We wtorek, 26 listopada 2024, Rada Ministrów Republiki Słowacji zatwierdziła rezolucję nr 717/2024 Ministerstwa Obrony z 20 listopada dotyczącą transformacji lotnictwa transportowego wojsk lotniczych (Vzdušné sily Ozbrojených síl Slovenskej Republiky).
Leonardo Alenia C-27J Spartan / Zdjęcia: Ministerstwo Obrony Republiki Słowackiej
Dokument o nazwie Transformacja lotnictwa transportowego Sił Powietrznych Sił Zbrojnych Republiki Słowackiej (Obmena dopravného letectva Vzdušných síl Ozbrojených síl Slovenskej republiky) zakłada wymianę całej floty samolotów transportowych, która została uznana za strategiczną inwestycję.
Przewiduje się, że ustawowo zostaną uchwalone nadzwyczajne środki inwestycyjne w celu realizacji tych planów, zastosowaniem specjalnych środków bezpieczeństwa związanych z ochroną podstawowych interesów bezpieczeństwa Republiki Słowackiej zgodnie z umowami międzynarodowymi. Budżet programu to około 300 mln EUR, a termin zakończenia dostaw oczekiwany jest w 2030.
W związku z powyższym planowany jest zakup maksymalnie sześciu nowych samolotów transportowych (w tym trzech średnich samolotów z opcją na czwarty oraz dwóch lekkich samolotów o pojemności do 15 pasażerów), które całkowicie zastąpią dwa lekkie samoloty transportowe Leonardo Alenia C-27J Spartan produkcji włoskiej i siedem lżejszych samolotów pasażersko-transportowych L-410UVP-E Turbolet produkcji czeskiej (jeden jest wykorzystywany do zadań rozpoznawczych).
Co ciekawe, samoloty C-27J Spartan są krótko w eksploatacji, gdyż zostały dostarczone 24 października 2017 i 9 kwietnia 2018. W gotowości operacyjnej ma znajdować się obecnie tylko jeden z nich. Jednakże zmiany przepisów lotniczych wymagają szybkiego dostosowania ich do najnowszych regulacji NATO, ICAO i EUROCONTROL w zakresie systemów łączności, nawigacji oraz identyfikacji oraz systemów samoobrony, którymi nie dysponują. Uzasadniono, że koszty ich modernizacji wyniosą aż ponad 266 mln EUR, w związku z czym opłaca się zakupić nowe samoloty o lepszych parametrach taktyczno-technicznych i użytkowych, od początku dostosowanych do powyższych regulacji.
W przypadku uzasadnienia planu pozyskania lekkich samolotów dyspozycyjnych napędzanych dwoma silnikami, obecnie w gotowości mają znajdować się tylko dwa egzemplarze L-410UVP-E Turbolet, a ponadto uznano, że zarówno czas przelotu i ekonomia użycia tych samolotów są niezadowalające. Dlatego Turbolety zostaną wystawione na sprzedaż, dzięki czemu zostaną uzyskane środki na zakup nowych lub alternatywnie przekazanie ich w rozliczeniu za nowe samoloty.
W ostatnich latach słowackie lotnictwo wojskowe przechodzi gruntowną modernizację, w ramach której zamówiono 14 samolotów wielozadaniowych Lockheed Martin F-16C/D Block 70 i 9 śmigłowców wielozdaniowych Lockheed Martin/Sikorsky UH-60M Black Hawk. Co ciekawe, od 2021 Słowacji są oferowane lekkie samoloty bojowe KAI FA-50 Fighting Eagle jako potencjalni następcy 7 szkolnych L-39CM/ZAM Albatros oraz jako wsparcie procesu szkolenia F-16.