W środę, 18 czerwca 2025, w serwisie DVIDS (Defense Visual Information Distribution Service) służba prasowa sił amerykańskiego Korpusu Piechoty Morskiej na Europę i Afrykę (US Marine Corps Forces, Europe and Africa) opublikowała fotografie z międzynarodowych ćwiczeń Baltic Operations-2025, na których po raz pierwszy ujawniono publicznie, że Jednostka Wojskowa GROM odebrała już i wdrożyła do służby operacyjnej pojazdy patrolowe na bazie platformy GRF (GRound Force) 5.12, dostarczone przez niderlandzką spółkę Defenture.
Zdjęcia: Lance Cpl. Van Hoang, US Marine Corps Forces, Europe and Africa via DVIDS
Jak czytamy w opisie trzech opublikowanych fotografii z udziałem JW GROM w Baltops-2025, polscy komandosi ćwiczyli ochronę wieloprowadnicowej wyrzutni rakietowej M142 HIMARS (High Mobility Artillery Rocket System) z baterii Fox, 2. batalionu, 14. pułku 4. dywizji piechoty morskiej. Widać na nich pojedynczy pojazd Defenture GRF 5.12 w kamuflażu pustynnym, który wyposażono w stanowisko z 40-mm niemieckim granatnikiem maszynowym Heckler & Koch GMG (Granatmaschinengewehr). Na innej fotografii widać także Pojazd Wojsk Aeromobilnych AERO należący do 6. Brygady Powietrznodesantowej, których dostarczono 80 egzemplarzy (wraz ze 120 przyczepami specjalnymi).
Fotografie wykonano na terenie lotniska Zegrze Pomorskie, gdzie Amerykanie przerzucili za pomocą samolotu transportowego C-130J Super Hercules wyrzutnię M142 HIMARS w ramach operacji HIRAIN (HIMARS Rapid Infiltration), która po przemieszczeniu wyrzutni drogą powietrzną umożliwia rażenie celów na dużą odległość. Wówczas opublikowane przez 6. Brygadę fotografie nie ujawniły obecności jednego z nowych nabytków JW GROM, choć o samym udziale jednostki wspomniano (Symulowane strzelanie H142 HIMARS w Zegrzu Pomorskim).
Baltops-2025 to najważniejsze ćwiczenia morskie w regionie Morza Bałtyckiego, zapewniają wyjątkową dla sił sojuszniczych okazję do szkolenia w celu wzmocnienia zdolności wspólnego reagowania mających kluczowe znaczenie dla zachowania wolności żeglugi i bezpieczeństwa na tym akwenie.
Defenture GRF 5.12, AERO i M142 HIMARS
Przypomnijmy, że 6 listopada 2024 niderlandzka spółka Defenture B.V. informowała o podpisaniu wieloletniej umowy z Jednostką Wojskową GROM na dostawę partii pojazdów patrolowych na bazie platformy GRF (GRound Force) 5.12. Oferta zwyciężyła w przetargu na dostawę dwóch pojazdów specjalnych z opcją na dwa kolejne.
W informacji prasowej było brak jakichkolwiek szczegółów, ale wiadomo, że 2 kwietnia 2024 JW GROM uruchomiła przetarg na dostawę pojazdów specjalnych, który został rozstrzygnięty 23 lipca 2024 na korzyść spółki Defenture B.V. Zwycięska oferta otrzymała 100 pkt (w tym 60 pkt za cenę, 10 pkt za moc silnika, 10 pkt za maksymalny moment obrotowy i 20 pkt za manewrowość – średnicę zawracania).
JW GROM poszukiwała 5-osobowego pojazdu o dopuszczalnej masie całkowitej nie przekraczającej 5 t, o wysokiej dzielności terenowej, ze świadectwem homologacji dopuszczającym do ruchu po polskich drogach RP. Ma dysponować silnikiem spalinowym o pojemności skokowej nie mniej niż 3000 cm sześc. i mocy nie mniej niż 215 KM, o maksymalnym momencie obrotowym nie mniej niż 500 Nm, sprzężonym z automatyczną skrzynią biegów. Pojazd musiał charakteryzować średnica zawracania nie więcej niż 9 metrów.
Konstrukcja pojazdu musiała mieć możliwość zamontowania pakietów balistycznych zapewniających ochronę na poziomie minimum 1 wg STANAG 4569. Konstrukcja silnika musiała umożliwiać jego eksploatację w warunkach wystąpienia trybów awaryjnych (np. w wyniku ostrzału, uszkodzenia mechanicznego powodującego wyciek płynów eksploatacyjnych) do momentu jego całkowitego unieruchomienia w wyniku zużycia. Pojazd musiał mieć funkcję jego uruchamiania i dalszej eksploatacji w przypadku braku wymaganych płynów eksploatacyjnych, nieszczelności układów itp. do momentu jego całkowitego unieruchomienia.
Ujawniony w 2020 pojazd patrolowy GRF 5.12. został zamówiony przez austriackie siły specjalne Jagdkommando, niemieckie KSK (Kommando Spezialkräfte), niderlandzkie KCT (Korps Commandotroepen) i szwajcarskie SKS (Schweizer Kommando Spezialkräfte). Ma napęd na wszystkie cztery koła zapewniają wysoką mobilność i dzielność terenową, a co za tym będzie optymalna dla wymagającego użytkownika końcowego. Platforma została oparta architekturze DMDP (Defenture Modular Design Principle), która pozwala na dowolne skonfigurowanie pojazdu o dopuszczalnej masie całkowitej od 3 do 10 t.
Parametry platformy GRF 5.12:
- Długość: 5100 mm
- Szerokość: 1800 mm
- Wysokość: 2205 mm
- Wysokość (do transportu lotniczego, złożony montaż na dachu): 1870 mm
- Kąt natarcia (bez ładunku): 46,5°
- Kąt zejścia (bez ładunku): 43,5°
- Prześwit (bez ładunku): 340 mm
- Ładowność: 1440 kg
- Maksymalna masa całkowita pojazdu: 4600 kg
- Typ silnika: wielopaliwowy wysokoprężny 6-cylindrowy o pojemności 3,2 L
- Maksymalna moc: 160 kW (217 KM)
- Maksymalny moment obrotowy: 500 Nm
- Rodzaje paliwa: F34, F35, F44, F54, F63
- Pojemność zbiornika paliwa: 115 L
- Zasięg operacyjny: 800 km
- Napęd: 4×4
- Skrzynia biegów: 8-biegowa automatyczna
- Skrzynia rozdzielcza: Wysoki/Niski bieg + blokada
- Mechanizmy różnicowe Przód/Tył: otwarty z blokadą
- Opony: 275/70 R18
- Obręcze: 18 cali

