W środę, 29 października 2025, Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych (DO RSZ) poinformowało w mediach społecznościowych, że para dyżurna samolotów myśliwskich MiG-29 przechwyciła, zidentyfikowała i eskortowała rosyjski samolot zwiadu obrazowego i elektronicznego Ił-20M.
28 października 2025 roku para dyżurna myśliwców MiG-29 Sił Powietrznych dokonała skutecznego przechwycenia, identyfikacji wizualnej oraz eskortowania z rejonu odpowiedzialności samolotu Federacji Rosyjskiej, który wykonywał lot nad Morzem Bałtyckim.
Polskie myśliwce przechwyciły samolot Ił-20 realizujący misję rozpoznawczą w międzynarodowej przestrzeni powietrznej, bez złożonego planu lotu i z wyłączonym transponderem. Maszyna nie naruszyła polskiej przestrzeni powietrznej.
Dzięki wysokiej gotowości bojowej, profesjonalizmowi pilotów oraz sprawnemu funkcjonowaniu systemu obrony powietrznej, działania zostały przeprowadzone szybko, skutecznie i bezpiecznie.
Ochrona polskiego nieba to nie tylko obowiązek, ale codzienna misja żołnierzy Wojska Polskiego, którzy z pełnym zaangażowaniem strzegą bezpieczeństwa naszego kraju.
Siły Zbrojne RP pozostają w stałej gotowości, by reagować na każde zagrożenie i chronić suwerenność polskiej przestrzeni powietrznej.
Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych
Zgodnie z opublikowaną wysokiej rozdzielczości fotografią, przechwyconym samolotem był Ił-20M o nr rejestracyjnym RF-95671. Egzemplarz ten w ostatnich kilkunastu miesiącach był wielokrotnie przechwytywany nad Morzem Bałtyckim przez samoloty sojusznicze ze Szwecji, Włoch, Portugalii, Niemiec czy Francji.
Poprzednie przechwycenie przez polskie lotnictwo, ale F-16 Jastrząb i innego egzemplarza o nr rejestracyjnym RF-93611 miało miejsce 12 sierpnia 2024 oraz 3 i 6 marca 2024 przez MiG-29 i F-16.
Ił-20M (w kodzie NATO: Coot-A) jest wyspecjalizowaną wersją samolotu Ił-18 (dlatego alternatywne oznaczenie to Ił-18D-36 Bizon), przeznaczoną do prowadzenia zwiadu obrazowego, rozpoznania łączności (COMmunications INTelligence, COMINT) i rozpoznania elektronicznego (ELectronic INTelligence, ELINT), tj. przechwytywania emisji sygnałów elektromagnetycznych. Jest wyposażony w szeroki zestaw czujników optoelektronicznych A-87P LOROP, Romb 4 i Wisznaja, a także pokładowy radar obserwacji bocznej z anteną fazowaną Igła-1 (ang. Side-Looking Airborne Radar, SLAR) oraz systemy komunikacji satelitarnej do transferu informacji w czasie rzeczywistym. Prototyp Ił-20M oblatano w marcu 1968. Wyprodukowano 20 egzemplarzy, z których w służbie Sił Powietrzno-Kosmicznych (WKS) pozostaje 14.
17 września 2018 inny rosyjski Ił-20M został omyłkowo zestrzelony z 15-osobową załogą na pokładzie przez syryjską obronę powietrzną, w czasie izraelskiego ataku rakietowego na cele w Syrii (Ił-20M zestrzelony u wybrzeży Syrii). Z kolei 13 kwietnia 2014 rosyjski Ił-20M zbliżył się do przestrzeni powietrznej Turcji w rejonie Morza Czarnego i został przechwycony przez cztery F-16, a 22 października 2014 jeden z samolotów naruszył przestrzeń powietrzną Estonii.
28 października 2025 roku para dyżurna myśliwców MiG-29 🇵🇱 Sił Powietrznych dokonała skutecznego przechwycenia, identyfikacji wizualnej oraz eskortowania z rejonu odpowiedzialności samolotu Federacji Rosyjskiej, który wykonywał lot nad Morzem Bałtyckim.
Polskie myśliwce… pic.twitter.com/oKNh8LRFRX
— Dowództwo Operacyjne RSZ (@DowOperSZ) October 29, 2025
Czytaj także:

