W środę, 22 listopada, Radio Sputnik przekazało wypowiedź głównego konstruktora rosyjskiej Zjednoczonej Korporacji Lotniczej OAK Siergieja Korotkowa, który ujawnił, że Siły Powietrzno-Kosmiczne Rosji (WKS) używają najnowszych samolotów wielozadaniowych MiG-35 (w kodzie NATO Fulcrum-F) w działaniach bojowych przeciwko Ukrainie. Deklaracja padła podczas rozpoczętego 20 listopada br. X Międzynarodowego Tygodnia Nauki o Lotnictwie na Moskiewskim Instytucie Lotniczym.
Mówiąc o perspektywach zakupu seryjnych MiG-35 przez Ministerstwo Obrony Federacji Rosyjskiej, Korotkow zauważył, że najpierw samoloty muszą ukończyć program lotów testowych, zwłaszcza, że na początku kwietnia br. resort obrony zadeklarował gotowość do zamówień.
W praktyce, seryjne MiG-29 mogą być rozpatrywane jako rozwiązanie pomostowe pomiędzy obecnie użytkowanymi MiG-29 (w tym najnowocześniejszymi MiG-29SMT) a planowanymi w dalszej perspektywie lekkimi samolotami nowej generacji Su-75 Checkmate (LTS). Z drugiej strony RSK MiG pracuje nad własną propozycją lekkiego samolotu bojowego pod kryptonimem LMFS (Liogkij Mnogofunkcjonalnyj Frontowoj Samoliot, czyli Lekki Wielozadaniowy Samolot Frontowy).
WKS obecnie użytkują jedynie sześć przedseryjnych MiG-35, w tym cztery jednomiejscowe MiG-35S i dwa dwumiejscowe MiG-35UB. Dostawy rozpoczęły się w czerwcu 2019. W pierwszej kolejności trafiły do 4. Centrum Konwersji i Szkolenia Bojowego w Lipiecku (Rosja odebrała MiG-35).
Warto zauważyć, że w działaniach przeciwko Ukrainie wcześniej miał zadebiutować wielozadaniowy Su-57 (w kodzie NATO Felon) czy zmodernizowane bombowce taktyczne Su-34M/NWO z pociskami hipersonicznymi Ch-47M2 Kindżał (nieoficjalnie w kodzie NATO: Killjoy).
MiG-35
MiG-35 był bezskutecznie oferowany Indiom, Egiptowi czy Azerbejdżanowi. Prototyp jednomiejscowego MiG-35, zbudowany w oparciu o zmodyfikowany demonstrator MiG-29M2, został oblatany 7 lutego 2007. Został zaprezentowany podczas Aero India 2007 w Bengaluru i zaoferowany indyjskim wojskom lotniczym (Bhartiya Vāyu Senā) w programie MMRCA, które poszukiwały dostawcy 126 samolotów. Program anulowano 30 lipca 2015, a rząd indyjski zakupił 36 samolotów Dassault Rafale.
RSK MiG nie rezygnował jednak z dalszego rozwoju programu. Pierwotnie, przed 2013 MO FR planowało zakup 37 samolotów za ok. 37 mld RUB, co wydaje się mocno zaniżoną wartością. Później je zredukowano do 24. W 2014 zakupem 24 egzemplarzy był zainteresowany Egipt, ale ostatecznie w kwietniu 2015 zdecydował się na 46 tańszych MiG-29M/M2 za równowartość około 2 mld USD.
Oficjalna prezentacja dwóch przedprodukcyjnych egzemplarzy zbudowanych od podstaw miała miejsce w Łuchowicy w obwodzie moskiewskim 27 stycznia 2017. Próby w locie pierwszego z nich rozpoczęły się w tym samym miesiącu, jeszcze przed prezentacją (drugi nie był jeszcze w pełni zmontowany). Później zbudowane dwa kolejne egzemplarze do testów państwowych, które miały zakończyć się w połowie 2018. Jednak według informacji z listopada tego samego roku, termin ich realizacji wydłużono do 2019.
MiG-35 wyposażono w dwa zmodyfikowane silniki turbowentylatorowe Klimow RD-33MK i radar z anteną z aktywnym skanowaniem elektronicznym (AESA) typu Żuk-A, opracowany przez spółkę NIIR-Fazotron. Uzbrojenie ma stanowić ładunek do 7000 kg pocisków rakietowych powietrze-powietrze i powietrze-ziemia oraz bomb kierowanych i niekierowanych, przenoszonych łącznie na dziewięciu węzłach (ośmiu podskrzydłowych i jednym podkadłubowym).