Przejdź do serwisu tematycznego

Rosja: Wodorowy Rusak K-10 do Arktyki

Rosyjski Moskiewski Instytut Fizyki i Technologii MFTI zaprezentował pierwszy pojazd terenowy specjalnego przeznaczenia o napędzie wodorowym Rusak K-10, przeznaczony do eksploatacji w Arktyce.

W czwartek, 11 lipca 2024, podczas forum technologicznym Innoprom 2024 w Jekaterynburgu, rosyjski Moskiewski Instytut Fizyki i Technologii MFTI zaprezentował pierwszy pojazd terenowy specjalnego przeznaczenia o napędzie wodorowym Rusak K-10, przeznaczony do eksploatacji w Arktyce. Jednocześnie zaprezentowano stację tankowania wodoru.

Zdjęcia: MFTI

Pięcioosiowy Rusak K-10 jest rozwinięciem czteroosiowego Rusaka K-8 (drugiej generacji) oraz trzyosiowego Rusaka K-6 (pierwszej generacji). Jednak wcześniej eksperymentowano z napędem benzynowym, jak i hybrydowym diesel-elektrycznym. Trzecia generacja została opracowana wspólnie ze spółkami Wiezdiechody dla Siewiera z obwodu niżnonowogrodzkiego, Kubo z St. Petersburga i Hydrodżen Enerdżi z obwodu moskiewskiego.

Rusak K-10 ma 12 m długości, 2,9 m szerokości, 3,6 m wysokości oraz masę 12,5 t. Osiąga prędkość maksymalną do 60 km/h podczas jazdy z 8 pasażerami i ładunkiem o masie 2,5 t.

Elementy zespołu napędowego

Na oddzielnym stoisku w ramach prezentacji Ministerstwa Przemysłu i Handlu Rosji, instytut MFTI zaprezentował również stację wodorową i mobilny kompleks kontenerowy do tankowania wodorem bezzałogowe statki latające

Zespół napędowy składa się z wodorowego ogniwa paliwowego o mocy około 120 kW, zasilanego sześcioma cylindrami z wodorem o łącznej pojemności 1200 litrów przy ciśnieniu 350 barów, co oznacza, że masa wodoru w pojeździe wynosi około 30 kg. System ten zasila grupę trakcyjnych akumulatorów litowo-jonowych o mocy większej niż 120 kWh, które z kolei przenoszą moc 180-kw synchronicznym silnikom elektrycznym na magnesach stałych umieszczonych na każdej osi pojazdu. Na jednym ładowaniu pojazd może pokonać do 400-500 km.

Pojazd otrzymał duże niskociśnieniowe opony, dzięki czemu może pokonywać przeszkody terenowe w zaśnieżonej i oblodzonej Arktyce, a także przeszkody wodne. Pojazd ma stanowić mobilną bazę do prowadzenia pracy na dalekiej północy. Obecnie, prototyp jest przygotowywany do testów na Półwyspie Jamał. Po ich przeprowadzeniu ma powstać docelowy wariant produkcyjny pojazdu.

Rusak K-10 powstał w oparciu o wymagania do wsparcia działań do planowanej od 2022 Międzynarodowej Stacji Arktycznej Śnieżynka, na wspomnianym Półwyspie Jamał, której koszty oszacowano na 5,6 mld RUB/248 mln zł (co ciekawe 2,5 razy więcej niż pierwotnie planowano, co ma być wynikiem zachodnich sankcji oraz rosyjskiego niedoszacowania).

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

X