Przejdź do serwisu tematycznego

Pierwsze trzy koreańskie P-8K Poseidon już w kraju

Marynarka Wojenna Republiki Korei poinformowała o odbiorze trzech z sześciu zamówionych w USA samolotów patrolowych i zwalczania okrętów podwodnych Boeing P-8K Poseidon.

W środę, 19 czerwca 2024, w dowództwie lotnictwa marynarki wojennej Republiki Korei (Daehan-minguk Haegun) w Pohang w prowincji Gyeongsang Północny, nad Morzem Japońskim, wylądowały trzy z sześciu zamówionych w USA samolotów patrolowych i zwalczania okrętów podwodnych Boeing P-8K Poseidon. Pierwszy z nich został zaprezentowany przez producenta 3 lutego 2022.

Zdjęcia: Marynarka Wojenna Republiki Korei

Zgodnie z opublikowanymi fotografiami, przebazowane do Korei samoloty noszą numery seryjne 230921 (nr taktyczny 921), 230922 (922) i 230927 (927). Dostawa pozostałych trzech (230923, 230924 i 230925) ma nastąpić niebawem, bo już w niedzielę, 30 czerwca. Z kolei na 4 lipca zaplanowano oficjalną prezentację całej floty, a rozpoczęcie operacji lotniczych nastąpi w połowie 2025, po zakończeniu szkolenia.

W Pohang, nowe samoloty trafiły do 613. Eskadry, a pozostała trójka trafi do 615. Eskadry z bazy Jeju na wyspie o tej samej nazwie. Zastąpią one flotę ośmiu P-3C/CK i P-3C Update III+/P-3CK Orion (z szesnastu pierwotnie posiadanych) w ramach 61. Lotniczej Grupy Patrolowej. Pierwotnie dostawy nowych samolotów miały odbyć się w 2022, później termin przesunięto na 2023. Ostatecznie znowu został zmieniony (Zasobniki do samoobrony BAE Systems ASP dla P-8A Poseidon).

Program pozyskania nowych samolotów patrolowych i zwalczania okrętów podwodnych przez Koreę Południową rozpoczął się w lutym 2018, a 13 września tego samego roku zgodę na ewentualną sprzedaż samolotów P-8A Poseidon wyraził Departament Stanu USA (za maksymalnie 2,1 mld USD) (Więcej AEW&C dla Korei).

P-8K to lokalne oznaczenie P-8A Poseidon, który bazuje na zmodyfikowanym kadłuby cywilnych B737-800ERX/NG. Platforma ta została wybrana procedurą bezprzetargową przez południowokoreańską agencję ds. zakupów wojskowych DAPA (Defense Acquisition Program Administration), 25 czerwca 2019, po porównaniu jej osiągów z konkurencyjnymi samolotami dostępnymi na rynku Saaba i Airbusa. Kontrakt międzyrządowy procedurą FMS (Foreign Military Sales) został wyceniony na około 1,9 bln KRW (6,3 mld zł) (P-8A Poseidon dla Korei).

Oprócz samych samolotów, rząd w Seulu wnioskował o dziewięć zestawów systemu łączności MIDS-JTRS 5, czternaście zestawów nawigacji satelitarnej i zliczeniowej LN-251 (GPS/EGI), czterdzieści dwa czujniki AN/AAR-54 systemu ostrzegania przed pociskami rakietowymi, komercyjne silniki turbowentylatorowe CFM International CFM56-7, oprogramowanie operacyjne TOMS, głowice optoelektroniczne pracujące w podczerwieni Wescam MX-20HD, czujniki akustyczne AN/AAQ-2(V)1, wielozadaniowe radary powierzchniowe nowej generacji Raytheon AN/APY-10 z syntetyczną aperturą, zestawy systemu rozpoznania radiolokacyjnego Northrop Grumman ALQ-240 i zestawy wyrzutników flar i dipoli BAE Systems AN/ALE-47. Nie wnioskowano o uzbrojenie do samolotów, które zapewne zostanie pozyskane oddzielnie.

Umowa produkcyjna pomiędzy Departamentem Obrony USA a spółką Boeing na budowę 6 koreańskich P-8K została zawarta 30 marca 2020, w ramach 11. partii seryjnej, obejmującej także 8 samolotów P-8A dla USA i 6 dla Nowej Zelandii, o łącznej wartości 1,55 mld USD (6,17 mld zł) (Jedenasta partia Poseidonów).

Jak dotąd Boeing dostarczył łącznie ponad 166 samolotów, w tym 130 egzemplarzy dla amerykańskiej marynarki wojennej (US Navy), ze 139 zamówionych (jeden został utracony w wypadku z 20 listopada 2023). Jeśli chodzi o eksport, poza Koreą Płd., samoloty trafiły do do Australii (12 egz.), Indii (zmodyfikowany P-8I Neptune; 12 egz. odebranych + 6 egz. zamówionych), Wielkiej Brytanii (jako Poseidon MRA Mk1; 9 egz.), Norwegii (5 egz.) i Nowej Zelandii (4. egz.). Kolejnymi użytkownikami będą Niemcy (8 egz. zamówionych) i Kanada (16 egz. zamówionych), natomiast zainteresowanie zakupem wyraziła jakiś czas temu Arabia Saudyjska, a w ostatnich miesiącach Królestwo Niderlandów oraz Dania. Globalna flota wylatała ponad 600 tys. godzin.

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

Powiązane wiadomości

X