Przejdź do serwisu tematycznego

Pierwsze zmodernizowane M60T1 dla Turcji

Wojska Lądowe Turcji odebrały od rodzimej spółki Aselsan pierwsze dwa zmodernizowane czołgi M60T1 w ramach programu o kryptonimie TİYK-M60T (Tanklara İlave Yetenekler Kazandırılması).

W poniedziałek, 12 lutego, turecka spółka Aselsan poinformowała o przekazaniu rodzimym wojskom lądowym (Türk Kara Kuvvetleri) pierwszych dwóch egzemplarzy zmodernizowanych czołgów M60T1 w ramach programu o kryptonimie TİYK-M60T (Tanklara İlave Yetenekler Kazandırılması). Ceremonia miała miejsce dwa dni wcześniej, w sobotę, 10 lutego.

Zdjęcia: Aselsan

W ceremonii odbioru pojazdów w Şerefli Koçhisar, w prowincji Ankara, wzięli udział m.in. udział minister obrony Yaşar Güler, wiceminister dr Celal Sami Tüfekçi, szef sztabu generalnego sił zbrojnych gen. Metin Gürak, dyrektor generalny Prezydencji Przemysłu Obronnego (Savunma Sanayii Başkanlığı, SSB) prof. dr Haluk Görgün, dowódca wojsk lądowych gen. Selçuk Bayraktaroğlu i dyrektor generalny Aselsan Ahmet Akyol.

Prace modernizacyjne są realizowane w 2. Dyrekcji Głównej Fabryki Konserwacji (2’nci Ana Bakım Fabrika Müdürlüğünde).

Przypomnijmy, że na początku lutego 2017 portal Defense News informował o uruchomieniu przez Turcję przetargu na modernizację 280 czołgów Leopard 2A4, a także nieokreślonej liczby M60A3 TTS oraz M60T Sabra o wartości 500 mln USD. Swoje oferty złożyło pięć krajowych podmiotów: Aselsan, Roketsan, BMC Otomotiv Sanayi ve Ticaret, Otokar oraz FNSS (Seryjna modernizacja tureckich Leopardów 2A4).

Dostawy M60T1 są wynikiem umowy SSB z Aselsan z 4 lipca 2022 i obejmują modernizację czołgów M60T Sabra. Równolegle jest realizowany program TİYK-M60A3, realizowany przez spółkę Roketsan na modernizację czołgów M60A3 TTS – pierwszy ulepszony wóz z nową modułową wieżą MZK 105 mm (Modüler Zırhlı Kule) zaprezentowano 15 czerwca 2023.

Jeśli chodzi o pakiet modernizacyjny dla czołgów M60T Sabra to obejmuje on krajowy system kierowania ogniem (SKO) typu Volkan-M, system dowodzenia, kontroli i łączności (C3) oraz aktywny system ochrony pojazdów (ASOP) hard-kill typu Akkor Pulat. Nowy SKO, opracowany pierwotnie dla czołgów III generacji Altay T.2, zastąpił system Knight, izraelskiej spółki Elbit Systems.

Spółka Roketsan, jako podwykonawca, opracowała pakiet dodatkowego opancerzenia, natomiast T-Kalıp dostarczyła nowe siedziska załogi. M60T1 wyposażono w system ostrzegania o opromieniowaniu wiązką lasera Aselsan Yamgöz oraz rozkładany teleskopowo maszt TEPES (Telescopic Periscope System), wyposażony w dzienno-nocną głowicę optoelektroniczną z dalmierzem laserowym o zasięgu do 20 000 m. Nowością jest nocny przyrząd obserwacyjny kierowcy ADIS oraz dedykowany temu załogantowi nowy system nawigacji. Wóz otrzymał także zdalnie sterowany moduł uzbrojenia SARP z 12,7-mm wielkokalibrowym karabinem maszynowym M85.

Nie jest jawną informacją, ile czołgów M60T Sabra (jak i M60A3 TTS) zostanie docelowo zmodernizowanych. Zwłaszcza, że część bo 160-165 egzemplarzy M60T Sabra zostały już podniesionych do standardu M60TM, na podstawie umowy z 11 maja 2017.

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

X