We wtorek, 22 sierpnia, hiszpański portal branżowy Infodefensa poinformował, że Ministerstwo Obrony Hiszpanii zatwierdziło zakup 394 gąsienicowych wozów wsparcia bojowego VAC (Vehículo de Apoyo a Cadena) na bazie ASCOD 2 (Austrian Spanish Cooperation Development), którego prototyp został ujawniony przez spółkę General Dynamics European Land Systems (GDELS) – Santa Bárbara Sistemas (SBS) 17-19 maja, podczas trzeciej edycji Międzynarodowych Targów Przemysłu Obronnego FEINDEF 2023 (Feria Internacional de la Defensa y la Seguridad) w Centrum Wystawienniczym Juan Carlos I w Madrycie (FEINDEF 2023: GDELS-SBS zaprezentowała lekki czołg LT105).
Prototyp ASCOD VAC podczas FEINDEF 2023 / Zdjęcie: X
ASCOD VAC w wersjach transportera opancerzonego, wozu dowodzenia, niszczyciela czołgów, wozu ewakuacji medycznej, wozu pomocy technicznej, wozu transportowego i moździerza samobieżnego będzie następcą w hiszpańskich wojskach lądowych (Ejército de Tierra) rodziny przestarzałych transporterów opancerzonych M113 TOA (Transporte Oruga Acorazado).
Planowana do podpisania umowa ma opiewać nawet na 2 mld EUR (8,93 mld zł). Beneficjentemi kontraktu będzie konsorcjum przemysłowe Tess-Defense, złożone ze spółek General Dynamics European Land Systems – Santa Bárbara Sistemas, Indra Sistemas, Placency Sapa i Escribano Mechanical & Engineering S.L. (EM&E). Konsorcjum to ma również dostarczyć wojsku nawet docelowo 998 kołowych bojowych wozów piechoty VCR Dragón 8×8 na bazie Piranha 5 (Hiszpańskie VCR Dragón jednak z krajowymi wieżami).
VAC będzie wykorzystywał podwozie rodziny ASCOD wyprodukowane już w ponad 1000 egzemplarzy (w większości pierwszej generacji) i będące obecnie w służbie w siłach zbrojnych czterech państw: Hiszpanii (bojowe wozy piechoty Pizzaro na bazie ASCOD 1 i pojazdy saperskie Castor na bazie ASCOD 2), Austrii (bojowe wozy piechoty Ulan), Wielkiej Brytanii (problematyczna rodzina pojazdów Ajax na bazie ASCOD 2) i Filipin (czołgi lekkie Sabrah na bazie ASCOD 2).
Zgodnie z podziałem prac, GDELS – SBS będzie odpowiadać za produkcję kadłubów i montaż końcowy, Indra Sistemas za projekt i integrację zespołów tworzących systemy misji, Placency Sapa za nową skrzynię biegów AKT 850, natomiast EM&E za systemy wieżowe z różnymi konfiguracjami uzbrojenia w zależności od wariantu: od 12,7-mm karabinu maszynowego na zdalnie sterowanym modułem uzbrojenia Aspis, przez 30-mm armatę automatyczną na wieży bezzałogowej Guardian 30 po 120-mm moździerz automatyczny GMOS z automatem ładowania, zasięgiem 10 km i możliwością prowadzenia zadania ogniowego w trybie MRSI (Multiple Rounds Simultaneous Impact).
Masa bojowa VAC, w zależności od wersji, będzie wahać się od 38 do 42 t. Długość kadłuba wyniesie 8 m, szerokość 3 m, a wysokość (bez wieży) 2,4 m. Konstrukcja pojazdu będzie modułowa i skalowalna. Poziom ochrony balistycznej i przeciwminowej ma odpowiadać nowemu VCR Dragón 8×8, a pojazdy otrzymają aktywny system ochrony pojazdów (ASOP), laserowe systemy ostrzegania przed opromieniowaniem, system wspomagania jazdy, ulepszone systemy wspomagania świadomości sytuacyjnej, wojskową łączność 5G, system przewidywania serwisowania czy gumowe gąsienice.
Hiszpańska armia użytkowała ponad 1300 pojazdów rodziny M113 od 1969 (23 pojazdy przekazano walczącej Ukrainie). ich liczba systematycznie spada – zredukowano liczebność do 770, a w dalszej kolejności planowane jest utrzymanie 600, zanim zastąpią je VAC. Użytkowane wersje to transporter piechoty, niszczyciel czołgów z przeciwpancernymi pociskami kierowanymi TOW lub Spike, wozy dowodzenia różnego szczebla, wozy ewakuacji medycznej, wozy ewakuacji technicznej itp. Przed kryzysem COVID-19 planowano zmodernizowanie ok. 500 z nich. Ostatecznie zdecydowano się na zakup następców.