W środę, 8 stycznia 2025, dowództwo NAVAIR (Naval Air Systems Command) amerykańskiej Marynarki Wojennej (US Navy) opublikowało zapytanie o informację (Request For Information, RFI) na platformie zakupowej SAM (System for Award Management) w sprawie wsparcia integracji lotniczego pocisku przeciwokrętowego Lockheed Martin AGM-158C LRASM (Long-Range Anti-Ship Missile) z samolotami wielozadaniowymi Boeing F-15E Strike Eagle i najnowszymi F-15EX Eagle II, należącymi do Sił Powietrznych (US Air Force, USAF).
Wprawdzie termin składania wniosków minie 23 stycznia 2025 o godz. 17.00 czasu wschodniego (EST; czyli UTC-5), ale NAVAIR prowadzi negocjacje z jednym wykonawcą, czyli spółką Lockheed Martin Missiles and Fire Control, która jest producentem pocisku AGM-158C LRASM.
Ogłoszenie dotyczy integracji mechanicznej wariantu AGM-158C-1 z wymienionymi platformami wraz ze wsparciem testowym oraz integracją interfejsu sterowania. Jest to podstawowa podwersja pocisku będąca obecnie w produkcji o zasięgu szacowanym na 320-480 km (200-300 mil morskich).
Do tej pory pociski AGM-158C LRASM zostały zintegrowane z bombowcami strategicznymi B-1B Lancer i samolotami pokładowymi F/A-18E/F Super Hornet (w tym australijskimi), trwa proces integracji z samolotami F-35 Lightning II (w tym konwencjonalnego startu F-35A i pokładowymi F-35C) czy patrolowymi i zwalczania okrętów podwodnych P-8A Poseidon.
Z kolei w kooperacji z australijską spółką Thales Australia, Lockheed Martin opracuje technologie dla pocisków w wersji bazowania okrętowego LRASM-SL (Long Range Anti-Ship Missile – Surface Launch).
Zainteresowanie zakupem pocisków LRASM wyrażają Wielka Brytania, Singapur, Kanada czy Japonia (ta ostatnia rozważa rezygnację z ewentualnego zakupu), a także Polska, która rozważa zintegrowanie z nimi samolotów F-35A Husarz (obok brany pod uwagę jest konkurencyjny Joint Strike Missile).
AGM-158C LRASM wywodzi się z pocisków manewrujących rodziny JASSM (Joint Air-to-Surface Standoff Missile). Wyposażono go w głowicę odłamkowo-burzącą o masie 450 kg, a przy poddźwiękowej prędkości osiągać ma cele nawodne w odległości do 930 km/600 mil morskich (w wariancie AGM-158C-3). Za ulepszony system naprowadzania odpowiada spółka BAE Systems. Jak wspomniano, LRASM jest morskim wariantem pocisków AGM-158A JASSM o zasięgu 370 km i AGM-158B JASSM-ER (Extended Range) o zasięgu ponad 925 km. Najnowszym przedstawicielem rodziny jest zaprezentowany 16 września br. prototyp pocisku manewrującego bardzo dalekiego zasięgu AGM-158D JASSM-XR (Extreme Range).
Obecnie, samoloty F-15 są zdolne do używania pocisków przeciwokrętowych Boeing AGM-84L Harpoon Block II o zasięgu 220 km (120 mil morskich), ale nie wiadomo czy USAF używa ich. Są przystosowane także do pocisków manewrujących AGM-158A/B JASSM/JASSM-ER. Co ciekawe, USAF testowały możliwość przenoszenia jednocześnie pięciu JASSM przez F-15E, co oznacza, że istnieje możliwość podobnej konfiguracji w przypadku LRASM, gdyż pociski te są identycznych gabarytów.
27 września 2024, Air Force Life Cycle Management Center (AFLCMC) Dowództwa Logistycznego USAF podpisało umowę o wartości 358 439 881 USD (wówczas 1,394 mld zł) z Lockheed Martin Missiles and Fire Control na dostawy 8. partii produkcyjnej pocisków LRASM. Wcześniej, na początku kwietnia ub. r. informowano o symultanicznym teście czterech LRASM, zrealizowanym przez US Navy.