W czwartek, 28 kwietnia 2024, minister obrony Wielkiej Brytanii Granta Shapps złożył wizytę w zakładach niemiecko-brytyjskiej spółki joint venture Rheinmetall BAE Systems Land (RBSL) w Telford, w hrabstwie ceremonialnym Shropshire, podczas której poinformowano o ukończeniu ósmego prototypu zmodernizowanego czołgu Challenger 3.
Zdjęcia: Ministerstwo Obrony Wielkiej Brytanii
Ósmy egzemplarz zjechał z linii produkcyjnej w trzy miesiące po prezentacji pierwszego z nich (23 stycznia br.), który później trafił do Niemiec na testy (19 lutego br.). Pojazdy powstają poprzez przebudowę czołgów FV4034 Challenger 2, należących do brytyjskich wojsk lądowych (British Army).
Umowa nam modernizację 148 czołgów Challenger 2 do standardu Challenger 3 o wartości 800 mln GBP (wówczas 4,26 mld zł) posiadanych przez British Army została zawarta z RBSL 7 maja 2021. Seryjna przebudowa została zaplanowana na lata 2027-2030.
Demonstrator technologii wozu bojowego miał swoją premierę podczas targów przemysłu obronnego i bezpieczeństwa DSEI (Defence Security and Equipment International) w Londynie, 14-17 września 2021.
Londyn zdecydował o modernizacji tylko części swojej floty pancernej, liczącej wówczas 227 egzemplarzy (obecnie jest to 213, gdyż 14 wozów przekazano walczącej Ukrainie; wiadomo z materiałów wideo o utracie jednego czołgu z 5 września 2023).
https://twitter.com/grantshapps/status/1781010615609299000
Pojazd w konfiguracji prototypowej otrzymał nową wieżę i zmodernizowany kadłub, a także moduły nowego wymiennego pancerza kompozytowego Farnham, który opracowało laboratorium DSTL (Defence Science and Technology Laboratory). Warto dodać, że 18 stycznia br. brytyjska agencja logistyczna DE&S (Defence Equipment & Support) przy Ministerstwie Obrony tego kraju podpisała umowę z RBSL na dostawy tychże pancerzy na potrzeby programu LEP (Life Extension Project) Challenger 3. Wstępne próby integracji pancerza zrealizowano w październiku 2023.
Dodatkową ochronę balistyczną zapewnia dodatkowy, modułowy pancerz górnej przedniej płyty kadłuba o nazwie Epsom oraz aktywny system ochrony pojazdów (ASOP) hard-kill typu Trophy MV, które został zamówiony 24 czerwca 2021 w izraelskiej spółce Rafael Advanced Defense Systems (masa jednego zestawu to 450 kg).
Wóz otrzymał nową 120-mm gładkolufową wysokociśnieniową Rh-120/L55A1CR3, produkcji niemieckiej, która zastąpiła gwintowaną armatę L30A1/L55. Jest to wersja Rh-120/L55A1, dostosowana do nowej wieży. Armata jest przystosowana do używania przeciwpancernych pocisków podkalibrowych stabilizowanych brzechwowo z odrzucanym sabotem DM63A1, ich następców DM73 i wielozadaniowych programowalnych DM11.
Z armatą sprzężony został 7,62-mm karabin maszynowy L94A1. Uzbrojenie dodatkowe to 7,62-mm karabin maszynowy L37A2 lub 12,7-mm wielkokalibrowy karabin maszynowy L1A2/L111A1 na stropie wieży, gdzie znalazły się też dwie wyrzutnie 66-mm granatów dymnych. Załoga otrzymała wielokanałowe przyrządy obserwacyjno-celownicze Orion dowódcy i działonowego.
Wóz otrzymał zawieszenie Horstmann Hydrogas 3. generacji, a także zmodernizowany układ napędowy z silnikiem wysokoprężnym Perkins Condor CV12-9A oraz przekładnią David Brown Santasalo TN54E z 6. biegami do przodu oraz 2. biegami do tyłu (zapowiadano zwiększenie mocy silnika z 1200 do 1500 KM). Pojazd ma masę bojową 66 t.
First pre-production 🇬🇧Challenger 3 has rolled off the production line at @RH_BAES_Land Telford and deployed to 🇩🇪 for trials.
The prototype will be put through its paces under operational conditions to ensure it meets @BritishArmy standards before production of final vehicles. pic.twitter.com/qmdc5g6EDc
— Defence Equipment & Support (@DefenceES) February 19, 2024
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.