11 listopada br. spółki QinetiQ i Pratt Miller Defense dostarczyły amerykańskim wojskom lądowym (US Army) pierwszy prototyp lekkiego, autonomicznego bezzałogowego pojazdu bojowego w ramach programu RCV-L (Robotic Combat Vehicle-Light).

Wymogami US Army w programie RCV-L była maksymalnie 7-tonowa platforma bezzałogowa, uzbrojona w co najmniej 7,62-mm karabin maszynowy – ostatecznie zdecydowano się na broń 12,7-mm

Wymogami US Army w programie RCV-L była maksymalnie 7-tonowa platforma bezzałogowa, uzbrojona w co najmniej 7,62-mm karabin maszynowy – ostatecznie zdecydowano się na broń 12,7-mm

Pojazd został zamówiony przez US Army Combat Capabilities Development Command (CCDC) Ground Vehicle Systems Center (GVSC) i dostarczony 5 listopada br. na testy do bazy lotniczej Gwardii Narodowej stanu Michigan w Selfridge, Harrison. Dostawy zrealizowano w osiem miesięcy, pomimo pandemii COVID-19 – łącznie cztery prototypy z opcją na szesnaście zamówiono 9 stycznia br. Umowa z National Advanced Mobility Consortium została zawarta w marcu (Dostawcy RCV-L i RCV-M wybrani, 2020-01-11).

Próby prototypów zostaną przeprowadzone w centrum badawczym GVSC w Warren w stanie Michigan w 2022. Obejmą próby współdziałania zespołu złożonego z załogowego i bezzałogowego pojazdu bojowego (MUM-T, Manned-UnManned Teaming). Zanim to nastąpi, prototypy otrzymają oprogramowanie do zarządzania autonomiczną mobilnością, wielozadaniowym, bezzałogowym statkiem latającym (bsl) oraz zdalnie sterowanym modułem uzbrojenia (zsmu) Common CROWS-J (Javelin Kongsberg Protector) z 12,7-mm karabinem maszynowym i wyrzutnią przeciwpancernych pocisków kierowanych (ppk) FGM-148 Javelin (Próby robotycznych RCV, 2020-08-09).

Prototyp RCV-L został zbudowany w oparciu o zmodyfikowany autonomiczny pojazd gąsienicowy EMAV (Expeditionary Modular Autonomous Vehicle) / Zdjęcia: QinetiQ

Prototyp RCV-L został zbudowany w oparciu o zmodyfikowany autonomiczny pojazd gąsienicowy EMAV (Expeditionary Modular Autonomous Vehicle) / Zdjęcia: QinetiQ

Hybrydowo-elektryczny RCV-L, zbudowany w oparciu o zmodyfikowany autonomiczny pojazd gąsienicowy EMAV (Expeditionary Modular Autonomous Vehicle), został zaprojektowany w celu zapewnienia wsparcia ogniowego dla piechoty na poziomie plutonu (AUSA 2020: Premiera 10-tonowego robota TRX, 2020-10-14).

QinetiQ odpowiada za dostarczenie modułowych systemów kontroli o otwartej architekturze MOSA (Modular Open System Architecture) dla bezzałogowców naziemnych. Spółka Pratt Miller Defense wyniosła doświadczenie ze współpracy z Korpusem Piechoty Morskiej (US Marine Corps, USMC) przy systemach bezzałogowych. RCV-L będzie dostosowany do przenoszenia ponad dwudziestu różnych ładunków.

7-tonowy RCV-L, obok pojazdów średniej i ciężkiej klasy, odpowiednio 10-tonowego RCV-M (Robotic Combat Vehicle-Medium) z 30-mm armatą i wyrzutnią ppk oraz 20-tonowego RCV-H (Robotic Combat Vehicle-Heavy) z 81-mm automatycznym moździerzem, jest częścią inicjatywy mającej na celu wdrożenie rodziny modułowych pojazdów bojowych, które byłyby zdalnie sterowane i zdolne do ograniczonego autonomicznego wsparcia ogniowego.