Jak poinformowało dziś Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych (DO RSZ) w mediach społecznościowych, w poniedziałek, 12 sierpnia 2024, para dyżurna polskich samolotów wielozadaniowych F-16 Jastrząb dokonała przechwycenia oraz identyfikacji rosyjskiego samolotu zwiadu obrazowego i elektronicznego Ił-20M.
Bezpieczeństwo przestrzeni powietrznej to jeden z priorytetów Wojska Polskiego. Każdego dnia piloci Sił Zbrojnych RP czuwają i są w gotowości, aby zapewnić ochronę polskiego nieba.
12 sierpnia 2024 roku para dyżurna F-16 dokonała przechwycenia oraz identyfikacji wizualnej samolotu Federacji Rosyjskiej, który wykonywał lot nad Morzem Bałtyckim.
Polskie myśliwce przechwyciły samolot Ił-20, wykonujący misję rozpoznawczą w międzynarodowej przestrzeni powietrznej, bez naruszenia polskich wód terytorialnych.
Ochrona polskiej przestrzeni powietrznej to fundament bezpieczeństwa naszego kraju. Dzięki sprawnemu funkcjonowaniu całego systemu obrony powietrznej możemy być pewni, że jesteśmy chronieni przed zagrożeniami z powietrza.
Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych
To kolejne takie zdarzenie w ciągu ostatnich trzech miesięcy. 3 i 6 maja br. pary dyżurne polskich MiG-29 i F-16 dwukrotnie przechwyciły nad Morzem Bałtyckim ten sam egzemplarz rosyjskiego samolotu.
Zgodnie z dołączoną fotografią, przechwycony samolot to Ił-20M o nr rejestracyjnym RF-93611. Samolot tego typu został przechwycony nad Bałtykiem 13 lutego 2023 przez niderlandzkie F-35A Lightning II, stacjonujące 22. Bazy Lotnictwa Taktycznego w Królewie Malborskim oraz 8 grudnia 2021 i 15 maja 2017 przez polskie F-16C, stacjonujące w 1. Bazie Lotniczej w Szawlach – we wszystkich przypadkach w ramach wsparcia misji NATO Baltic Air Policing.
Ten sam Ił-20M (RF-93611) został przechwycony 28 listopada 2022 przez parę niemieckich Eurofoghter Typhoon, stacjonujących w estońskiej bazie lotniczej Ämari, oraz ponownie 27 stycznia 2023, ale tym razem para dyżurna wystartowała z bazy lotniczej Rostock-Laage w Meklemburgii-Pomorzu Przednim, gdzie stacjonuje 73. Skrzydło Lotnictwa Taktycznego Steinhoff (Taktisches Luftwaffengeschwader 73, TLG 73).
17 września 2018 inny rosyjski Ił-20M został omyłkowo zestrzelony z 15-osobową załogą na pokładzie przez syryjską obronę powietrzną, w czasie izraelskiego ataku rakietowego na cele w Syrii (Ił-20M zestrzelony u wybrzeży Syrii).
Z kolei 13 kwietnia 2014 rosyjski Ił-20M zbliżył się do przestrzeni powietrznej Turcji w rejonie Morza Czarnego i został przechwycony przez cztery F-16, a 22 października 2014 jeden z samolotów naruszył przestrzeń powietrzną Estonii.
Ił-20M (w kodzie NATO: Coot-A) jest wyspecjalizowaną wersją samolotu Ił-18 (dlatego alternatywne oznaczenie to Ił-18D-36 Bizon), przeznaczoną do prowadzenia zwiadu obrazowego, rozpoznania łączności (COMmunications INTelligence, COMINT) i rozpoznania elektronicznego (ELectronic INTelligence, ELINT), tj. przechwytywania emisji sygnałów elektromagnetycznych. Jest wyposażony w szeroki zestaw czujników optoelektronicznych A-87P LOROP, Romb 4 i Wisznaja, a także pokładowy radar obserwacji bocznej z anteną fazowaną Igła-1 (ang. Side-Looking Airborne Radar, SLAR) oraz systemy komunikacji satelitarnej do transferu informacji w czasie rzeczywistym. Prototyp Ił-20M oblatano w marcu 1968. Wyprodukowano 20 egzemplarzy, z których w służbie Sił Powietrzno-Kosmicznych (WKS) pozostaje 14.
Bezpieczeństwo przestrzeni powietrznej to jeden z priorytetów #WojskoPolskie. Każdego dnia piloci Sił Zbrojnych RP czuwają i są w gotowości, aby zapewnić ochronę polskiego nieba.
12 sierpnia 2024 roku para dyżurna F-16 🇵🇱 dokonała przechwycenia oraz identyfikacji wizualnej… pic.twitter.com/UPsrzKpXt7
— Dowództwo Operacyjne (@DowOperSZ) August 13, 2024
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.