Przejdź do serwisu tematycznego

Test ulepszonego pocisku rakietowego AMRAAM-ER na potrzeby zestawów NASAMS

Amerykańska korporacja RTX zrealizowana pierwszy test ulepszonego pocisku rakietowego o wydłużonym zasięgu Advanced Medium-Range Air-to-Air Missile – Extended Range (AMRAAM-ER) na potrzeby zestawów obrony przeciwlotniczej NASAMS.

We wtorek, 27 lutego, amerykańska spółka Raytheon (część korporacji RTX) oraz norweska Kongsberg Defence & Aerospace, przy wsparciu Ministerstwa Obrony Norwegii i tamtejszych Sił Zbrojnych, pomyślnie ukończyły próby w locie ulepszonego pocisku rakietowego o wydłużonym zasięgu Advanced Medium-Range Air-to-Air Missile – Extended Range (AMRAAM-ER). Trafi na on uzbrojenie zestawów obrony przeciwlotniczej NASAMS (National/Norwegian Advanced Surface-to-Air Missile System). Pomyślny test w locie wykazał zwiększone możliwości zmodernizowanego AMRAAM-ER.

Zdjęcia: RTX

Najnowszy wariant AMRAAM-ER, który został przetestowany, to pierwsza w swoim rodzaju konfiguracja obejmująca sekcję naprowadzania z najnowszego pocisku w wariancie powietrze-powietrze AIM-120C-8 AMRAAM. Otrzymał także mocniejszy 10-calowy silnik rakietowy norweskiej spółki Nammo oraz 10-calowy system siłowników sterujących od Kongsberg Defence & Aerospace, noszący nazwę Norwegian Propulsion Stack, w przypadku którego norweskie Ministerstwo Obrony jest partnerem do współpracy.

Włączenie tej nowej technologii do AMRAAM-ER zapewni zaawansowane możliwości amunicji ziemia-powietrze przez wiele lat – powiedział Paul Ferraro, dyrektor działu Air & Space Defence Systems w Raytheon. Sprawne aktualizacje oprogramowania będą w dalszym ciągu udoskonalać AMRAAM, aby wyprzedzać ewoluujące zagrożenia.

Testy obejmowały strzelanie próbne, podczas którego pocisk rakietowy przeleciała zaprogramowanym torem lotu, aby sprawdzić bezpieczeństwo wyjścia z wyrzutni NASAMS i samo działanie pocisku.

AMRAAM-ER przeznaczony jest do integracji z wyrzutnią NASAMS w celu zwiększenia zdolności obrony przeciwlotniczej, przechwytywania celów na zwiększonym zasięgu i pułapie w porównaniu ze standardowym AMRAAM.

Przypomnijmy, że poprzedni wariant AMRAAM-ER był wyposażony w silnik marszowy z pocisku przeciwlotniczego RIM-162 Evolved Sea Sparrow Missile (ESSM), a system naprowadzania wykorzystywał dokładniejsze algorytmy. Pozwoliło to na zwiększenie manewrowości, dwukrotne zwiększenie zasięgu z 40 do 80 km i pułapu o 70% – z 14 do 24 km. RTX nie podała w swoim komunikacie prasowym, jakie parametry taktyczno-techniczne uzyskano z norweskim napędem.

Prace nad AMRAAM-ER realizowane wspólnie z KDA rozpoczęto w 2014. Przedsięwzięcie ujawniono dopiero 22 lutego 2015. W październiku 2016 przeprowadzono pierwsze próbne odpalenie prototypu z wyrzutni NASAMS. Według pierwotnego harmonogramu prac, produkcja małoseryjna miała rozpocząć się w 2019. Jednak dopiero w maju 2021 informowano o rozpoczęciu prób z wyrzutni NASAMS.

Zamówienie na AMRAAM-ER miały dotąd złożyć Kuwejt (63 pociski) i Węgry (60 pocisków), choć miał to być faktycznie poprzedni wariant, a w planach taki krok ma Norwegia (nowy wariant).

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Stryker M-SHORAD otrzymał nazwę Sgt Stout

W 249. rocznicę powstania amerykańskich wojsk lądowych (US Army) ogłoszono, że artyleryjsko-rakietowe zestawy systemu przeciwlotniczego krótkiego zasięgu M-SHORAD na podwoziu Stryker otrzymały nazwę…

Eurosatory 2024: Paryska premiera Borsuka

Podczas rozpoczynającej się 17 czerwca br. wystawy przemysłu obronnego Eurosatory 2024 w Paryżu pojawi się bardzo mocny polski akcent. Swoją międzynarodowa premierę…

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

Powiązane wiadomości

X