Przejdź do serwisu tematycznego

Premiera XRQ-73 SHEPARD od Northrop Grumman

Amerykańska spółka Northrop Grumman ujawniła demonstrator bezzałogowego statku latającego z hybrydowym napędem elektrycznym XRQ-73 dla programu SHEPARD agencji DARPA.

W środę, 10 lipca 2024, amerykańska spółka Northrop Grumman ujawniła demonstrator bezzałogowego statku latającego z hybrydowym napędem elektrycznym XRQ-73 dla programu SHEPARD (Series Hybrid Electric Propulsion AiRcraft Demonstration), realizowanego pod nadzorem Agencji Zaawansowanych Projektów Badawczych w Obszarze Obronności DARPA (Defense Advanced Research Projects Agency). Program ujawniono publicznie 24 czerwca br.

Zdjęcie: Alan Radecki, Northrop Grumman

Przypomnijmy, że SHEPARD został uruchomiony w 2021 jako jeden z kluczowym programów samolotów doświadczalnych (X-Plane) o statusie X-prime, który ma wykorzystywać szeregową hybrydową architekturę elektryczną i niektóre technologie komponentów z wcześniejszego projektu XRQ-72A w ramach programu Great Horned Owl (GHO), nad którym pracowała spółka Northrop Grumman na zlecenie laboratorium badawczego Sił Powietrznych AFRL (Air Force Research Laboratory) dla Wspólnoty Wywiadów (Intelligence Community, IC), zrzeszającej 16 agencji wywiadowczych USA (DARPA: Sześciu w programie bezzałogowców pionowego startu ANCILLARY).

W skład zespołu DARPA wchodzi, ponownie, laboratorium AFRL, ale także biuro badawcze marynarki wojennej ONR (Office of Naval Research) (Amerykański CRANE X-Plane będzie manewrował bez sterów).

Głównymi wykonawcami programu SHEPARD ze strony przemysłu jest spółka Aeronautics Systems (wchodząca w skład Northrop Grumman) z Redondo Beach w Kalifornii, natomiast Scaled Composites (także Northrop Grumman) dostarczyła płatowiec. Podwykonawcami są spółki Cornerstone Research Group, Inc., Brayton Energy, LLC, PC Krause and Associates i EaglePicher Technologies, LLC (Aurora w kolejnym etapie programu SPRINT X-Plane agencji DARPA).

Samolot XRQ-73 jest bezzałogowym statkiem powietrznym Grupy 3 o masie startowej około 567 kg (1250 funtów). Pierwszy lot prototypu XRQ-73 ma nastąpić pod koniec 2024, a samolot o docelowej konfiguracji ma zostać dostarczony w ciągu 20 miesięcy.

Według definicji Departamentu Obrony USA, bsl Grupy 3 mają masę od 25 do 600 kg (55-1320 funtów), mogą latać na wysokościach od 1067 do 54 864 metrów (3500-180 000 stóp) z maksymalną prędkością od 185 do 463 km/h (100-250 węzłów).

Zgodnie z dokumentami budżetowymi Departamentu Obrony USA, SHEPARD był wcześniej znacznie szerszą inicjatywą agencji DARPA koncentrującą się na nowatorskich podejściach do napędu hybrydowo-elektrycznego do zastosowania na bazzałogowcach o kryptonimie AGAVE (Air-Ground Autonomous VEhicles). W 2021 przyznano na ten cel 42,77 mln USD (172,54 mln zł), w 2022 nic, a w 2023 kolejne 22 mln USD (88,75 mln zł). Zabrakło też dalszych środków na latach 2024 i 2025.

Przypomnijmy, że Northrop Grumman zbudowała też dla agencji DARPA prototyp pełnowymiarowego, autonomicznego pojazdu podwodnego Manta Ray, który obecnie przechodzi testy morskie (DARPA testuje bezzałogowy pojazd podwodny Northrop Grumman Manta Ray).

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

Powiązane wiadomości

X