Przejdź do serwisu tematycznego

Pierwsza partia M1A2SEPv3 Abrams w drodze do Australii

W Kalifornii sfotografowano transport pierwszych 27 z 75 zamówionych czołgów M1A2SEPv3 Abrams przez Australię. Oznacza to, że harmonogram dostaw przebiega bez zakłóceń.

W niedzielę, 23 czerwca 2024, w mediach społecznościowych pojawiły się fotografie sfotografowanego w Kalifornii transportu pierwszych 27 z 75 zamówionych czołgów M1A2SEPv3 Abrams (System Enhanced Package version 3) przez Australię.

Zdjęcie: Ronkainen via X

Zgodnie z informacją zamieszczoną przez dobrze poinformowanego użytkownika Ronkainen na platformie społecznościowej X, czołgi zauważono na pociągu towarowym VCRR 2136 (Ventura County Railroad) w miejscowości Oxnard w Kalifornii, który zmierzał do Port Hueneme.

Wozy otrzymały docelowy kamuflaż wojsk lądowych Australii (Australian Army) i charakterystyczny ich znak przedstawiający kangura. Co ciekawe, otrzymały ten sam typ montażu anten do pokładowych systemów łączności L3Harris rozmieszczone po obu stronach tylnej części wieży, takie jakie są na polskich M1A1FEP oraz jakie prawdopodobnie będą mieć M1A2SEPv3 dla Wojska Polskiego.

Australia otrzymała zgodę na ich zakup 29 kwietnia 2021. Pakiet obejmował także 29 czołgów saperskich M1150 ABV (Assault Breacher Vehicle), 18 mostów czołgowych M1074 JABS (Joint Assault Bridge System), 6 wozów zabezpieczenia technicznego M88A2 HERCULES (Heavy Equipment Recovery Combat Utility Lifting Extraction System) oraz 122 turbiny gazowe Honeywell AGT1500.

Rząd w Canberze wnioskował także o nowy pancerz specjalny, zdalnie sterowane moduły uzbrojenia (zsmu) o niskim profilu CROWS-LP (Common Remotely Operated Weapon Station Low Profile), gogle noktowizyjne AN/VAS-5B(V) dla kierowców, wyposażenie misji, specjalne narzędzia i wyposażenie testowe, wyposażenie wsparcia technicznego, części zamienne do systemów i silników, publikacje i dokumentacje techniczne, pakiety propozycji modyfikacji technicznych MWO/ECP, wsparcie techniczne i logistyczne rządu USA i wykonawców umowy (General Dynamics Land Systems, BAE Systems, Leonardo DRS i Honeywell Aerospace), usługi szkoleniowe i transportowe oraz powiązane elementy programu wsparcia i logistycznego. Całość wyceniono na maksymalnie 1,685 mld USD (wówczas 6,36 mld zł).

10 styczna 2022 ówczesny minister obrony Australii Peter Dutton zatwierdził zakup w ramach programów Mounted Close Combat Capability LAND 907 Phase 2 oraz LAND 8160 Phase 1 Combat Egineering Vehicle za równowartość ok. 2,5 mld AUD (wówczas 7,21 mld zł). Nowe czołgi zastąpią 59 starszych M1A1SA Abrams, użytkowanych od połowy 2007 roku w 1. Pułku Pancernym (1st Armoured Regiment), które mogą trafić do rezerwy. Dodatkowe M88A2 zwiększą posiadaną liczbę tych pojazdów (obecnie 13). Z kolei nowością dla Australian Army będą M1150 ABV i M1074 JABS.

Poza Australią, na zakup czołgów M1A2SEPv3 zdecydowały się: Tajwan (108 egzemplarzy oznaczonych jako M1A2T; dostawy także w tym roku), Polska (250 egzemplarzy; dostawy na początku 2025), Maroko (162 egzemplarze jako modernizacja M1A2M), Rumunia (54 egzemplarze) oraz Bahrajn (50 egzemplarzy).

Pakiet modernizacyjny SEPv3 charakteryzuje się wprowadzeniem łącza danych ADL do przesyłania informacji między zmodernizowanym elektronicznym systemem kierowania ogniem IFCEU, a amunicją piątej generacji, w tym przeciwpancernymi pociskami podkalibrowymi M829A4 AKE oraz amunicją programowalną wielozadaniową M1147 AMP. Zmodernizowano także termowizyjne systemy obserwacyjne IFLIR, a czołg wyposażono w zmodyfikowane, kompaktowe i zdalnie sterowane stanowisko strzeleckie CROWS-LP z 12,7-mm wielkokalibrowym karabinem maszynowym M2HB Browning.

Jeśli chodzi o napęd, zastosowano rozwiązania, w tym rewitalizację wielopaliwowych turbin gazowych Honeywell AGT1500 o mocy 1500 KM do standardu TIGER z ulepszoną automatyczną skrzynią biegów Allison DDA X-1100-3B i nową pomocniczą jednostką napędową APU, mające zmniejszyć zużycie paliwa. Zastosowano też moduły Hull Power Distribution Unit/Common Remote Switching Modules i system monitorowania akumulatorów. Modyfikacje obejmują również wzmocnienie pancerza (NGAP) oraz zastosowanie większych pierścieni ślizgowych wieży.

Załoga ma do dyspozycji nowy system łączności JTRS, modyfikacji uległy instalacje elektryczne, wymieniono również część agregatów i bloków. W ramach prac zwiększono poziom ochrony balistycznej pancerza czołowego kadłuba i wieży oraz przeciwminowej, dzięki systemowi ochrony przed improwizowanymi ładunkami wybuchowymi AN/VLQ-12 CREW Duke V3.

M1A2SEPv3 ma 9,77 m długości z armatą (w tym 7,93 m kadłub), 3,75 m szerokości, 2,44 m wysokości i 0,43 m prześwitu. Masa bojowa wynosi 66,8 t. Załoga liczy czterech żołnierzy (dowódca, kierowca, działonowy i ładowniczy). Głównym uzbrojeniem pozostała 120-mm armata gładkolufowa M256A1 o długości 44 kalibrów (z zapasem 40-42 nabojów) – jest to zmodyfikowana, licencyjna niemiecka armata Rh-120/L44. Sprzężony z nią jest 7,62-mm km M240. Uzbrojenie dodatkowe to jeden-dwa km M240 (łączny zapas amunicji do trzech km to 10,4 tys. szt.) i jeden wspomniany M2HB (z zapasem 900 szt. amunicji). Po obu stronach wieży rozmieszczono po jednym zestawie 6-rurowych wyrzutni granatów dymnych M250.

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

Powiązane wiadomości

X