Siły Powietrzne Stanów Zjednoczonych (US Air Force, USAF) opublikowały zapytanie o informację (RFI) w sprawie nowego pocisku przeciwradiolokacyjnego dla samolotów F-35A Lightning II o kryptonimie SiAW (Stand-in Attack Weapon).
Pocisk przeciwradiolokacyjny AGM-88G AARGM-ER może być przenoszony tylko w wewnętrznych komorach uzbrojenia wariantów F-35A i F-35C, gdyż komora F-35B jest na to za mała. Będzie wykorzystywany bojowo podczas operacji przełamywania obrony powietrznej przeciwnika (Suppression of Enemy Air Defences, SEAD) / Zdjęcie: Northrop Grumman
W założeniu broń ma bazować na zmodyfikowanej strukturze pocisku przeciwradiolokacyjnego o wydłużonym zasięgu AGM-88G AARGM-ER (Advanced Anti-Radiation Guided Missile-Extended Range), który jest opracowywany przez spółkę Northrop Grumman dla F-35C, na zlecenie Marynarki Wojennej (US Navy).
Dokument został opublikowany 9 stycznia na nowej platformie zakupowej System for Award Management (SAM), która w listopadzie 2019 zastąpiła FedBizzOps. Zapytanie dotyczy możliwości uruchomienia fazy produkcyjno-inżynieryjnej (Engineering & Manufacturing Development, EMD) do opracowania pocisku przeciwradiolokacyjnego przenoszonego w wewnętrznych komorach uzbrojenia F-35A. Ma być zdolny do rażenia zestawów przeciwlotniczych i przeciwrakietowych, wyrzutni pocisków balistycznych i manewrujących, systemów zakłócania sygnału GPS i systemów antysatelitarnych w środowisku o silnym nasyceniu tymi środkami przeciwnika (anti-access/area-denial, A2/AD) (AIM-260 JATM dalekiego zasięgu, 2019-06-22; IDEX 2019: AMRAAM-ER po próbach, 2019-02-22).
Środki na rozwój pocisku AGM-88E AARGM o wydłużonym zasięgu zapreliminowano w budżecie US Navy na rok fiskalny 2016. AGM-88G AARGM-ER ma wykorzystywać ten sam układ naprowadzania złożony z pasywnego odbiornika sygnałów radarowych, systemu nawigacji satelitarnej i zliczeniowej oraz radaru milimetrowego, a także głowicę bojową. We wrześniu 2016 spółka Orbital ATK (obecnie część Northrop Grumman) zaprezentowała koncepcję i makietę pocisku, który ma otrzymać nowy płatowiec o średnicy 290 mm i silnik strumieniowy z poddźwiękową komorą spalania (ramjet), dzięki któremu zasięg wzrośnie dwukrotnie ze 110 do około 220-250 km. Wzrośnie także prędkość maksymalna (Tysięczny AGM-86E AARGM, 2019-12-15).
W styczniu 2018 US Navy udzieliła zamówienia Northrop Grumman na rozwój nowego pocisku, który będzie przenoszony nie tylko przez F-35C, ale także przez F/A-18E/F Super Hornet i EA-18G Growler. 18 marca 2019 USAF ogłosiły rozpoczęcie współpracy z US Navy w zakresie dostosowania AARGM-ER do F-35A, publikując projekt budżetu na rok fiskalny 2020, wydzielając na to 163 mln USD (619,3 mln zł). Mniej więcej w tym samym czasie US Navy udzieliła zamówienia w wysokości 323 mln USD (1,22 mld zł) na dalszy rozwój. Fundusze na te prace przewidziano do 2020.
W lipcu 2019 Departament Obrony przyznał kontrakt o wartości 34,7 mln (131,83 mln zł) spółce Lockheed Martin na rozpoczęcie prac modyfikujących wewnętrznych komór uzbrojenia F-35 do przenoszenia AARGM-ER. Prace, obejmujące wzmocnienie wręg kadłubowych, zakończą się do lipca 2022. Prace projektowe i integracyjne nadzoruje biuro programowe PMA-242 (Direct and Time Sensitive Strike) Departamentu Obrony.
Ewentualnym zakupem pocisków AARGM-ER, jak i AARGM jest zainteresowana m.in. Polska, która zintegrowałaby je z samolotami wielozadaniowymi F-16C/D Block 52+ (AGM-88E AARGM dla polskich F-16, 2018-09-14).
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.