We wtorek, 7 stycznia 2024, niemiecki dziennik Frankfurter Allgemeine Zeitung opublikował w wydaniu internetowym wywiad z dyrektorem generalnym niemieckiej grupy Rheinmetall AG, Arminem Pappergerem dotyczący postępów realizacji pomocy rządu niemieckiego dla walczącej Ukrainy. Ujawnił, że rozpoczęły się zapowiadane dostawy bojowych wozów piechoty KF41 Lynx, z których pierwszy egzemplarz trafił na testy do Ukrainy (Niemcy zamykają słowackie centrum serwisowe uzbrojenia ukraińskiego).
Węgierski KF41HU Lynx / Zdjęcie poglądowe: Rheinmetall AG
Testy terenowe są niezbędne przed rozpoczęciem dostaw seryjnych, zapowiedzianych przez szefa Rheinmetall AG, 26 października 2024, w wywiadzie dla niemieckiego dziennika Welt am Sonntag. Padła wówczas deklaracja, że dostawy rozpoczną się przed końcem roku. Informację o rozpoczęciu testów potwierdził na niemieckiego portalu branżowego Hartpunkt, rzecznik prasowy grupy przemysłowej.
Według październikowej Pappergera pierwsza dostawa Lynxów obejmie prawie dziesięć egzemplarzy. Ukraina faktycznie potrzebowałaby 3000 bojowych wozów piechoty Lynx, ale nie ma na to budżetu – mówił wówczas dyrektor generalny Rheinmetall AG.
Według najnowszych informacji pierwsza dostawa miałaby zostać zrealizowana do końca 2025, a w kolejnym roku kolejna dwukrotnie większa, co oznaczałoby przekazanie prawdopodobnie 31 wozów potrzebnych do przezbrojenia jednego batalionu zmechanizowanego Wojsk Lądowych Sił Zbrojnych Ukrainy (wcześnie była także mowa o produkcji lokalnej tych wozów – przyp. red.).
Dotychczas grupa dostarczała, finansowane przez rząd w Berlinie (i nie tylko), bojowe wozy piechoty Marder 1A3, czołgi Leopard 1A5 i Leopard 2A4 (od rządów Danii i Królestwa Niderlandów), amunicję do samobieżnych artyleryjskich zestawów przeciwlotniczych Flakpanzer Gepard, zestawy przeciwlotnicze Oerlikon Skynex, amunicję artyleryjską 155 mm, szpitale polowe czy usługi zobrazowań satelitarnych we współpracy z polsko-fińską spółką ICEYE.
Zdjęcie poglądowe: Ministerstwo Obrony Węgier
Ponadto, grupa Rheinmetall AG otwiera zakłady w Ukrainie: remontów pojazdów opancerzonych (a w dalszej perspektywie produkcji) oraz produkcji amunicji artyleryjskiej kal. 155 mm. Wcześniej, grupa oferowała Ukrainie produkcję czołgów KF51 Panther oraz kołowych, pływających transporterów opancerzonych TPz Fuchs 1.
Jak dotąd na zakup 218 KF41HU Lynx zdecydowały się Węgry. 24 lipca 2024 w węgierskich zakładach ZALA Zone w miejscowości Zalaegerszeg, w komitacie Zala, należących spółki zależnej Rheinmetall Hungary Zrt. miała miejsce uroczystość przekazania Ministerstwu Obrony Węgier pierwszego lokalnie wyprodukowanego egzemplarza. Lokalnie ma powstać łącznie 172 pojazdy.
Zakupem KF41 Lynx zainteresowana była Grecja (ostatecznie zmodernizuje 500 egz. M113), a pojazd jest oferowany także w Rumunii oraz w Stanach Zjednoczonych. Z kolei w Australii oferta niemiecka przegrała z południowokoreańską Hanwha z bwp AS21 Redback, a w Czechach i Słowacji – ze szwedzką BAE Systems Hägglunds z CV90 MkIV.
Tymczasem, 31 grudnia 2024 do Centrum testowego włoskich wojsk lądowych CEPOLISPE (Centro Polifunzionale di Sperimentazione dell’Esercito) dostarczono pierwszy KF41 Lynx na testy. Włochy są bowiem zainteresowane zakupem do 1050 nowych bojowych wozów piechoty (w tym ok. 650 w wariancie bazowym).