We wtorek, 17 grudnia 2024, biuro programowe F-35 Joint Strike Fighter (JSF) poinformowało w mediach społecznościowych, że spółka Lockheed Martin dostarczyła Departamentowi Obrony USA setny seryjny egzemplarz pokładowego samolotu wielozadaniowego F-35C Lightning II.
Wariant ten jest zamawiany wyłącznie przez Departament Obrony USA dla Marynarki Wojennej (US Navy) i Korpus Piechoty Morskiej (US Marine Corps, USMC), a obecnie plany opiewają na, odpowiednio, 273 dla US Navy i 67 dla USMC. Samoloty obu rodzajów amerykańskich sił zbrojnych stacjonują na lotniskowcach w ramach inicjatywy Tactical Aviation Integration (TAI). Porozumienie w tej sprawie zawarto 14 marca 2011.
11 listopada br. Dowództwo Centralne Stanów Zjednoczonych (CENTCOM) informowało, że 9 i 10 listopada siły i środki lotniskowcowej grupy bojowej z USS Abraham Lincoln (CVN-72) na czele zaatakowały cele jemeńskich Huti, wspieranych przez Iran. W ataku lotniczym zadebiutowały w działaniach bojowych F-35C należące właśnie do USMC.
13 listopada 2023, Centrum testów uzbrojenia amerykańskiej marynarki wojennej NAWCWD (US Naval Air Warfare Center Weapons Division) China Lake opublikowało informację o negocjacjach z Lockheed Martin w sprawie integracji i testów nowego uzbrojenia lotniczego przeznaczonego dla F-35C: pocisków manewrujących AGM-158 JASSM, przeciwokrętowych AGM-158C LRASM, a także przeciwpancernych pocisków kierowanych AGM-114 Hellfire i AGM-179 JAGM. Pierwsze fotografie w locie z LRASM opublikowano 24 września br.
Wariant ten charakteryzuje się nowymi, składanymi skrzydłami o większej rozpiętości do 13,11 m (w porównaniu do 10,67 m w F-35A i F-35B), dzięki czemu ich powierzchnia nośna wynosi 62,06 m² (w porównaniu do 42,70 m²). Wyposażono go także w nowe, wzmocnione podwozie główne i przednie, w tym te drugie z golenią ze zdwojonym kołem i zaczepem do startu za pomocą katapulty parowej/elektromagnetycznej EMALS oraz hak do łapania lin hamujących podczas lądowania. Dzięki temu samolot jest wyższy – ma 8,02 m (w porównaniu do 6,86 m dla F-35A i 6,65 m dla F-35B).
Charakteryzuje się także większym udźwigiem paliwa (8959 kg w porównaniu do 8278 kg dla F-35A i 6124 kg dla F-35B) zwiększającym wprawdzie zasięg i promień działania, lecz kosztem udźwigu uzbrojenia (8165 kg w porównaniu do 12564 kg dla F-35A i 6804 kg dla F-35B). Podobnie jak F-35B, wariant ten został pozbawiony 25-mm działka pokładowego GAU-22/A. Jest też napędzany wariantem silnika Pratt & Whitney PW-F135-400.
Tymczasem, 22 listopada br. Departament Obrony USA podpisał umowę o wartości 869,947 mln USD (3,62 mld zł) z Lockheed Martin na pierwsze prace przy 20. partii produkcyjnej samolotów całej rodziny F-35 Lightning II w ramach produkcji wielkoseryjnej (Full-Rate Production, FRP). Dotychczas spółka dostarczyła prawie 1100 samolotów wszystkich wersji F-35, które wylatały już ponad 950 tys. godzin (Początek budowy pierwszego niemieckiego F-35A Lightning II).
https://twitter.com/thef35/status/1869125754006474965
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.