We wtorek, 27 lutego, amerykańska spółka Raytheon (część korporacji RTX) oraz norweska Kongsberg Defence & Aerospace, przy wsparciu Ministerstwa Obrony Norwegii i tamtejszych Sił Zbrojnych, pomyślnie ukończyły próby w locie ulepszonego pocisku rakietowego o wydłużonym zasięgu Advanced Medium-Range Air-to-Air Missile – Extended Range (AMRAAM-ER). Trafi na on uzbrojenie zestawów obrony przeciwlotniczej NASAMS (National/Norwegian Advanced Surface-to-Air Missile System). Pomyślny test w locie wykazał zwiększone możliwości zmodernizowanego AMRAAM-ER.
Najnowszy wariant AMRAAM-ER, który został przetestowany, to pierwsza w swoim rodzaju konfiguracja obejmująca sekcję naprowadzania z najnowszego pocisku w wariancie powietrze-powietrze AIM-120C-8 AMRAAM. Otrzymał także mocniejszy 10-calowy silnik rakietowy norweskiej spółki Nammo oraz 10-calowy system siłowników sterujących od Kongsberg Defence & Aerospace, noszący nazwę Norwegian Propulsion Stack, w przypadku którego norweskie Ministerstwo Obrony jest partnerem do współpracy.
Włączenie tej nowej technologii do AMRAAM-ER zapewni zaawansowane możliwości amunicji ziemia-powietrze przez wiele lat – powiedział Paul Ferraro, dyrektor działu Air & Space Defence Systems w Raytheon. Sprawne aktualizacje oprogramowania będą w dalszym ciągu udoskonalać AMRAAM, aby wyprzedzać ewoluujące zagrożenia.
Testy obejmowały strzelanie próbne, podczas którego pocisk rakietowy przeleciała zaprogramowanym torem lotu, aby sprawdzić bezpieczeństwo wyjścia z wyrzutni NASAMS i samo działanie pocisku.
AMRAAM-ER przeznaczony jest do integracji z wyrzutnią NASAMS w celu zwiększenia zdolności obrony przeciwlotniczej, przechwytywania celów na zwiększonym zasięgu i pułapie w porównaniu ze standardowym AMRAAM.
Przypomnijmy, że poprzedni wariant AMRAAM-ER był wyposażony w silnik marszowy z pocisku przeciwlotniczego RIM-162 Evolved Sea Sparrow Missile (ESSM), a system naprowadzania wykorzystywał dokładniejsze algorytmy. Pozwoliło to na zwiększenie manewrowości, dwukrotne zwiększenie zasięgu z 40 do 80 km i pułapu o 70% – z 14 do 24 km. RTX nie podała w swoim komunikacie prasowym, jakie parametry taktyczno-techniczne uzyskano z norweskim napędem.
Prace nad AMRAAM-ER realizowane wspólnie z KDA rozpoczęto w 2014. Przedsięwzięcie ujawniono dopiero 22 lutego 2015. W październiku 2016 przeprowadzono pierwsze próbne odpalenie prototypu z wyrzutni NASAMS. Według pierwotnego harmonogramu prac, produkcja małoseryjna miała rozpocząć się w 2019. Jednak dopiero w maju 2021 informowano o rozpoczęciu prób z wyrzutni NASAMS.
Zamówienie na AMRAAM-ER miały dotąd złożyć Kuwejt (63 pociski) i Węgry (60 pocisków), choć miał to być faktycznie poprzedni wariant, a w planach taki krok ma Norwegia (nowy wariant).
Raytheon completes first new AMRAAM-ER variant flight test, launched from NASAMS. The successful test showcases increased capabilities of the new variant.
Read more: https://t.co/W8dLE1ufnV pic.twitter.com/RQJmsSQXMT
— RTX (@RTX_News) February 27, 2024