W poniedziałek, 3 czerwca 2024, w niemieckiej stoczni NVL Group Peene-werft w Wolgaście, w kraju związkowym Meklemburgia-Pomorze Przednie, z udziałem federalnego ministra obrony Niemiec Borisa Pistoriusa, miała miejsce uroczystość położenia stępki pierwszej z czterech (z opcją na dwie kolejne) fregat rakietowych typu F126. Palenie blach miało miejsce 5 grudnia ub. r. Generalnym wykonawcą programu jest niderlandzka spółka Damen Naval, a jej głównym niemieckim partnerem Blohm+Voss, spółka będąca częścią NVL Group.
Zdjęcie: Sebastian Moldt, Bundeswehra
Wśród najważniejszych gości uroczystości, poza szefem resortu obrony, byli także premier Meklemburgii-Pomorza Przedniego Manuela Schwesig, premier Dolnej Saksonii Stephan Weil oraz Inspektor Deutsche Marine, wiceadm. Jan Christian Kaack. Ogłoszono również, że budowany okręt otrzyma nazwę Niedersachsen – czyli Dolna Saksonia właśnie. Pozostałe trzy dotychczas zamówione jednostki zostaną nazwane z kolei: Saarland (Saara), Bremen (Brema) i Thüringen (Turyngia).
Pierwszy okręt ma zostać dostarczony zamawiającemu w połowie 2028, a do 2032 pozostałe trzy. Jeśli resort obrony Niemiec zdecyduje się na dwa dodatkowe okręty, to zostaną one dostarczone w późniejszym terminie.
Roland Briene, dyrektor zarządzający Damen Naval: Położenie stępki pod pierwszą fregatę typu 126 to kamień milowy w naszej współpracy, stoczni niemieckich i niderlandzkich oraz konkretny przykład partnerstwa europejskiego. Razem chcemy zapewnić niemieckiej marynarce wojennej możliwie najlepsze okręty. Damen jest dumny, że mogę wnieść swój wkład.
Boris Pistorius, Federalny Minister Obrony: Budując fregatę F126, zapewniamy przyszłą gotowość operacyjną i asertywność Marynarki Wojennej wobec wyzwań przyszłości. F126 może razić cele naziemne, podwodne, nawodne i powietrzne, wykorzystując najnowocześniejsze uzbrojenie. Aktualna sytuacja zagrożenia pokazuje nam, jak ważne są odstraszanie i obrona na Morzu Północnym i Bałtyckim, co występuje także w oceanach świata. Dzięki F126 Marynarka Wojenna otrzyma do tego dokładnie odpowiednie narzędzie i zrealizuje zadania, także w NATO.
Minister #Pistorius ist heute in Wolgast zur Kiellegung der #Fregatte F126 in der Peene-Werft. Vier dieser Mehrzweckkampfschiffe werden für die #Marine gebaut – die erste soll 2028 einsatzbereit sein. #BeschaffungLäuft pic.twitter.com/ktaag7zWBj
— Verteidigungsministerium (@BMVg_Bundeswehr) June 3, 2024
Stephan Weil, premier Dolnej Saksonii: To szczególny zaszczyt dla kraju związkowego Dolna Saksonia, że pierwszy okręt nowego typu, fregata F126 wypłynie pod nazwą Niedersachsen. Obejmując sponsoring nad tym okrętem, kontynuujemy długą i dobrą tradycję, która podkreśla szczególne związki Dolnej Saksonii z Marynarką Wojenną. Symbolem tej więzi jest między innymi fakt, że w Wilhelmshaven znajduje się największa baza morska Niemiec. Budowa okrętów typu Niedersachsen sprawi, że północne Niemcy pozostaną ważnym miejscem dla budowy okrętów nawodnych i kluczowych technologii morskich. Życzę stoczniom w Wolgaście, Kilonii i Hamburgu dalszych sukcesów w okresie budowy!
Manuela Schwesig, premier Meklemburgii-Pomorza Przedniego: Dzięki budowie rufowych części czterech fregat stocznia Peene uczestniczy w największym kontrakcie na budowę okrętów w historii niemieckiej marynarki wojennej: niderlandzko-niemieckim projekcie współpracy z wartością kontraktu przekraczająca 5 miliardów euro. Zamówienie zapewnia miejsca pracy w stoczni Peene-werft w Wolgaście. Rząd landu zawsze stał po stronie stoczni, bo nawet w trudnych czasach byliśmy przekonani, że gospodarka morska jest ważnym sektorem przemysłu. Stocznie, dostawcy, porty, producenci przemysłowi tuż przy nabrzeżu – to przemysłowe serce naszego kraju.
