Przejdź do serwisu tematycznego

GALERIA VIDEO

Prototyp Bayraktara TB3 oblatany

Turecka spółka Baykar Makina poinformowała o oblocie pierwszego prototypu nowego bezzałogowego statku latającego Bayraktar TB3 w wersji pokładowej.

W piątek, 27 października, turecka spółka Baykar Makina poinformowała o oblocie pierwszego prototypu nowego uderzeniowo-rozpoznawczego bezzałogowego statku latającego Bayraktar TB3 (Taktik Blok 3) w wersji pokładowej klasy MALE (Medium Altitude Long Endurance, średniego pułapu o dużej długotrwałości lotu). Samolot miał nieoficjalną premierę 27 marca br. (Prototyp Bayraktara TB3 ukończony).

Oblot nastąpił z lotniska, należącego do spółki Baykar Makina, centrum testowego i szkoleniowego Çorlu w północno-zachodniej części Turcji. Oficjalny pierwszy lat nastąpił krótko po ogłoszeniu 23 października br. testów startu i lądowania.

W stulecie utworzenia Republiki Turcji bezzałogowy statek powietrzny Bayraktar TB3 pomyślnie wykonał swój dziewiczy lot – powiedział Selçuk Bayraktar, główny specjalista (dyrektor) ds. technologii w Baykar Makina.

Pierwsze informacje o pokładowym bbsl Bayraktar, który otrzymał oznaczenie TB3, pojawiły się 27 października 2020. O ile zachowano podobny układ konstrukcyjny, jak w przypadku popularnego TB2 (zakupionego m.in. przez Polskę), to nowy bezzałogowiec jest większy i dwukrotnie cięższy. Ma 14 m rozpiętości skrzydeł (przy czym są one składane, dzięki czemu podczas postoju szerokość samolotu zostaje znacznie zredukowana do 8,35 m), 8,25 m długości i 2,6 m wysokości (dla porównania TB2 ma wymiary 12 m x 6 m x 2,2 m). Maksymalna masa startowa TB3 ma wynosić 1430 kg, z czego 280 kg ma stanowić ładunek użyteczny (dla porównania TB2 ma masę 700 kg, z czego ładunek użyteczny to 150 kg) (Baykar Makina wyprodukowała 500. egzemplarz Bayraktar TB2).

Napęd TB3 stanowi turecki silnik tłokowy TEI PD-170 o mocy 172 KM (TB2 dysponował kanadyjsko-austriackim Bombardier-Rotax 912-iS o mocy 100 KM, a po nałożeniu embargo przez Kanadę bliżej nieokreślonym o mocy 105 KM). Zapewni on prędkość przelotową 125 w. (231 km/h) i maksymalną 160 w. (296 km/h). Analogicznie uzyskiwane prędkości lotu starszego Bayraktara to 70 i 120 w. (130-222 km/h). TB3 ma dysponować długotrwałością lotu ocenianą na co najmniej 24 godziny, przy czym rekordowy parametr ten udowodniony przez TB2 wynosi 27 godzin i 3 minuty. Dzięki zaawansowanej łączności, TB3 ma działać w zasięgu (LOS) i poza zasięgiem wzroku (BLOS) oraz całkowicie autonomicznie startować i lądować.

Bayraktar TB3 został projektowany jako uzupełnienie dla rozwijanego przez spółkę ciężkiego bezzałogowca odrzutowego Kızılelma-B, który również mógłby startować i lądować z płaskich pokładów okrętów lotniczych. Chodzi przede wszystkim o wprowadzony 10 kwietnia br. do służby w tureckiej marynarce wojennej (Türk Deniz Kuvvetleri) śmigłowcowiec desantowy TCG Anadolu (L-400), na którym ma stacjonować do 80 bezzałogowców, w tym planowanych pionowego startu i lądowania o napędzie elektrycznym (Bayraktar Kızılelma oblatany, Turecki śmigłowcowiec desantowy Anadolu oficjalnie w służbie).

Baykar Makina przewiduje rozpoczęcie produkcji seryjnej samolotów Bayraktar TB3 w 2024 i wprowadzenie go do służby na TCG Anadolu w tym samym roku, podczas gdy Kızılelma-B miałby trafić rok później

Zdjęcia: Baykar Makina

W zeszłym roku, zgodnie z obietnicą złożoną naszemu państwu, właśnie tutaj zakończyliśmy pierwszy lot pierwszego w naszym kraju bezzałogowego statku powietrznego Bayraktar Kızılelma – powiedział Bayraktar.

Stało się to zaledwie miesiąc przed 100-leciem naszej Republiki, a dzisiaj, około rok później, pomyślnie przeprowadziliśmy pierwszy lot Bayraktara TB3, który może startować i lądować na okrętach naszego kraju o płaskim pokładzie startowym – dodał.

Źródło: Baykar Makina
Źródło: Baykar Makina

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

Powiązane wiadomości

X