W piątek, 27 grudnia 2024, włoskie Ministerstwo Przedsiębiorczości i Made in Italy poinformowało, że upoważniło Nadzwyczajnych Komisarzy Piaggio Aero Industries i Piaggio Aviation – dwóch spółek o nadzwyczajnej administracji działających pod marką Piaggio Aerospace – aby kontynuować proces sprzedaży aktywów tureckiej spółce Baykar Makina Sanayi Ve Ticaret Anonim Sirketi, wiodącemu projektantowi i producentowi bezzałogowych statków powietrznych i zaawansowanych technologii lotniczych. Spółka Piaggio powstała w 1884.
Prototypowy włoski bezzałogowiec P.1HH HammerHead opracowany przez Piaggio Aerospace na bazie załogowego Piaggio Aero P.180 Avanti II / Zdjęcie i grafika: Piaggio Aerospace
Sytuacja spółki wynika z faktu, że 30 listopada 2018 ogłoszono bankructwo w związku z zadłużeniem wielkości 610 mln EUR, w związku z czym 21 czerwca 2019 Ministerstwo Obrony Włoch zadeklarowało złożenie zamówień o wartości 700 mln EUR, wśród nich 15 nowych samolotów dyspozycyjnych P.180 Avanti EVO+, zamówionych w dwóch transzach dla tamtejszych sił zbrojnych. Choć zamówienia podtrzymały działalność spółki, to nie rozwiązały ostatecznie jej problemów.
I tak w ramach najnowszej otwartej procedury sprzedaży aktywów spółki w ramach jej restrukturyzacji otrzymano trzy ostateczne i wiążące oferty międzynarodowych podmiotów przemysłowych na jej przejęcie. Po analizie ofert ministerstwo uznało, ze oferta turecka jest jest najbardziej odpowiednia zapewnić realizację interesów pracowników i wierzycieli spółki.
Oferta Baykar Makina przewiduje utrzymanie i doskonalenie zarówno działalności związanej z produkcją samolotów – w tym realizację powiązanego wsparcia technicznego dla klientów – usług logistycznych i szkoleniowych oraz wsparcia silników i produkcji ich komponentów.
Gwarancja wznowienia działalności spółki, z jasną i ambitną wizją przemysłową, oświadczył minister Przedsiębiorczości i Made in Italy, Adolf Urso. Po sześciu latach oczekiwania przywracamy przyszłość Piaggio Aerospace, strategicznemu atutowi naszego kraju, z długoterminową perspektywą produkcji, chroniącą kompleksy firm i siłę roboczą – dodał Urso.
Za wspólną przyszłość naszych dwóch państw w lotnictwie i przyjaźni – skomentował decyzję włoskich władz w mediach społecznościowych dyrektor wykonawczy Baykar Makina, Haluk Bayraktar.
Wizualizacja P.1HH HammerHead we włoskich barwach
W ostatnich latach spółce Piaggio Aerospace – pod przewodnictwem Nadzwyczajnych Komisarzy Carmelo Cosentino, Vincenzo Nicastro i Gianpaolo Davide Rossetti – udało się zbudować znaczący portfel zamówień we wszystkich obszarach biznesowych, utrzymując w ten sposób pełną działalność przez cały okres: zarządzanie, które pozwoliło spółce do realizację zobowiązań wobec klientów, samofinansowanie działalności bez konieczności uciekania się do instytucji Funduszu Nadzwyczajnej Integracji lub finansowania bankowego czy wkładów publicznych.
W trakcie zarządzania komisarzem spółka opracowała również bardziej zaawansowaną wersję P.180, której dostawy do głównego klienta już się rozpoczęły – wspomniany P.180 Avanti EVO+.
W kontekście przejęcia Piaggio Aerospace przez wiodącego tureckiego producenta bezzałogowców warto przypomnieć, że Włosi wspólnie ze spółką Selex ES (część Finmeccanica, obecnie Leonardo) opracowali bezzałogowy statek latający P.1HH HammerHead klasy MALE (Medium Altitude Long Endurance, średniego pułapu o dużej długotrwałości lotu), wykorzystując płatowiec samolotu P.180 Avanti II. Premiera odbyła się w 2013.
Ministerstwo Obrony Włoch zamówiło trzy zestawy systemu liczące sześć samolotów i trzy naziemne stacje kontroli na początku 2016 dla wojsk lotniczych (Aeronautica Militare), a Zjednoczone Emiraty Arabskie zamówiły osiem samolotów. 31 maja 2016 pierwszy prototyp P.1HH rozbił się u wybrzeży Sycylii, opóźniając testy w locie o trzynaście miesięcy podczas budowy drugiego prototypu. Piaggio oblatała drugi prototyp 5 lipca 2017. ZEA miały odebrać sześć P.1HH w 2018, a pozostałe dwa w 2019, jednak do listopada 2018 nie dostarczono żadnego P.1HH i jak wspomniano Piaggio Aerospace wystąpiła z wnioskiem o objęcie jej zarządem komisarycznym.
Piaggio wspólnie z Leonardo, opracowała następcę P.1HH oznaczoną jako P.2HH z nowym skrzydłem, większą ilością materiałów kompozytowych i przeprojektowanymi systemami pokładowymi. Dzięki większym skrzydłom i płatowcowi maksymalny czas lotu wzrósł do 30 godzin, ale po wyborach we Włoszech w 2018 zawieszono wart 766 mln EUR program zakupowy obejmujący 20 samolotów i 10 stacji sterowania.
#Baykar acquisisce #PiaggioAerospace.
🗣️Urso: “garantito il rilancio dell’azienda”https://t.co/qNOwatn1gm— MIMIT (@mimit_gov) December 27, 2024
Ülkelerimizin havacılıktaki ortak geleceğine ve dostluğuna… 🇹🇷🤝🇮🇹 ✈️
Al futuro comune delle nostre due nazioni nell’aviazione e nell’amicizia… 🇹🇷🤝🇮🇹 ✈️
To our two nations’ shared future in aviation and friendship… 🇹🇷🤝🇮🇹 ✈️ https://t.co/wir75qCPCR
— Selçuk Bayraktar (@Selcuk) December 27, 2024