Tim Wagner, dyrektor generalny NVL Group: Generalny wykonawca Damen i my od lat pracowaliśmy z pewnością i pod dużą presją, aby program F126 mógł zostać zrealizowany. Nasze niemieckie lokalizacje w Blohm+Voss i stocznia Peene-werft jako zakład produkcyjny w Meklemburgii-Pomorzu Przednim to dwa ważne filary naszej grupy stoczniowej, zatrudniające doskonałą i wysoce zaangażowaną siłę roboczą. Jednocześnie stocznie tworzą ważne miejsca pracy w przemyśle, wzmacniając w ten sposób regionalną gospodarkę i oferując młodym talentom ekscytujące perspektywy na przyszłość. Ale przede wszystkim tworzą tożsamość i spójność. I z tego jesteśmy szczególnie dumni.
F126
Okręty były wcześniej znane roboczo jako MKS 180 (Mehrzweckkampfschiff 180). 19 czerwca 2020 Damen Schelde Naval Shipbuilding poinformowała o podpisaniu umowy o wartości około 4,6 mld EUR z niemieckim Urzędem do spraw zakupów obronnych Bundeswehry BAAINBw (Bundesamt für Ausrüstung, Informationstechnik und Nutzung der Bundeswehr) na budowę czterech fregat rakietowych typu F126. Dostawa pierwszego okrętu miała nastąpić w 2027 – obecnie harmonogram przewiduje roczne opóźnienie. Cały program zakupowy oszacowano na 5,27 mld EUR (Cztery MKS 180 zamówione).
Większość prac zostanie zrealizowanych w stoczni Blohm+Voss w Hamburgu. Natomiast części rufowe zbuduje stocznia Peene-werft w Wolgaście, a dziobowe German Naval Yards Kiel w Kilonii (tam też będą integrowane). Następnie będą trafiać do Hamburga na doposażanie, a potem próby stoczniowe i zdawczo-odbiorcze.
Podwykonawcami programu są spółki Thales, Hensoldt czy OSI Maritime Systems. Ta ostatnia dostarczy zintegrowane mostki nawigacyjne IBMS (Integrated Bridge Management Systems), bazujące na zintegrowanym systemie nawigacyjnym ECPINS (Electronic Chart Precise, Integrated Navigation System). Thales dostarczy system zarządzania walką (CMS, Combat Management System) typu Tacticos i radary APAR Block 2, a Hensoldt główne czujniki, czyli wielofunkcyjne radary TRS-4D AESA 3D, które pozwolą na realizację zadań obrony przeciwlotniczej i przeciwrakietowej.
Federalny Minister Obrony Boris Pistorius i premier Meklemburgii-Pomorza Przedniego Manuela Schwesig
Okręty mają mieć po 166 m długości, 21,7 m szerokości i 5,9 m zanurzenia. Wyporność pełna ma wynieść aż 10 550 t – będą to największe niemieckie okręty liniowe. Napęd w układzie CODLAG (Combined Diesel-Electric and Gas Turbine) zapewni prędkość maksymalną do 26 w. oraz zasięg do 4000 mil morskich przy prędkości marszowej 18 w. Załogę ma stanowić 114 oficerów i marynarzy z możliwością zaokrętowania dodatkowych 84 osób. Autonomiczność wyniesie 21 dni.
Uzbrojenie mają stanowić dwie 8-komorowe moduły uniwersalnej wyrzutni pionowego startu Mk 41 VLS (Vertical Launch System) dla pocisków przeciwlotniczych RIM-162 Evolved SeaSparrow Missiles (ESSM) w wersji Block 2 i RIM-116 Rolling Airframe Missile (RAM) w wersji Block 2, wyrzutnie pocisków przeciwokrętowych NSM (Naval Strike Missile) w wersji Block 1A, dwie 27-mm armaty automatyczne MLG 27-4.0, 127-mm armata automatyczna OTO Melara 127/64 LW Vulcano i cztery 12,7-mm zestawy artyleryjskie obrony bezpośredniej LIONFISH Top 12,7. Okręty mają przenosić morskie śmigłowce pokładowe NHI NH90 MRFH (Multi-Role Frigate Helicopter), określane jako Sea Tiger (w hangarze), dwie sztywne łodzie hybrydowe, 20-stopowe kontenery oraz bezzałogowce podwodne, nawodne i latające.
Okręty będą zdolne do wykonywania misji związanych z wywiadem sygnałów elektromagnetycznych. Cechą charakterystyczną ma być modułowość, dzięki której będzie możliwa realizacja szerokiego spektrum działań oraz wysoka automatyzacja systemów pokładowych.