W poniedziałek, 22 września 2025, z udziałem króla Karola III i ministra obrony Wielkiej Brytanii Johna Healey’a, w stoczni BAE Systems w Barrow-in-Furness w Kumbrii odbyła się podwójna uroczystość: wejścia do służby w Królewskiej Marynarce Wojennej (Royal Navy) wielozadaniowego okrętu podwodnego HMS Agamemnon (A124), szóstego typu Astute, oraz palenia blach strategicznego HMS King George VI, czwartego typu Dreadnought.
Agamemnon
W uroczystości wcielenia do służby przedostatniego atomowego okrętu podwodnego typu Astute brało udział ok. 500 gości, w tym Pierwszego Lorda Admiralicji i szefa sztabu Royal Navy generała piechoty morskiej Sir Gwyna Jenkinsa i dyrektora generalnego BAE Systems, Charlesa Woodburna.
W ramach rzadkiej zmiany tradycji morskiej, król Karol III odczytał rozkaz przyjęcia okrętu do służby (akt ten zwykle wykonywany przez Pierwszego Lorda Admiralicji – przyp. red.). Okręt został pobłogosławiony przez kapelana Royal Navy, wielebnego doktora Marka Davidsona i formalnie przejęty przez dowódcę okrętu, komandora Davida Binga Crosby’ego.
Tym samym okręt dołączył do bliźniaczych HMS Astute (S119), Ambush (S120), Artful (S121), Audacious (S122) i Anson (S123), które weszły do służby, odpowiednio, 27 sierpnia 2010, 1 marca 2013, 18 marca 2016, 3 kwietnia 2020 i 31 sierpnia 2022 – wszystkie stacjonują w bazie morskiej HMNB Clyde. Do nich dotrze jeszcze siódmy, nadal budowany, Achilles (S125), który wcześniej był znany jako Agincourt. Powinien podnieść banderę do końca 2026.
HMS Agamemnon (A124) został zamówiony 25 marca 2010, wraz z Anson, w ramach wieloletniej umowy ramowej, w tym samym roku rozpoczęto prace projektowe, a 15 września 2011 ogłoszono przyszłą nazwę – jednostka otrzymała nazwę na cześć mitycznego króla greckiej Argolidy. Stępka została położona 18 lipca 2013 w Devonshire Dock Hall. 17 kwietnia 2017 podpisano umowę na ukompletowanie okrętu, a ostateczny koszt budowy wyniósł 1,533 mld GBP (wówczas 7,68 mld zł). Pierwsze uruchomienie systemów zasilania na budowanym okręcie miało miejsce 1 października 2020.
Okręt ochrzczono 23 kwietnia 2024, a 3 października tego samego roku odbyło się wodowanie. Następnie kontynuowano prace wykończeniowe, po czym okręt przeszedł próby zdawczo-odbiorcze, zwieńczone wczorajszym przekazaniem.
Agamemnon wypiera 7800 ton pod wodą, ma 97 m długości i 11,3 m szerokości. Napęd zapewnia reaktor wodny ciśnieniowy Rolls-Royce PWR2 Core H i 600-kilowatowy generator wysokoprężny MTU. Jego uzbrojeniem, oprócz 533-mm ciężkich torped ZOP typu BAE Systems Spearfish (Naval Staff Target 7525) są pociski manewrujące UGM-109 Tomahawk Block IV.
Co ciekawe, jest to szósty okręt Royal Navy)noszący nazwę Agamemnon. Pierwszym z nich był żaglowy okręt liniowy 3. klasy uzbrojony w 64 armaty z 1781 pod dowództwem przyszłego wiceadm. Horatio Nelsona. Kolejnymi były już napędzany śrubą okręt liniowy 2. klasy uzbrojony w 91 armat z 1852, pancernik typu Ajax z 1879, pancernik (przeddrednot) typu Horatio Nelson z 1906 oraz pomocniczy stawiacz min z 1940 (pierwotnie zbudowany w 1929 jako chłodnicowiec).
King George VI
Tego samego dnia z udziałem ministra obrony Johna Healey’a w tej samej stoczni odbyła się techniczna uroczystość palenia pierwszych blach przyszłego strategicznego okrętu podwodnego o napędzie nuklearnym HMS King George VI, typu Dreadnought. Będzie to ostatni, czwarty okręt tego typu, które zastąpią w linii jednostki typu Vanguard: HMS Vanguard (S28), Victorious (S29), Vigilant (S30) oraz Vengeance (S31).
