W środę, 19 czerwca 2024, w dowództwie lotnictwa marynarki wojennej Republiki Korei (Daehan-minguk Haegun) w Pohang w prowincji Gyeongsang Północny, nad Morzem Japońskim, wylądowały trzy z sześciu zamówionych w USA samolotów patrolowych i zwalczania okrętów podwodnych Boeing P-8K Poseidon. Pierwszy z nich został zaprezentowany przez producenta 3 lutego 2022.
Zdjęcia: Marynarka Wojenna Republiki Korei
Zgodnie z opublikowanymi fotografiami, przebazowane do Korei samoloty noszą numery seryjne 230921 (nr taktyczny 921), 230922 (922) i 230927 (927). Dostawa pozostałych trzech (230923, 230924 i 230925) ma nastąpić niebawem, bo już w niedzielę, 30 czerwca. Z kolei na 4 lipca zaplanowano oficjalną prezentację całej floty, a rozpoczęcie operacji lotniczych nastąpi w połowie 2025, po zakończeniu szkolenia.
W Pohang, nowe samoloty trafiły do 613. Eskadry, a pozostała trójka trafi do 615. Eskadry z bazy Jeju na wyspie o tej samej nazwie. Zastąpią one flotę ośmiu P-3C/CK i P-3C Update III+/P-3CK Orion (z szesnastu pierwotnie posiadanych) w ramach 61. Lotniczej Grupy Patrolowej. Pierwotnie dostawy nowych samolotów miały odbyć się w 2022, później termin przesunięto na 2023. Ostatecznie znowu został zmieniony (Zasobniki do samoobrony BAE Systems ASP dla P-8A Poseidon).
Program pozyskania nowych samolotów patrolowych i zwalczania okrętów podwodnych przez Koreę Południową rozpoczął się w lutym 2018, a 13 września tego samego roku zgodę na ewentualną sprzedaż samolotów P-8A Poseidon wyraził Departament Stanu USA (za maksymalnie 2,1 mld USD) (Więcej AEW&C dla Korei).
P-8K to lokalne oznaczenie P-8A Poseidon, który bazuje na zmodyfikowanym kadłuby cywilnych B737-800ERX/NG. Platforma ta została wybrana procedurą bezprzetargową przez południowokoreańską agencję ds. zakupów wojskowych DAPA (Defense Acquisition Program Administration), 25 czerwca 2019, po porównaniu jej osiągów z konkurencyjnymi samolotami dostępnymi na rynku Saaba i Airbusa. Kontrakt międzyrządowy procedurą FMS (Foreign Military Sales) został wyceniony na około 1,9 bln KRW (6,3 mld zł) (P-8A Poseidon dla Korei).
Oprócz samych samolotów, rząd w Seulu wnioskował o dziewięć zestawów systemu łączności MIDS-JTRS 5, czternaście zestawów nawigacji satelitarnej i zliczeniowej LN-251 (GPS/EGI), czterdzieści dwa czujniki AN/AAR-54 systemu ostrzegania przed pociskami rakietowymi, komercyjne silniki turbowentylatorowe CFM International CFM56-7, oprogramowanie operacyjne TOMS, głowice optoelektroniczne pracujące w podczerwieni Wescam MX-20HD, czujniki akustyczne AN/AAQ-2(V)1, wielozadaniowe radary powierzchniowe nowej generacji Raytheon AN/APY-10 z syntetyczną aperturą, zestawy systemu rozpoznania radiolokacyjnego Northrop Grumman ALQ-240 i zestawy wyrzutników flar i dipoli BAE Systems AN/ALE-47. Nie wnioskowano o uzbrojenie do samolotów, które zapewne zostanie pozyskane oddzielnie.
Umowa produkcyjna pomiędzy Departamentem Obrony USA a spółką Boeing na budowę 6 koreańskich P-8K została zawarta 30 marca 2020, w ramach 11. partii seryjnej, obejmującej także 8 samolotów P-8A dla USA i 6 dla Nowej Zelandii, o łącznej wartości 1,55 mld USD (6,17 mld zł) (Jedenasta partia Poseidonów).
Jak dotąd Boeing dostarczył łącznie ponad 166 samolotów, w tym 130 egzemplarzy dla amerykańskiej marynarki wojennej (US Navy), ze 139 zamówionych (jeden został utracony w wypadku z 20 listopada 2023). Jeśli chodzi o eksport, poza Koreą Płd., samoloty trafiły do do Australii (12 egz.), Indii (zmodyfikowany P-8I Neptune; 12 egz. odebranych + 6 egz. zamówionych), Wielkiej Brytanii (jako Poseidon MRA Mk1; 9 egz.), Norwegii (5 egz.) i Nowej Zelandii (4. egz.). Kolejnymi użytkownikami będą Niemcy (8 egz. zamówionych) i Kanada (16 egz. zamówionych), natomiast zainteresowanie zakupem wyraziła jakiś czas temu Arabia Saudyjska, a w ostatnich miesiącach Królestwo Niderlandów oraz Dania. Globalna flota wylatała ponad 600 tys. godzin.