We wtorek, 18 lipca br., służba prasowa Marynarki Wojennej Francji (Marine Nationale) poinformowała w mediach społecznościowych, że do służby wszedł pierwszy z czterech okrętów zaopatrzeniowych nowej generacji w programie BRF (Bâtiments Ravitailleurs de Forces) o nazwie własnej FS Jacques Chevallier (A 725). Jest to obecnie największy francuski okręt, zaraz po lotniskowcu FS Charles de Gualle (R91).
Protokół zdawczo-odbiorczy, po pozytywnym zatwierdzeniu zakończenia programu prób morskich, został podpisany po przez przedstawicieli zamawiającego, Generalnej Dyrekcji ds. Uzbrojenia (Direction générale de l’Armement, DGA), odbiorcy czyli Marine Nationale, oraz dostawcy czyli konsorcjum spółek Naval Group i Chantiers de l’Atlantique.
Teraz okręt wraz z załogą przejdą szkolenie w warunkach operacyjnych, a następnie wyjdzie w pierwszy rejs operacyjny, w celu integracji go z siłami Marine Nationale i siłami sojuszniczymi, osiągając status gotowości operacyjnej (admission au service actif).
Stępkę pod budowę okrętu prototypowego w programie BRF, wcześniej znanym jako FlotLog (Flotte Logistique), położono 18 maja 2020 w stoczni Chantiers de l’Atlantique w Saint-Nazaire w departamencie Loara Atlantycka. Okręt otrzymał imię na cześć inżyniera, który był twórcą francuskiego okrętowego napędu jądrowego na strategicznych okrętach podwodnych typu Le Redoutable. Wodowanie okrętu odbyło się 29 kwietnia 2022, natomiast 3 marca 2023 podniesiono na nim banderę.
Zamówienie o wartości 1,7 mld EUR (według ówczesnego kursu średniego: 7,26 mld zł) na cztery okręty zaopatrzeniowe nowej generacji, DGA złożyła na początku lutego 2019. Projekt bazuje na włoskim typie Vulcano klasy USL (Unità di supporto logistico), których dotąd Rzym zamówił dwa z opcją na trzeci. Francuskie okręty miały być jednak większe: 194 m długości i 31 tys. t wyporności (włoskie: 193 m i 27 tys. t). Ponadto, BRF mają 27,4 m szerokości i 9 m zanurzenia. Wyporność standardowa to 16 tys. t, natomiast pełna do 31 tys. t.
Co ciekawe, również 18 lipca br., w stoczni włoskiego podwykonawcy, spółki Fincantieri – Cantieri Navali Italiani, w Castellammare di Stabia koło Neapolu, zwodowano przednią część kadłuba drugiego zamówionego okrętu: Jacques Stosskopf (cięcie blach w lutym 2022, a położenie stępki 6 grudnia 2022; dostawa planowana na 2025). Trzecim będzie Émile Bertin z dostawą w 2017, a ostatnim Gustave Zédé, który trafi do zamawiającego po 2030 (zamiast na początku 2029).
BRF miały to być jednostki zdolne do transportu 13 tys. m sześc. paliwa okrętowego, lotniczego, broni, amunicji, części zamiennych, a także wody pitnej i żywności. Stopniowo zastąpią pięć okrętów typu Durance: FS Durance (A 629), Meuse (A 607), Var (A 608), Marne (A 630) i Somme (A 631), dostarczonych w latach 1983-1990.
Załogi francuskich jednostek mają liczyć 130 osób (z możliwością zaokrętowania 60 dodatkowych pasażerów). Zespół napędowy jest złożony z silników spalinowych i elektrycznych o łącznej mocy 24 MW, co zapewni prędkość do 20 w. Na uzbrojenie okrętów wchodzą m.in. 40-mm armaty morskie Nexter/Thales RapidFire T40AA, które zostały wybrane w lutym 2020. Ponadto, zaplanowano integrację artylerii średniego kalibru oraz lekkich pocisków przeciwlotniczych (np. MBDA Simbad-RC z pociskami Mistral 3), co jest związane ze zmianą doktryny dotyczącej samoobrony tych jednostek. Wynika to ze zmian w środowisku zagrożeń obejmujących skokowy wzrost liczby pocisków przeciwokrętowych na jednostkach pływających, jak i działania asymetryczne (np. piractwo morskie, zamachy samobójcze z wykorzystaniem łodzi lub ataki bezzałogowców). Uzbrojenie zostało wpięte w system kierowania ogniem Polaris.
Aujourd’hui, la Marine a reçu le bâtiment ravitailleur des forces Jacques Chevallier, après avoir mené divers essais à la mer !
Il mènera avec son équipage son stage de mise en condition opérationnelle, avant d’être apte à conduire des opérations sur l’ensemble des théâtres. pic.twitter.com/eNwkCfABbs— Marine nationale (@MarineNationale) July 18, 2023
Avec une autonomie et une capacité d’emport bien plus importante que les bâtiments de commandement et de ravitaillement (BCR), les BRF rempliront un rôle stratégique majeur : permettre à nos bâtiments de tenir loin et longtemps à la mer ! pic.twitter.com/XAukXihn8s
— Marine nationale (@MarineNationale) July 18, 2023
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.