23 stycznia br. turecka agencja prasowa Anadolu poinformowała, że rodzima spółka Baykar Makina uzyskała pierwsze zamówienie eksportowe na dostawę dwusilnikowych bojowych, bezzałogowych statków latających (bbsl) Akıncı (pol. Korsarz), klasy MALE (Medium Altitude Long Endurance, średniego pułapu o dużej długotrwałości lotu). Choć zamawiający nie został nazwany, to wiele wskazuje na to, że może to być Ukraina lub Azerbejdżan (Bayraktar TB2 dla Pakistanu).
Jak poinformowały media tureckie, spółka Baykar Makina uzyskała pierwsze zamówienie eksportowe na dostawę bojowych, bezzałogowych statków latających Akıncı klasy MALE / Zdjęcie: Baykar Makina
Dyrektor generalny spółki Baykar Makina oraz prezes stowarzyszenia SAHA (Istanbul Defense and Aerospace Cluster Association), Haluk Bayraktar, opowiedział w wywiadzie dla agencji prasowej Anadolu o sukcesach przedsiębiorstwa w 2021 roku, ujawniając przy okazji, że niedawno podpisano pierwszy kontrakt eksportowy na dostawę bbsl Akıncı wraz z naziemnymi stacjami kierowania w 2023 roku.
Produkcja seryjna bbsl Akıncı rozpoczęła się w lutym ub. r., a pierwszy seryjny egzemplarz oblatano 19 maja tego samego roku (dołączył do trzech latających prototypów: PT-1, PT-2 i PT-3). 29 sierpnia pierwsze trzy egzemplarze trafiły do sił zbrojnych Turcji, a 24 grudnia dwa kolejne: w tym jeden do agencji wywiadu wojskowego MİT (Millî İstihbarat Teşkilatı), trzy do wojsk lotniczych i jeden do wojsk lądowych (Produkcja seryjna bsl Baykar Akıncı).
W ubiegłym roku pojawiły się informacje, że ewentualnym zakupem nowych ciężkich bbsl z Turcji zainteresowane są Ukraina i Azerbejdżan, które obecnie użytkują już samoloty bezzałogowe spółki Baykar Makina, a mianowicie Bayraktar TB2 i które wykorzystały w działaniach bojowych w ostatnim czasie. Przy okazji, Haluk Bayraktar poinformował, że szesnastu użytkowników eksportowych tych samolotów wylatało dotąd łącznie 420 000 godzin (Wrak Bayraktar TB2 trafił do Rosji, Debiut bojowy ukraińskiego Bayraktar TB2, Centrum serwisowe Bayraktar TB2 na Ukrainie).
Oprócz tego Ukraina jest partnerem przemysłowym w programie Uçan Balık (pol. latająca ryba), w ramach którego opracowano bbsl Akıncı. Mianowicie dostarcza silniki lotnicze Iwczenko-Progress AL-450T o mocy 550 KM na mocy umowy z sierpnia 2019 pomiędzy SC UkrOboronProm a Baykar Makina. Przewiduje ona dostawę w latach 2021-2030 ponad 500 silników AL-450T i AL-25TLT do napędzania bezzałogowców.
Akıncı ma 20 m rozpiętości skrzydeł, 12,2 m długości i 4,1 m wysokości. Maksymalna masa startowa wynosi 5500 g (początkowo miała wynieść 4500 kg), z czego 1350 kg to masa użyteczna. Prędkość przelotowa wynosi 240 km/h, a maksymalna 360 km/h. Akıncı wyposażono w wyprodukowany lokalnie system nawigacji satelitarnej, system nawigacyjno-celowniczy z czujnikiem w podczerwieni (FLIR), system zwiadu elektronicznego i obrazowego, zasobnik elektronicznych środków wsparcia (ESM), system antykolizyjny, wielofunkcyjny radar z aktywnym skanowaniem elektronicznym AESA, a także radar SAR/GMTI. Uzbrojeniem bbsl będą docelowo bomby ogólnego przeznaczenia MAM-L, MAM-C, CIRIT, Mk 81 i Mk 82, bomby kierowane HGK, KGK i LGK oraz pociski manewrujące z rodziny SOM (Oblot Anka Aksungur).
Na koniec warto dodać, że w wywiadzie dla agencji prasowej Anadolu, dyrektor generalny tureckiego przedsiębiorstwa poinformował o zaawansowanych pracach badawczo-rozwojowych nad odrzutowym bbsl MİUS (Muharip İnsansız Uçak Sistemi, czyli bojowy bezzałogowy system powietrzny) i Bayraktar TB3. Koncepcję tego pierwszego ujawniono po raz pierwszy 20 lipca ub. r. Środki finansowe na rozwój tych platform uzyskano właśnie dzięki dochodom z zamówień eksportowych (Baykar MİUS ujawniony).
Haluk Bayraktar powiedział też, że po raz pierwszy wartość eksportu obronnego i lotniczego Turcji, zgromadzonego wokół stowarzyszenia SAHA, przekroczyła w ub. r. 3 mld USD (a dokładnie osiągnęła wartość 3,22 mld USD) i jest to siedmiokrotny wzrost w porównaniu z rokiem 2006. Dodał, że do stowarzyszenia należą 704 krajowe spółki, a 76 z nich odnotowało wiele sukcesów eksportowych. Turecki przemysł obronny eksportuje swoje produkty do 169 państw, w tym członków NATO i UE (Polskie Bayraktar TB2 z włoskimi radarami).
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.