W piątek, 10 stycznia 2025, w tureckiej stoczni Anadolu Deniz İnşaat Kızakları San. ve Tic. A.Ş. (ADİK) w Stambule zwodowano drugą z ośmiu fregat rakietowych nowej generacji typu TF-100 İstanbul (aka. Istif), opracowaną w ramach programu MİLGEM (Milli Gemi Projesi), która otrzyma nazwę TCG Izmir (F-516). Równolegle w stoczni Sedef w Gebze zwodowano trzeci okręt, TCG İzmit (F-517) (Turcja rozpoczęła budowę okrętów w trzech głównych programach).
TCG Izmir (F-516) / Zdjęcie: SavunmaSanayiST via X
Jak poinformował lokalny portal branżowy SavunmaSanayiST, budowa odbyła się na mocy porozumienia z 20 stycznia 2023 pomiędzy głównym wykonawcą programu, a więc spółką Savunma Teknolojileri Mühendislik (STM) a prywatną grupą stoczniową TAIS Shipyards, zrzeszającą m.in. stocznie Anadolu, Sedef i Sefine. To w tych trzech stoczniach budowane są łącznie trzy fregaty typu TF-100 İstanbul.
Prototypowa TCG İstanbul (F-515) została zwodowana 23 stycznia 2021 w stoczni Pendik Donanma Tersanesi w Stambule, należącej do STM. Weszła do służby 19 stycznia 2024, a już 12 marca odbyły się pierwsze strzelania rakietowe z pociskami przeciwlotniczymi Hisar-D. Początkowo planowano zamówić cztery okręty, ale kwietniu 2023 rozszerzono ją o kolejne cztery.
Stępkę TCG Izmir (F-516) położono 15 listopada 2023. W tym samym roku położono stępkę İzmit (F-517). Po zwodowaniu okręty zostaną doposażone, a następnie rozpoczną próby morskie. Po podpisaniu protokołów zdawczo-odbiorczych zostaną przekazany zamawiającemu, czyli Prezydencji Przemysłu Obronnego (Savunma Sanayii Başkanlığı, SSB) i oddane do służby w rodzimej marynarce wojennej (Türk Deniz Kuvvetleri) w latach 2026-2027.
Obecnie, w stoczni Sedef znajduje się w budowie nienazwany jeszcze szósty okręt (F-520), w stoczni Sefine – przyszły TCG İçel (F-518), a w stoczni Anadolu nienazwany piąty okręt (F-519). Planowane są jeszcze dwa okręty które powstaną w stoczniach Sefine – siódmy (F-521) i Anadolu – ósmy (F-522).
Fregaty rakietowe nowej generacji zastąpią w służbie cztery fregaty typu Yavuz, niemieckiego typoszeregu MEKO 200: TSG Yavuz (F-240), Turgutreis (F-241), Fatih (F-242) i Yıldırım (F-243), dostarczone w latach 1987-1989.
9 lipca 2024 pojawiła się informacja z raportu spółki Aselsan, dostarczającej systemy pokładowe, za rok 2023, że nieujawniony odbiorca z Bliskiego Wschodu zamówił fregaty tego typu. Nie ma dotąd potwierdzenia o które państwo chodzi.
Opis
TF-100 charakteryzuje się długością 113,2 m, szerokością 14,4 m, zanurzeniem 4,05 m i wypornością standardową ok. 3100 t. Są napędzane turbiną gazową General Electric LM2500 i dwoma silnikami wysokoprężnymi Rolls Royce Power Systems/MTU 20V4000M93L o mocy 5766 KM w układzie CODAG (Combined Diesel and Gas Turbine) wraz z czterema generatorami diesla po 560 kW i dwoma śrubami, co zapewnia prędkość do 29 w. oraz zasięg do 5700 mil morskich. Autonomiczność wynosi 15 dni, a załoga liczy 123 oficerów i marynarzy.
Fregaty otrzymują rodzime uniwersalne 16-komorowe wyrzutnie pionowego startu Roketsan MDAS (Milli Dikey Atım Sistemi) dla 16 pocisków przeciwlotniczych Sapan or Siper Block 1 lub Hisar-D, cztery poczwórne wyrzutnie dla 16 pocisków przeciwokrętowych Atmaca Block I/II, 76-mm armatę automatyczną OTO Melara Super Rapid, 35-mm system obrony bezpośredniej Aselsan Gokdeniz zasilany amunicją programowalną, dwa 25-mm zdalnie sterowane armaty automatyczne Aselsan Stop, system przeciwtorpedowy Aselsan Hizir oraz system torpedowy Zipkin 100/D złożony z dwóch potrójnych wyrzutni 324-mm torped Mark 46 Mod 5 lub Orka. Na rufie znajduje się lądowisko i hangar dla maksymalnie dwóch śmigłowców wielozadaniowych S-70B Seahawk (jeden w hangarze, drugi na lądowisku albo bezzałogowców przy jednym śmigłowcu na pokładzie). Wyposażenie stanowią także dwie łodzie hybrydowe klasy RHIB.
Jednostki są wyposażane w system zarządzania walką Advent, zintegrowany system bojowy GEMS, system identyfikacji swój-obcy (IFF) typu Mark 5 TPX & I/LR oraz systemy łączności satelitarnej AcroSAT Ku-120-M i AcroSAT Ku-150-M.
Okręty otrzymują rodzimy radar Cenk-400N 4D AESA do przeszukiwania przestrzeni powietrznej, radar powierzchniowy Aselsan Alper LPI, radar kierowania ogniem AKREP AKR-D Block B-1/2, sonar kadłubowy Aselsan Fersah 100N/MF, czujnik termolokacyjny Aselsan Piri, głowicę optoelektroniczną SeaEye-AHTAPOT, system śledzenia, analizy, klasyfikacji i identyfikacji wrogich radarów Aselsan ARES-2N, system walki radioelektronicznej Aselsan AREAS 2C i wyrzutnie celów pozornych Kartaca-N,
Do tego artyleryjski system kierowania ogniem TAKS-100/76GFCS, system kierowania ogniem przeciwokrętowych pocisków rakietowych Atmaca 100/AFCS, system kierowania ogniem przeciwlotniczych pocisków rakietowych Hisar 100N/FCS, system hydroakustyczny KULAÇ, system pomiarów meteorologicznych DEMES, czujnik elektrooptyczny PIRI-100, system żyroskopowy ANS 510-M, system ostrzegania przed opromieniowaniem wiązką lasera LIAS 200-N i system zarządzania śledzeniem w podczerwieni.
🔴 TCG İZMİR, MİLGEM Projesi’nin en yüksek yerlilik oranına sahip gemilerinden bir tanesi olacak. https://t.co/M5rvkBPWBh pic.twitter.com/IVoLo0ZctE
— SavunmaSanayiST.com (@SavunmaSanayiST) January 10, 2025
https://twitter.com/halukgorgun/status/1878105997220118945