12 września br. amerykański lokalny dziennik Arkansas Business poinformował, że pierwszym użytkownikiem drugiego centrum szkoleniowego personelu latającego i naziemnego na samoloty wielozadaniowe Lockheed Martin F-35 Lighnting II które powstaje w bazie lotniczej Ebbing Gwardii Narodowej stanu Arkansas w Fort Smith, będzie Polska. Co ciekawe, pierwsze doniesienia w tej sprawie pojawiły się już w prasie 6 lutego.
Lokalne media amerykańskie poinformowały, że pierwszym użytkownikiem drugiego centrum szkoleniowego na samoloty F-35 Lighnting II które powstaje w bazie lotniczej Ebbing w Arkansas, będzie Polska / Grafika: Lockheed Martin
Kolejnym państwem, które będzie szkolić swoich pilotów F-35, ale wariantu krótkiego startu i lądowania F-35B, w Ebbing, będzie Singapur, o czym informowano w czerwcu 2021 (będą też tam stacjonować singapurskie F-16C/D Block 52+). Na budowę drugiego ośrodka szkoleniowego, po bazie lotniczej Luke w Arizonie, która staje się niewydolna w tym zakresie, brano też pod uwagę bazę lotniczą Gwardii Narodowej Selfridge w Harrison Township w stanie Michigan, ale kandydaturę odrzucono. W Ebbing ma jednocześnie stacjonować maksymalnie do 24 samolotów F-35 (wcześniej była mowa o 36), a amerykańskie wojska lotnicze (US Air Force, USAF) zbudują tam pełny symulator misji (Full Mission Simulator). Kolejnym użytkownikiem, który będzie szkolić swój personel w Ebbing, będą Niemcy (Niemcy chcą kupić 35 F-35A Lightning II, Singapurskie F-35B pozostaną w USA).
Jednak ostateczna decyzja środowiskowa w sprawie dostosowania bazy Ebbing do przyjęcia F-35 ma zostać wydana najwcześniej dopiero wiosną 2023. Pierwsi piloci i personel naziemny przeznaczeni do szkolenia mają przybyć do bazy w połowie 2024. Mniej więcej w tym okresie (2024-2025) gotowe mają być pierwsze 6 polskich F-35A Block 4. Zgodnie z umową, Amerykanie mają przeszkolić 24 polskich pilotów i 90 członków personelu naziemnego (Pierwszy F-35A do testowania wersji Block 4).
Władze lokalne przewidują, że uruchomienie ośrodka szkoleniowego na F-35 w Ebbing pozwoli na utworzenie 1000 nowych miejsc pracy oraz wygenerowanie w dłuższej perspektywie nawet 1 mld USD przychodów z tytułu działalności gospodarczej. W przeszłości cywilno-wojskowe lotnisko służyło do szkolenia pilotów samolotów szturmowych A-10C Thunderbolt II. Obecnie obsługuje ono mniej niż 100 tys. pasażerów.
Polscy piloci przejdą w Ebbing szkolenie do poziomu instruktora, dzięki czemu kolejni lotnicy będą szkoleni już w Polsce, w Zintegrowanym Centrum Szkoleniowym, gdzie znajdzie się osiem pełnych symulatorów misji. Przylot pierwszych egzemplarzy do Polski ma nastąpić na przełomie 2025 i 2026, po czym nastąpi skompletowanie pierwszej eskadry w 32. Bazie Lotnictwa Taktycznego w Łasku. Druga eskadra zostanie skompletowana w 2030 w 21. Bazie Lotnictwa Taktycznego w Świdwinie (Polskie F-35A do Łasku i Świdwina).
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.