W środę, 8 stycznia 2025, amerykańska spółka GE Aerospace (część General Electric) poinformowała, że otrzymała zlecenie produkcji 210 silników turbowałowych T700-GE-701D na potrzeby przyszłych 96 śmigłowców szturmowych Boeing AH-64E Apache Guardian dla Polski.
Ten silnik T700 jest silnikiem pierwszego wyboru dla średnich śmigłowców ze względu na wyjątkową wydajność, niezawodność i trwałość — powiedziała Amy Gowder, prezes i dyrektor generalna działu Defense & Systems w GE Aerospace. To zamówienie wzmacnia nasze relacje z Polską i rozszerza flotę napędzaną przez GE Aerospace polskich Sił Zbrojnych, która obejmuje myśliwce FA-50 z silnikami F404-GE-102, Sikorsky S-70i Black Hawk International z T700-GE-701D oraz śmigłowce Leonardo AW149 i AW101 z silnikami CT7-2E1 i CT7-8E.
Przedmiotowe silniki o mocy maksymalnej 2000 KM/1491 kW będą napędzać 96 AH-64E, które zamówiono 13 sierpnia 2024 w ramach umowy wartej około 10 mld USD (39,17 mld zł netto/48,18 mld zł brutto).
Zamówienie na silniki następuje także po umowie o współpracy w ramach offsetu, podpisanej 5 sierpnia 2024 między General Electric a Ministerstwem Obrony Narodowej. Na mocy tej umowy Wojskowe Zakłady Lotnicze Nr 1 Oddział w Dęblinie zapewnią licencjonowane wsparcie w zakresie napraw, remontów i obsług (maintenance, repair and overhaul; MRO) dla silników turbowałowych T-700-701D w AH-64E Apache Guardian, CT7-2E1 w AW149 i CT7-8E w AW101. W ramach tego zostanie dokonany transfer technologii i wiedzy know-how umożliwiających wykonywanie przez ten zakład czynności obsługowych (serwisowych) i naprawczych tego typu silników do poziomu D włącznie.
Wojskowa Akademia Techniczna w Warszawie będzie zarządzać szkoleniami, w tym szkoleniami z zakresu silników T700/CT7, dla polskich techników, personelu wojskowego i pracowników WZL-1, którzy będą wspierać flotę śmigłowców, a także przygotowywać przyszłą kadrę inżynierską dla Sił Zbrojnych RP w ramach Centrum Szkoleniowe Obsługi Silników WAT. Uczelnia pozyska także oprzyrządowanie wspierające rozwój laboratorium zaawansowanych konstrukcji kompozytowych.
Umowa o współpracy między GE Aerospace, WZL-1 i WAT utrzyma wartościowe miejsca pracy w Polsce i zapewni nowe obszary technologii wsparcia, napraw i remontów silników, szkoleń i pomocy technicznej dla bazy przemysłowej sektora obronnego, umożliwiając polskiemu przemysłowi wspieranie Wojska Polskiego w utrzymaniu floty Apache. Dzięki tym partnerstwom Ministerstwo Obrony Narodowej będzie miało pełne zaplecze i możliwości szkolenia w tym zakresie w kraju. Zapewni to bezpieczeństwo dostaw dla wszystkich platform napędzanych linią silników T700/CT7. Umowa otwiera również drogę do przyszłych partnerstw w Polsce w zakresie silników bojowych GE Aerospace, takich jak F110, F414 i F404.
Rodzina silników turbowałowych i turbośmigłowych T700/CT7 napędza 15 typów śmigłowców wojskowych i cywilnych oraz samolotów ze skrzydłami stałymi, a korzysta z nich ponad 130 klientów w ponad 50 krajach. Dostarczono ponad 25 000 silników T700/CT7, które łącznie wylatały ponad 130 milionów godzin. Konstrukcja T700/CT7 sprawdziła się w najtrudniejszych warunkach, rejestrując miliony godzin lotu w gorących strefach walk, takich jak Irak i Afganistan. W Europie dostarczono lub zamówiono ponad 1300 silników T700/CT7 dla 20 europejskich klientów wojskowych i służb publicznych.
Silniki zostaną zbudowane i dostarczone na podstawie umowy z Dowództwem Zamówień US Army (Army Contracting Command, ACC) w ramach programu sprzedaży zagranicznej FMS (Foreign Military Sales) za pośrednictwem Departamentu Obrony USA. 12 czerwca 2024 US Army przyznała GE Aerospace kontrakt w formule IDIQ (Indefinite Delivery/Indefinite Quantity) o wartości 1 128 042 359 USD (4,686 mld zł) na kontynuację produkcji do 950 silników T700 na potrzeby amerykańskich sił zbrojnych, służb publicznych i odbiorców zagranicznych z terminem do 13 czerwca 2029.