5 listopada amerykańska Agencja Współpracy Obronnej (DSCA, Defense Security Cooperation Agency) poinformowała o zgodzie Departamentu Stanu USA na ewentualną sprzedaż setki rakietowych pocisków przechwytujących RIM-66 Standard Missile 2 (SM-2) Block IIIC dla Kanady, która stanie się pierwszym użytkownikiem eksportowym tej wersji. Wartość pakietu wyceniono na maksymalnie 500 mln USD (1,92 mld zł).
SM-2 Block IIIC ma wykorzystywać korpus i układ napędowy rodziny pocisków SM-2, zintegrowane z aktywnym układem naprowadzania z pocisków RIM-174 SM-6 ERAM / Zdjęcie: US Navy
Rząd w Ottawie wnioskował również o zakup setki uniwersalnych kontenerowych wyrzutni pocisków przechwytujących Mark 13 Vertical Launching System (Mk 13 VLS), które będą specjalnie dostosowaną wersją kontenerów startowych dla SM-2 Block IIIC (Próba SM-2 Block IIIB, 2020-02-28).
Pakiet obejmuje także Obejmuje również prace inżynieryjne i dostosowawcze, integrację i testy związana z produkcją pocisków rakietowych, wyposażenia do przenoszenia i załadunku/rozładunku kontenerów oraz powiązane części zamienne, sprzęt oraz pomoce szkoleniowe wraz ze szkoleniem, publikacje i dane techniczne, wsparcie techniczne i logistyczne rządu USA i wykonawcy umowy (Raytheon Missiles and Defense) oraz inne powiązane elementy wsparcia logistycznego i programowego.
SM-2 Block IIIC to najnowszy wariant rodziny pocisków SM-2, którego opracowanie dowództwo NAVSEA (Naval Sea Systems Command) zapowiedziało w grudniu 2017. Rok później, w grudniu 2018, Raytheon otrzymał środki w wysokości 149 435 507 USD (573,129 mln zł) na ich rozwój. Zgodnie z umową, amerykańska marynarka wojenna (US Navy) ma rozpocząć próby do października 2022.
Setka rakietowych pocisków przechwytujących SM-2 Block IIIC trafi na wyposażenie piętnastu fregat rakietowych typ 26 Global Combat Ship (GCS), zamówionych w ramach programu Canadian Surface Combatant / Grafika: BAE Systems
SM-2 Block IIIC ma bazować na korpusie i układzie napędowym rodziny pocisków SM-2, zintegrowanymi z aktywnym układem naprowadzania z pocisku RIM-174 SM-6 ERAM (Extended Range Active Missile), czyli powiększonym wariantem radaru z pocisków AIM-120C AMRAAM.
Analiza
Zgodnie z informacją agencji DSCA, wnioskowane pociski trafią na uzbrojenie 15 fregat rakietowych typ 26 Global Combat Ship (GCS), które zostały wybrane 19 października 2018 w programie Canadian Surface Combatant. Okręty typu 26 GCS zostały wcześniej zamówione przez Wielką Brytanię w ramach pierwszej umowy o wartości 3,7 mld GBP (18,56 mld zł) i Australię w programie SEA 5000 Future Frigates o wartości 35 mld AUD (97,15 mld zł)(Fregaty GCS dla Kanady, 2018-10-20).
Co ciekawe, dzień wcześniej 4 listopada, kanadyjski rząd po raz pierwszy opublikował szczegółowe informacje na temat nowych okrętów, które zastąpią dwanaście starszych fregat typu Halifax i uzupełnią lukę po wycofanych w latach 2005-2017 czterech niszczycielach typu Iroquois. Kanadyjska odmiana typu 26 GCS ma liczyć 151,4 m długości, 20,75 m szerokości, 8 m zanurzenia i ok. 7800 t wyporności. Dzięki zespołowi napędowemu złożonemu z turbiny gazowej Rolls-Royce MT30, czterech generatorów spalinowo-elektrycznych Rolls-Royce MTU i dwóch silników elektrycznych General Electric, prędkość maksymalna wyniesie 27 w., a zasięg maksymalny 7000 mil morskich. Załoga ma liczyć 204 oficerów i marynarzy.
Uzbrojeniem okrętów, oprócz omawianych SM-2 Block IIIC, będą pociski przeciwlotnicze ESSM-162 ESSM i Sea Ceptor oraz pociski RGM-109 Tomahawk do atakowania celów naziemnych i NSM do atakowania celów morskich. Uzbrojenie artyleryjskie będzie składać się ze 127-mm armaty morskiej oraz dwóch 30-mm armat BAE Systems. Ponadto, przewidziano wyrzutnie 324-mm lekkich torped Mk 54. Całość będzie spinać okrętowy system kierowania walką CMS 330.
Wyposażeniem elektronicznym jednostek będą radiolokatory AN/SPY-7 z antenami z aktywnym skanowaniem elektronicznym AESA, radary kierowania ogniem (również AESA) i nawigacyjne pracujące w pasmach X i S oraz optoelektroniczne systemy obserwacji i kierowania ogniem. Fregaty otrzymają holowany sonar niskiej częstotliwości, kadłubowy S2150, holowany system przeciwtorpedowy Sea Sentor S21700, a także boje sonarowe i akustyczne cele pozorne.