Przejdź do serwisu tematycznego

Premiera pierwszego niemieckiego samolotu rozpoznania radioelektronicznego PEGASUS

Niemiecka spółka Hensoldt zaprezentowała pierwszy przebudowany samolot Bombardier Global 6000 do konfiguracji rozpoznania radioelektronicznego (ELINT) w ramach programu PEGASUS dla Marineflieger.

W środę, 5 czerwca 2024, spółka Hensoldt, wraz z Lufthansa Technik Defense i Bombardier Defense, zaprezentowała przebudowany samolot Bombardier Global 6000 do konfiguracji rozpoznania radioelektronicznego (ELectronic INTelligence, ELINT) w ramach programu PEGASUS (PErsistent German Airborne SUrveillance System) dla lotnictwa marynarki wojennej Niemiec (Marineflieger).

Zdjęcie: Hensoldt

Jest to pierwszy z trzech samolotów zamówionych 20 czerwca 2021 przez niemiecki Urząd do spraw zakupów obronnych Bundeswehry BAAINBw (Bundesamt für Ausrüstung, Informationstechnik und Nutzung der Bundeswehr).

Wart ponad 1 mld EUR program PEGASUS zakłada wprowadzenie lotniczego systemu rozpoznania sygnałów elektromagnetycznych ELINT na wyposażenie lotnictwa marynarki wojennej. Głównym wykonawcą i integratorem, a także dostawcą zestawów systemu rozpoznawczego jest spółka Hensoldt, a partnerami Lufthansa Technik Defense z Hamburga, gdzie odbędzie się montaż końcowy i amerykańska Bombardier Defense z Wichita w stanie Kansas (oddział kanadyjskiej Bombardier Aviation), dostarczająca płatowce. W programie uczestniczy łącznie prawie 30 niemieckich podmiotów, w tym z sektora średnich przedsiębiorstw.

Pierwszy samolot zjechał właśnie z linii produkcyjnej Bombardier Defense w Wichita i jest przygotowywany do rozpoczęcia testów naziemnych i następnie oblotu. Pozostałe dwa samoloty przechodzą modyfikacje w obiekcie Bombardiera.

Bombardier Defense z dumą ma zaufanie do Hensoldt, Lufthansa Technik i Luftwaffe w celu ukończenia tej kluczowej pracy nad samolotami Global 6000 do programu PEGASUS – powiedział Steve Patrick, wiceprezes Bombardier Defense. Dzięki dalszej ścisłej współpracy i wspólnej wiedzy naszych firm robimy ważne postępy i mamy wyraźny cel na nadchodzących etapach produkcji samolotów, w tym na początku kampanii testów w nadchodzących miesiącach.

Roll-out po niedawnym zakończeniu fazy Critical Design Review [pod koniec 2023] wyraźnie pokazuje znaczący postęp, jaki osiąga program PEGASUS, dodał Jürgen Halder, wiceprezes działu Airborne SIGINT w Hensoldt. Podstawowy system rozpoznawczy, Kalaetron Integral, oferuje wyjątkową na całym świecie funkcję rozpoznania opartą na potężnej niemieckiej kluczowej technologii.

Wprowadzenie pierwszego strukturalnie zmodyfikowanego samolotu Global 6000 rzeczywiście stanowi kamień milowy, nie tylko jako ważny warunek dla pakietów roboczych PEGASUS Lufthansy Technik Defense, ale dla ogólnego postępu tego pionierskiego projektu samolotów zwiadowczych, powiedział Michael von Puttkamer, wiceprezes ds. specjalnych usług lotniczych w Lufthansa Technik. Dziękujemy Hensoldt i Bombardierowi za dobrą współpracę i nie możemy się doczekać, aż ten samolot wzniesie się w powietrze, realizując testy w locie i ponownie wracając do Hamburga, gdzie w nadchodzącej fazie integracji systemów z dumą będziemy korzystać z wysokiej jakości pracy zespołu w Wichita.

Grafika: Hensoldt

PEGASUS

Początkowo zakładano, iż platformą bazową w programie PEGASUS będzie autonomiczny bezzałogowy statek latający dużej długotrwałości lotu (HALE) typu Northrop Grumman MQ-4C Triton. Rząd w Berlinie otrzymał zgodę na ich zakup 5 kwietnia 2018 za maksymalnie 2,5 mld USD. Jednakże 28 stycznia 2020 pojawiła się informacja o rezygnacji z ich zakupu, co należy rozumieć jako pokłosie fiaska wprowadzenia do służby w wojskach lotniczych (Luftwaffe) spokrewnionego z Tritonami, bsl RQ-4E Euro Hawk (pierwszego z pięciu planowanych pierwotnie do zamówienia).

Federalne ministerstwo obrony Niemiec zdecydowało się jako alternatywę wybrać platformę załogową, wskazując samoloty biznesowe Bombardier Global 6000, których trzy egzemplarze już służą w Luftwaffe do przewozu najważniejszych osób w państwie (VIP). Samoloty te będą mogły wykonywać loty w cywilnych korytarzach powietrznych bez żadnych przeszkód – co było z kolei problemem przy certyfikacji Euro Hawka (Pierwszy lot Heron TP w niemieckiej przestrzeni powietrznej).

System ELINT dla PEGASUS ma zostać opracowany na bazie modułowego systemu Kalaetron Integral, który z kolei powstał na bazie przetestowanego w powietrzu systemu ISIS, opracowanego wspólnie z EADS (obecnie Airbus Defence and Space). Zestaw systemu ISIS był przenoszony w sześciu zasobnikach na bsl Euro Hawk.

Wejście do służby systemu PEGASUS zaplanowano na 2025, a wstępna gotowość operacyjna zostanie ogłoszona w 2027. Trzy samoloty rozpoznania sygnałów elektromagnetycznych wypełnią zadania wycofanych w 2010 pięciu samolotów Breguet BR.1150M Atlantic w ramach misji SLWÜA (Signalerfassende Luftgestützte Weiträumige Überwachung und Aufklärung; pol. lotnicze zbieranie sygnałów elektronicznych oraz zwiad i rozpoznanie dalekiego zasięgu). Mimo formalnej przynależności do marynarki wojennej, nowe samoloty będą stacjonować w bazie lotniczej Szlezwik, gdzie stacjonuje 51. Eskadra Taktyczna wojsk lotniczych Immelmann.

Uzupełni je 8 samolotów patrolowych i zwalczania okrętów podwodnych Boeing P-8A Poseidon, które zamówiono w dwóch partiach: 5 za 1,77 mld USD oraz 3 za niecałe 1,1 mld EUR (dostawy mają rozpocząć się z końcem października 2024). Na ich uzbrojenie wejdą m.in. 324-mm lekkie torpedy zwalczania okrętów podwodnych Mark 54 LWT.

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

Powiązane wiadomości

X