28 października br. południowokoreańska spółka Korea Aerospace Industries (KAI) podpisała umowę o wartości 303 mln USD (1,43 mld zł) z urzędem zamówień obronnych DAPA (Defense Acquisition Program Administration) na dostawę 3 prototypów i 21 seryjnych śmigłowców szturmowych MAH (Marine Attack Helicopter) dla korpusu piechoty morskiej (Daehanminguk Haebyeongdae). Oferta KAI została wskazana 26 kwietnia ub. r. (Koreańska piechota morska otrzyma rodzime śmigłowce szturmowe).
Południowokoreańska spółka Korea Aerospace Industries podpisała umowę z urzędem zamówień obronnych DAPA na dostawę śmigłowców szturmowych MAH dla korpusu piechoty morskiej
Śmigłowiec szturmowy MAH ma konstrukcyjnie bazować na wielozadaniowym śmigłowcu morskim MUH-1 Marineon, będącym wariantem KUH-1 Surion oraz na rozwiązaniach opracowanych na potrzeby programu LAH (Light Attack Helicopter). Będą to systemy pokładowe: awionika i głowica optoelektroniczna oraz uzbrojenie obejmujące przeciwpancerne pociski kierowane przenoszone w liczbie 8 egzemplarzy. Wiropłaty będą też dysponować uzbrojeniem rakietowym klasy powietrze-powietrze, 20-mm armatą automatyczną i dwie 19-prowadnicowe wyrzutnie 70-mm niekierowanych pocisków rakietowych NURS. Podobnie jak morski wariant wielozadaniowy, śmigłowiec szturmowy ma otrzymać dodatkowy zbiornik paliwa wydłużający zasięg lotu, systemem składanych łopat wirnika oraz zestawem specjalnego sprzętu do łączności i nawigacji.
Makieta zaoferowanego śmigłowca MAH została zaprezentowana 15 października 2019 podczas podczas 12. targów lotniczych i obronnych ADEX (International Aerospace & Defense Exhibition) w Seulu. W połowie lutego 2021 spółka KAI zaprezentowała grafiki koncepcyjne nowego wiropłatu.
MAH wejdą w skład nowo formowanego skrzydła lotniczego, którego plany ogłoszono jeszcze w 2012. Ma docelowo składać się z batalionu śmigłowców szturmowych i dwóch batalionów śmigłowców wielozadaniowych. MAH będą pełnić zadania eskorty MUH-1 podczas operacji desantowych.
Nowe śmigłowce będą zdolne do operacji lotniczych z pokładów okrętów marynarki wojennej (Daehan Minguk Haegun) typu Dokdo: ROKS Dokdo (LPH-6111) i Marado (LPH-6112) o wyporności standardowej 14 300 t i pełnej 18 800 t czy czterech mniejszych typu Cheon Wang Bong: ROKS Cheon Wang Bong (LST-686), Cheon Ja Bong (LST-687), Il Chul Bong (LST-688) i No Jeok Bong (LST-689) o wyporności standardowej 4950 t i pełnej 7140 t. Kolejnym okrętem lotniczym ma być projektowany lekki lotniskowiec o kryptonimie CVX, który ma wejść do służby około 2033 (Hyundai zaprezentował koncepcję koreańskiego lotniskowca, Prace nad koreańskim lotniskowcem w 2022).
Rodzina śmigłowców KUH-1/MUH-1 została wprowadzona do służby w siłach zbrojnych Republiki Korei w, odpowiednio, 2013 i 2018. Ujednolicenie flot śmigłowcowych różnych rodzajów sił zbrojnych pozwoli na redukcję kosztów eksploatacji i łańcucha dostaw części zamiennych. Wiropłaty powstały w kooperacji z europejskim konsorcjum Eurocopter (obecnie Airbus Helicopters). Śmigłowce napędzają dwa silniki turbowałowe Hanwha Techwin T701 o mocy 1915 KM każdy, wyprodukowane na licencji General Electric.
Wariant bazowy KUH-1 ma trafić w liczbie łącznie 245 egzemplarzy na potrzeby wojsk lądowych Republiki Korei (do grudnia 2020 dostarczono 134), a MUH-1 w liczbie 30 egzemplarzy do korpusu piechoty morskiej (do grudnia 2020 dostarczono 13). Na ich zakup w wersji eksportowej KUH-1E zdecydowała się także kazachska policja, a 6 egzemplarzy zamówiły koreańskie służby publiczne (2 KUH-1P Chamsuri dla policji, 1 KUH-1FS dla służby leśnej, 1 KUH-1EM dla straży pożarnej na wyspie Jeju i 2 KUH-1CG dla straży wybrzeża).
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.