W poniedziałek, 5 sierpnia 2024, w łotewskiej bazie wojskowej Ādaži, położonej niedaleko Rygi, odbyła się uroczystość przekazania Łotewskim Narodowym Siłom Zbrojnym (Latvijas Nacionālie bruņotie spēki, NBS) pierwszych egzemplarzy kołowych transporterów opancerzonych Patria 6×6. Wzięli w niej udział minister obrony Andris Sprūds, prezes zarządu Defense Partnership Latvia i Patria Latvia, Uģis Romanovs i pełniący obowiązki dowódcy Gwardii Narodowej Łotwy, pułkownik Gunārs Vizulis (Husky dla łotewskiej Gwardii).
Zdjęcia: Gatis Dieziņš, Ministerstwo Obrony Łotwy
Dziś mamy wielką przyjemność świętować dostawę pierwszych pojazdów opancerzonych Patria wyprodukowanych na Łotwie. To wydarzenie jest dowodem na to, że obrona i przemysł mogą wspólnie osiągnąć wspaniałe rezultaty. Pojazdy opancerzone Patria sprawdziły się bardzo skutecznie i niezawodnie zarówno na Łotwie, jak i za granicą. Produkowane na Łotwie pojazdy opancerzone Patria, które otrzymamy w nadchodzących latach, zarówno zwiększą siłę naszych sił zbrojnych, jak i przyczynią się do bezpieczeństwa dostaw, wzmacniając tym samym obronność państwa łotewskiego i bezpieczeństwo każdego obywatela – podkreślił minister obrony Andris Sprūds.
W ciągu czterech lat od zaangażowania Łotwy w międzynarodowy program CAVS (Common Armored Vehicle System) osiągnęliśmy najważniejszy etap projektu – przekazanie Narodowym Siłom Zbrojnym pierwszych seryjnych transporterów opancerzonych wyprodukowanych na Łotwie. Wraz z otwarciem w maju zakładu produkcyjnego Valmiera skupiamy się na dostawach łotewskich transporterów opancerzonych, ale aktywnie pracujemy nad tym, aby w naszym zakładzie realizowane były także inne projekty rozwoju zdolności NBS, wzmacniając zarówno zdolności bojowe NBS oraz łotewski przemysł i gospodarkę jako całość – dodał prezes zarządu Defense Partnership Latvia i Patria Latvia, Uģis Romanovs.
Pełnoseryjna produkcja pojazdów opancerzonych jest bardzo ważnym krokiem w rozwoju łotewskiego przemysłu zbrojeniowego, gdyż od odzyskania przez Rygę niepodległości nie prowadzono w tej postsowieckiej republice produkcji pojazdów wojskowych na tak dużą skalę. Na Łotwie planuje się produkować rocznie około trzydziestu transporterów opancerzonych Patria 6×6, które są niezbędne nie tylko dla zaopatrzenia przemysłu wojskowego, ale także dla rozwoju i wzmocnienia przemysłu krajowego.
Po uroczystej ceremonii pojazdy opancerzone zostały oddany do dyspozycji 3. Łatgalskiej Brygady Gwardii Narodowej jako pierwszego użytkownika. Na ceremonii zaprezentowano 5 pojazdów, ale nie poinformowano ile konkretnie trafiło do wojska (Delegacja łotewskiej Gwardii Narodowej z wizytą w 4. Warmińsko-Mazurskiej BOT).
Defence Partnership Latvia, spółka joint venture z większościowym udziałem fińskiej Patria Oyj z lokalnym łotewskim partnerem Unitruck, zarządza łotewską działalnością produkcyjną Patrii i otwartym 28 maja br. zakładem produkcyjnym w Valmiera w Liwonii w północno-wschodniej części kraju. Podwykonawcą w zakresie dostaw kadłubów będzie łotewska spółka EMJ Metāls, która otrzymała certyfikat Patrii, 29 grudnia 2023.
Ministerstwo Obrony Łotwy zamówiło w 2021 ponad 200 pojazdów opancerzonych Patria 6×6 z dostawą do 2029. Pierwsza dostawa pojazdów na testy z linii produkcyjnej w Finlandii nastąpiła już 29 października 2021.
W programie CAVS uczestniczy także Finlandia (ze 131 pojazdami zamówionymi i opcją na 140 kolejnych), Szwecja (z 341 pojazdami zamówionymi, z których dostarczono 20 jako Pansarterrängbil 300) oraz Niemcy (jeszcze nie złożyły zamówień, ale według doniesień medialnych nastąpi to wkrótce). Według deklaracji Patrii ze stycznia 2023 zainteresowanie ich modułowym pojazdem opancerzonym w układzie 6×6 wyrażają także Norwegia, Słowacja, Czechy i Japonia.
Patria 6×6 (oznaczenie producenta: Patria XA-300) jest to pojazd zaprojektowany jako następca rodziny XA-180/185/200 Pasi 6×6 i zaprezentowany po raz pierwszy podczas paryskich targów Eurosatory 2018 (był też prezentowany na kieleckim MSPO w 2019 w kooperacji ze spółką Rosomak). Pojazd powstał w oparciu o zmodyfikowane podwozie transporterów piechoty AMV 8×8 z dwu-wahaczowym, w pełni niezależnym zawieszeniem i nowym układem przeniesienia mocy. Pojazd otrzymał 400-konny silnik wysokoprężny z maksymalnym momentem obrotowym 1870 Nm i automatyczną, 7-biegową przekładnią.
Załoga składa się z trzech żołnierzy, a liczba desantu została zwiększona do dziesięciu. Kierowca steruje dwoma osiami (opcjonalnie trzema) i ma do dyspozycji m.in. system noktowizyjny SENOP i kamerę cofania. Zasięg operacyjny to ponad 700 km, a maksymalna prędkość to ponad 100 km/h. Pojazd może pokonywać wzniesienia o nachyleniu podłużnym 60% i poprzecznym 30%, przeszkody terenowe o wysokości 0,6 m, rowy o szerokości 1,0 m, brody o szerokości 1,5 m, a także opcjonalnie przeszkody wodne.
Galeria zdjęć: