We wtorek, 8 października 2024, amerykańska spółka Aurora Flight Sciences (część Boeinga) zaprezentowała nowe koncepcje bezzałogowego statku latajacego pionowego startu i lądowania o dużej prędkości przelotowej w ramach programu SPRINT X-Plane (Speed and Runway Independent Technologies) oraz bazującego na nim samolotu transportowego. Program jest realizowany na zlecenie Agencji Zaawansowanych Projektów Badawczych w Obszarze Obronności DARPA (Defense Advanced Research Projects Agency) od maja br.
Grafiki i zdjecie: Aurora Flight Sciences
Program SPRINT X-Plane ma na celu zaprojektowanie, zbudowanie i przetestowanie w locie eksperymentalnego statku powietrznego, który ma zademonstrować technologie wspomagające i zintegrowane koncepcje niezbędne do połączenia dwóch cech: dużej prędkości przelotowej charakterystycznej dla klasycznych samolotów i niezależności od drogi startowej dzięki zdolności pionowego startu i lądowania (VSTOL) tak jak śmigłowiec.
Aurora zaoferowała demonstrator technologii statku powietrznego o niskim oporze aerodynamicznym, z wlotem powietrza wewnątrz skrzydła (fan-in-wing, FIW), który jest konstrukcji tzw. rozmytej (Blended Wing Body, BWB), łącząc w sobie zdolność pionowego startu i lądowania (VTOL) z wysoką prędkością przelotową.
Zespół Aurory, we współpracy z Boeingiem, pracuje nad budową demonstratora technologii o rozpiętości skrzydeł wynoszącej 13,7 m (45 stóp) i ładowności 453 kg (1000 funtów). Układ napędowy złożony z gotowych silniki turbowentylatorowych i turbowałowych ma pozwolić mu na rozwinięcie prędkości maksymalnej ponad 833 km/h (450 w.).
Poprzednio prezentowano odmienną koncepcję platformy bezzałogowej, a teraz dodatkowo doszła do tego koncepcja załogowego samolotu transportowego. Technologie opracowywane na potrzeby SPRINT X-Plane mogłyby bowiem zostać przeskalowane do średnich i ciężkich samolotów, tworząc przyszłą rodzinę systemów. Na przykład Aurora przewiduje załogowy samolot o rozpiętości skrzydeł 39,6 m (130 stóp) z czterema wentylatorami nośnymi i 12,2 m (40-stopową) komorą ładunkową.
Na początku tego roku zespół Aurory, w ramach I fazy programu SPRINT X-Plane, ukończył pierwsze z trzech głównych testów, aby udowodnić wykonalność technologii FIW. Test naziemny przeprowadzony przy użyciu modelu o rozpiętości skrzydeł 1,4 m (4,6 stopy) z trzema wentylatorami nośnymi, wykazał, że efekty ssania w dół wytwarzane przez wentylatory nośne w zawisie były nieistotne, a podwozie jest ustawione na odpowiedniej wysokości, aby zminimalizować niekorzystne momenty pochylenia powstające podczas operacji naziemnych.
Testy w tunelu aerodynamicznym zaplanowane na koniec 2024 i początek 2025 obejmują próby stabilności i sterowania przy użyciu kolejnego modelu, ale o rozpiętości skrzydeł 2,74 m (9 stóp) oraz test wentylatora nośnego o średnicy 1,6 m (5,25 stopy) osadzonego w celu modelowania efektów aerodynamicznych.
Obecna faza programu trwa do maja 2025, a wstępny przegląd projektu zaplanowano na kwiecień 2025. Testy w locie zaplanowano na 2027. Docelowa platforma może realizować zadania na rzecz Dowództwa Operacji Specjalnych (US Special Operations Command, SOCOM).
Aurora Flight Sciences uczestniczy także w innych programach agencji DARPA: ekranoplanów transportowych o kryptonimie Liberty Lifter, wykorzystujących do lotu nad wodą efekt przypowierzchniowy oraz demonstratora technologii samolotu X-Plane w ramach drugiej fazy programu CRANE (Control of Revolutionary Aircraft with Novel Effectors), który ma wykonywać manewry w locie bez użycia zewnętrznych ruchomych (mechanicznych) powierzchni sterowych.
https://twitter.com/AuroraFlightSci/status/1843625643218743534
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.