paliwa w powietrzu, rozbudowany układ samoobrony i wymiany informacji z innymi statkami powietrznymi, a także zestawy uzbrojenia Nexter SH20 z 20-mm armatami 20M621.

Jak dotąd, jeśli chodzi o eksport H225M Caracal (wojskowego wariantu H225 Super Puma), to śmigłowce trafiły do Brazylii, Indonezji, Kuwejtu, Malezji, Meksyku, Singapuru, Tajlandii, Tanzanii i Węgier, a wkrótce dołączy do nich Irak. Z zakupu wycofały się PolskaZjednoczone Emiraty Arabskie. W planach pozyskanie miały też Kazachstan i Indie, ale nie doszło do sygnowania umów. Na całym świecie w służbie znajduje się ponad 350 H225 Super Puma i H225M Caracal, których łączna liczba godzin nalotu przekroczyła 880 000 (Śmigłowce H225 Super Puma dla niemieckiej policji).

https://twitter.com/Kon_Luchtmacht/status/1853758624062996925

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

Powiązane wiadomości

X