Dotychczas w budowie były: HMS Dreadnought (cięcie blach 6 października 2016, położenie stępki 20 marca 2025), Valiant (cięcie blach: wrzesień 2019) i Warspite (cięcie blach: 9 luty 2023). Budowa całej czwórki ma zająć około 20 lat. Okręty będą mieć po 153,6 m długości, 12,8 m szerokości, 12 m wysokości oraz wypierać po 17 200 t. Będą to największe okręty podwodne w historii Wielkiej Brytanii.
Napęd ma stanowić reaktor wodny ciśnieniowy Rolls-Royce PWR3, a załoga ma liczyć 120 oficerów i marynarzy. Uzbrojeniem będzie 12 zmodernizowanych pocisków balistycznych klasy głębina wodna-ziemia UGM-133 Trident II D5LE oraz cztery wyrzutnie 533 mm dla ciężkich torped Spearfish Mod 1.
Program o kryptonimie Successor, który ma być najdroższym projektem zbrojeniowym w historii Wielkiej Brytanii (38,85 mld GBP według cen z 2023), został zapoczątkowany w 2007. Początek budowy pierwszego rozpoczął się formalnie w połowie października 2015, gdy rozpoczęto przygotowania.
Prace poprzedziło ogłoszenie przygotowań do budowy następców okrętów podwodnych typu Vanguard w ramach Delivery Phase 1. Do końca 2017 przeznaczono na ten cel 170 mln GBP, a następnie dalsze 130 mln GBP.
W październiku 2018 spółka Cammell Laird otrzymał kontrakt na produkcję 29 sekcji kadłuba bezciśnieniowego w Birkenhead. W lipcu 2023 spółka Thales Glasgow otrzymała kontrakt o wartości 193 mln GBP na dostawę masztów optoelektronicznych, a General Dynamics Mission Systems dostarczy system kierowania ogniem. Zespoły wyrzutni rakietowych zostaną wyprodukowane przez Babcock International w Rosyth i Bristol. Northrop Grumman dostarczy sprzęt podsystemu wyrzutni.
W styczniu 2025 spółka Rolls Royce otrzymała kontrakt o wartości 9 mld GBP, obejmujący badania, projektowanie, produkcję i wsparcie wszystkich reaktorów jądrowych na okrętach podwodnych Royal Navy, w tym przyszłych Dreadnought.
Według założeń Admiralicji, pierwszy okręt ma rozpocząć służbę na początku lat 2030. (wcześniej zakładano rok 2028). Orientacyjne daty wprowadzania kolejnych nie zostały podane do publicznej wiadomości. Za dostawy odpowiada nowo utworzona spółka celowa Dreadnought Alliance, w skład której wejdą przedstawiciele Ministerstwa Obrony, BAE Systems i Rolls-Royce.
W przyszłości, uzupełnieniem okrętów typu Dreadnought oraz następcami omawianych Astute, będą brytyjsko-australijskie okręty podwodne nowej generacji, które powstaną w ramach programu SSN-AUKUS i będą wypierać ponad 10 000 t. Jak informowano 1 czerwca br. planowany jest zakup do 12 wielozadaniowych okrętów podwodnych przez rząd Jego Królewskiej Mości.
Przy okazji informowano o planach zainwestowania 15 mld GBP (wówczas 76,04 mld zł) w zabezpieczenie odstraszania nuklearnego w programie rodzimych głowic termojądrowych Astraea (A21/Mk7), które zastąpią obecne Holbrook (Mk4/A) o mocy 100 kT (wariant amerykańskiej W76 o mocy 90 kT) na wspomnianych pocisków Trident, które będą na uzbrojeniu jednostek typu Dreadnought. Prace będą prowadzone w zakładach AWE (Atomic Weapons Establishment) z siedzibą w Aldermaston, w hrabstwie ceremonialnym Berkshire.
Today, HMS Agamemnon formally entered service after a commissioning ceremony with His Majesty The King in Barrow-in-Furness. This marks an important milestone towards another Astute Class submarine joining the @RoyalNavy's fleet.
Read more 👉 https://t.co/yPZzr9qdML pic.twitter.com/brS01mYsCL
— Ministry of Defence 🇬🇧 (@DefenceHQ) September 22, 2025
⚓ Today, The King attended the Commissioning Ceremony for HMS Agamemnon, part of the Astute Class of nuclear-powered submarines. This formally marked the ship’s entry into the Royal Navy’s service. pic.twitter.com/dpPqztOJ4G
— The Royal Family (@RoyalFamily) September 22, 2025
A huge milestone today as the first steel for King George VI, the fourth Dreadnought class submarine, was cut after a ceremony led by @JohnHealey_MP.
@royalnavy Dreadnought class submarines will carry the UK's nuclear deterrent when they enter service in the 2030s. pic.twitter.com/6v4SJ1Wont— Ministry of Defence 🇬🇧 (@DefenceHQ) September 22, 2025







