18 maja emiracka spółka stoczniowa Abu Dhabi Ship Building (ADSB), wchodząca w skład grupy EDGE, poinformowała o zawarciu umowy o wartości 3,5 mld AED (3,53 mld zł) z ministerstwem obrony Zjednoczonych Emiratów Arabskich (ZEA) na dostawy czterech oceanicznych okrętów patrolowych nowego typu Falaj 3 klasy OPV (Offshore Patrol Vessel) (IDEX 2021: Miliardowe zamówienia ZEA).
Emiracka spółka stoczniowa Abu Dhabi Ship Building zbuduje dla rodzimej marynarki wojennej cztery okręty patrolowe nowe typu Falaj 3 klasy OPV za równowartość niemal miliarda dolarów / Grafika: ADSB
Jest to największy w historii kontrakt uzyskany przez ADSB, która specjalizuje się budowie, naprawach, modernizacji i konwersji okrętów i statków cywilnych. Zapowiedź jej zawarcia pojawiła się 21-25 lutego br. na morskich targach obronnych NAVDEX 2021 w Abu Zabi, organizowanych równoległe do targów IDEX 2021 (Israel Shipyards na NAVDEX 2021).
Chalid Al Breiki, przewodniczący ADSB i prezes ds. wsparcia misji w grupie EDGE, powiedział:
Umowa ta jest wyrazem wotum zaufania dla ADSB ze strony ministerstwa obrony i marynarki wojennej ZEA. Kontrakt zapewni spółce podstawę do trwałego i rentownego wzrostu, przy jednoczesnym zachowaniu strategicznych aktywów narodowych, które mają kluczowe znaczenie dla obrony ZEA.
David Massey, dyrektor generalny ADSB, dodał:
Relacje ADSB z kluczowymi interesariuszami zacieśniły się, odkąd spółka stała się częścią grupy EDGE. Ta umowa podkreśla nasze wzajemne zaangażowanie w służenie marynarce wojennej ZEA odpowiednimi produktami i zaawansowanymi rozwiązaniami transportowymi – aby zapewnić bezpieczną przyszłość. Z niecierpliwością czekamy na rozszerzenie i wzbogacenie naszego portfolio okrętów.
Prace stoczniowe będą realizowane w Muṣaffah, w przemysłowym dystrykcie emiratu Abu Zabi. Rozpoczną się jeszcze w tym roku, natomiast dostawa czwartego okrętu ma zostać zrealizowana do 2025. W segmencie jednostek patrolowych marynarki wojennej ZEA, nowe okręty uzupełnią dwie jednostki przybrzeżne typu Falaj 2 klasy IPV (Inshore Patrol Vessel) o długości 55,7 m i wyporności 550 t (dostarczone w 2013 przez włoską Fincantieri, z niewykorzystaną opcją na dwie kolejne) oraz dwie typu Arialah o długości 67 m (dostarczone w latach 2017-2018 przez niderlandzką Damen). Te ostatnie są bezpośrednio użytkowane przez agencję ochrony wybrzeża i krytycznej infrastruktury CICPA (Critical Infrastructure and Coastal Protection Agency).
Podczas targów morskich NAVDEX 2021, spółka ADSB zaprezentowała wizualizację nowego projektu i poinformowała, że patrolowce typu Falaj 3 będą liczyć 60 m długości i 641 t wyporności. Oprócz 30-mm armaty morskiej nieznanego typu, nie jest jasne jednak jasne, jakie uzbrojenie zostanie zintegrowane z nimi. Na grafice zaprezentowano wyrzutnie dla czterech pocisków przeciwokrętowych oraz przeciwlotniczych krótkiego zasięgu oraz wyrzutnie celów pozorowanych. Według producenta, jednostki mają być silnie uzbrojone jak na swoją klasę. Ponadto, jak wskazuje wizualizacja, jednostki będą charakteryzować się zredukowanym przekrojem radarowym, co jest trendem we współczesnym okrętownictwie.
ADSB legitymizuje się doświadczeniem m.in. przy budowie pięciu z sześciu korwet rakietowych typu Baynunah o długości 71 m i wyporności 930 t, na licencji francuskiej spółki Constructions Mecaniques de Normandie. Ostatnia z nich została dostarczona marynarce wojennej ZEA w 2017. Okręty tego typu były oferowane także Arabii Saudyjskiej i Katarowi (Wodowanie saudyjskiej korwety Al-Dżubajl).
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.