W środę, 19 lutego 2025, służba prasowa 8. Krakowskiej Bazy Lotnictwa Transportowego im. płk. pil. Stanisława Jakuba Skarżyńskiego (8 BLTr.) poinformowała, że pełny symulator lotu FFS (Full Flight Simulator) klasy D średniego samolotu transportowego Airbus C295M osiągnął nalot wynoszący 5000 godzin od września 2017.
Symulator CAE 7000 C295 FFS, opracowany przez kanadyjską spółkę CAE Inc. we współpracy z europejską spółką Airbus Defence and Space (część grupy Airbus), zapewnia realistyczne odwzorowanie warunków lotu na C295M.
Dzięki współpracy z doświadczonymi pilotami, specjalistami z branży lotniczej oraz wykorzystaniu najnowocześniejszych technologii wraz z doświadczeniem byłych pilotów wojskowych w 8. Bazie są realizowane kompleksowe szkolenia, obejmujące:
- Zaawansowane szkolenia taktyczne;
- Trening sytuacji awaryjnych;
- Kontrole techniki pilotowania;
- Loty na małej wysokości;
- Zrzuty desantu i ładunków;
- Loty w goglach noktowizyjnych.
Symulator obejmuje system rozruchu elektrycznego CAE True o sześciu stopniach swobody, system odwzorowania wizualnego CAE Medallion-6000 o wysokiej wierności oraz najnowocześniejsze taktyczne środowisko sił generowane komputerowo. Charakteryzuje się architekturą oprogramowania OGC CDB (Open Geospatial Consortium Common Database), używanego w symulatorze śmigłowca SW-4, a także w systemach szkoleniowych samolotów M-346 Master.
Początkowo, szkolenia polskich polotów na samoloty C295M, które 31 grudnia 2024 osiągnęły nalot wynoszący 100 000 godzin, realizowano w ośrodku Airbusa w hiszpańskiej Sewilli. 25 stycznia 2017 Ministerstwo Obrony Narodowej podpisało umowę z Airbusem na dostawę symulatora FFS klasy D do 8. BLTr., która stała się trzecim takim ośrodkiem na świecie. Odbiór i instalacja odbyły się 8 września tego samego roku, a dziesięć dni później zainaugurowano szkolenia. Urządzenie pozwala szkolić maksymalnie do około 40 załóg rocznie.
Na wyposażeniu Sił Powietrznych RP znajduje się szesnaście samolotów C295M (jeden uległ tragicznej w skutkach katastrofie pod 12. Bazą Lotniczą w Mirosławcu 23 stycznia 2008). Pierwsze osiem (z opcją na cztery kolejne) zakupiono 28 sierpnia 2001 na podstawie umowy z ówczesną EADS Construcciones Aeronauticas SA (CASA) za równowartość 211,5 mln USD. Odbiór pierwszych samolotów nastąpił dwa lata później. Później zamówiono z wolnej ręki kolejne 11 samolotów, a powodem były rosnące potrzeby operacyjne: dwa w 2007, dwa w 2008 oraz pięć w latach 2012-2013 (Airbus Poland rozpoczęła produkcję elementów do centralnej sekcji kadłuba C295).
Samoloty tego typu od lat realizują kluczowe misje na rzecz Wojska Polskiego – od humanitarnych po operacje w warunkach bojowych, zarówno w kraju, jak i w ramach sojuszniczych zobowiązań wobec NATO i ONZ, po Europie, do Afryki i Azji (Operacja Neon-E: Pierwsi ewakuowani Polacy ze Strefy Gazy, PKW Egipt: Ewakuacja Polaków ze Strefy Gazy).
13 grudnia ub. r. Skarb Państwa – Agencja Uzbrojenia, w imieniu Ministerstwa Obrony Narodowej, podpisała umowę o wartości 102,7 mln EUR netto (437,77 mln zł netto/538,46 mln zł brutto) z hiszpańską spółką Airbus Defence & Space (część europejskiej grupy Airbus) jest wykonanie prac modernizacyjnych i unifikacji floty polskich C295M (Umowa na modernizację samolotów transportowych C295M).