W sobotę, 22 lutego 2025, turecka spółka Baykar Makina poinformowała, że z ośrodka Baykar Flight Training and Test Center w Keşan, w prowincji Edirne, dokonała oblotu prototypu nowej generacji bojowego bezzałogowego statku latającego Bayraktar TB2T-AI.
Zgodnie z opublikowaną informacją, samolot otrzymał nowy, nieujawniony silnik z turbodoładowaniem, który pozwolił wzbić mu się na pułap 9241 m (30 318 stóp) w czasie poniżej 30 min. oraz osiągnąć prędkość maksymalną 300 km/h (160 w.). TB2 w wersji bazowej dysponował kanadyjsko-austriackim Bombardier-Rotax 912-iS o mocy 100 KM, a po nałożeniu embargo przez Kanadę bliżej nieokreślonym o mocy 105 KM. Osiąga również mniejszą prędkość w locie poziomym 222 km/h i pułap 8240 m.
Ponadto, poprawione właściwości aerodynamiczne płatowca, zastosowano trzy zaawansowane komputery do obróbki danych z wykorzystaniem algorytmów uczenia maszynowego oraz zwiększono maksymalną masę startową i użyteczną.
Nowy układ sterowania, oparty o SI, zapewnia możliwość nawigowania samolotu i lokalizacji celów za pomocą porównania wgranych do pamięci map obszaru działania z bieżącym obrazem terenu uzyskiwanym za pomocą głowicy optoelektronicznej, dzięki czemu może operować w środowiskach o silnych zakłóceniach sygnału nawigacji satelitarnej GPS GNSS lub równoważnej i prowadzenia walki radioelektronicznej (WRE) przez przeciwnika.
Układ ten pozwala na autonomiczny start i lądowanie w oparciu o zidentyfikowane lotniska, zmiany trasy w czasie przelotu, jak również wykrywania i identyfikację celów. Dzięki temu np. w przypadku sytuacji awaryjnej, samolot samodzielnie powróci do swojej bazy macierzystej.