Defence & Space

Zawarcie umowy o partnerstwie strategicznym pomiędzy WZM a GDLS

Wchodzące w skład Polskiej Grupy Zbrojeniowej, Wojskowe Zakłady Motoryzacyjne z Poznania podpisały umowę o partnerstwie strategicznym z amerykańską spółką General Dynamics Land Systems.

2025-05-14 | Rafał Muczyński | 2 minuty

Kolejne spotkanie w MON z delegacją południowokoreańskiego DAPA

Wiceminister obrony narodowej Paweł Bejda spotkał się z wiceministrem południowokoreańskiego urzędu ds. zakupów wojskowych DAPA, Guyheonem Jeongiem.

2025-05-14 | Redakcja | 2 minuty

„Siła w prawdzie”: Rosyjski pociąg do zwycięstwa w wojnie na kłamstwa historyczne

Okolice 9 maja w Federacji Rosyjskiej obfitują w wydarzenia związane z II wojną światową. Jednak większość zachodnich historyków złapała by się za głowy słysząc, co opowiadają…

2025-05-09 | Sławek Zagórski | 5 minut

Szwedzkie A26 a polska Orka

Na początku kwietnia Saab zorganizował dla przedstawicieli polskich mediów branżowych wizytę w należącej do koncernu a mieszczącej się w Karlskronie, stoczni Saab Kockums. Głównym tematem…

2025-05-08 | Przemysław Gurgurewicz | 19 minut

Szef MON na kongresie Impact’25

Wicepremier i minister obrony narodowej Władysław Kosiniak-Kamysz uczestniczył w kongresie Impact’25 i wziął udział w fireside chat – Nowe zagrożenia, nowe odpowiedzi: Polska strategia…

2025-05-14 | Redakcja | 6 minut

Rohde & Schwarz prezentuje najnowsze innowacje w walce radioelektronicznej na targach AOC Europe

Niemiecka spółka Rohde & Schwarz zaprezentowała nową generację systemów zwiadu/walki radioelektronicznej (SIGINT/WRE), rozwiązań do łączenia czujników i analizy sygnałów, zaprojektowanych tak, aby…

2025-05-12 | Redakcja | 2 minuty

„Siła w prawdzie”: Rosyjski pociąg do zwycięstwa w wojnie na kłamstwa historyczne

Okolice 9 maja w Federacji Rosyjskiej obfitują w wydarzenia związane z II wojną światową. Jednak większość zachodnich historyków złapała by się za głowy słysząc, co opowiadają…

2025-05-09 | Sławek Zagórski | 5 minut

Jak Pierwsza Wojna Światowa kształtowała obraz Drugiej? Technologia i inne wynalazki

Trudno jest w pełni zrozumieć przebieg i obraz Drugiej Wojny Światowej, jeżeli nie wie się nic o Pierwszej. Bo to właśnie lata Wielkiej Wojny doprowadziły…

2025-04-20 | Tomasz Świątkowski | 12 minut

Podpisanie umowy na dostawę Satelitarnego Systemu Obserwacji Ziemi w programie MikroSAR

Konsorcjum polsko-fińskiej spółki ICEYE i Wojskowych Zakładów Łączności Nr 1 podpisało umowę z Ministerstwem Obrony Narodowej na dostarczenie Siłom Zbrojnym RP Satelitarnego Systemu Obserwacji Ziemi…

2025-05-14 | Redakcja | 9 minut

Rheinmetall AG i ICEYE planują utworzenie spółki joint venture

Niemiecka grupa Rheinmetall AG oraz polsko-fińska spółka ICEYE zamierzają uruchomić spółkę joint venture, której zadaniem będzie produkcja satelitów wyposażonych w radar z syntetyczną aperturą…

2025-05-08 | Redakcja | 4 minuty

Kolejne spotkanie w MON z delegacją południowokoreańskiego DAPA

Wiceminister obrony narodowej Paweł Bejda spotkał się z wiceministrem południowokoreańskiego urzędu ds. zakupów wojskowych DAPA, Guyheonem Jeongiem.

2025-05-14 | Redakcja | 2 minuty

Rekordowe umowy obronne USA z Arabią Saudyjską

Podczas wizyty prezydenta USA Donalda Trumpa w Rijadzie, zostały zawarte amerykańsko-saudyjskie umowy obronne o wartości prawie 142 mld USD.

2025-05-14 | Rafał Muczyński | 6 minut

Zawarcie umowy o partnerstwie strategicznym pomiędzy WZM a GDLS

Wchodzące w skład Polskiej Grupy Zbrojeniowej, Wojskowe Zakłady Motoryzacyjne z Poznania podpisały umowę o partnerstwie strategicznym z amerykańską spółką General Dynamics Land Systems.

2025-05-14 | Rafał Muczyński | 2 minuty

Kolejne spotkanie w MON z delegacją południowokoreańskiego DAPA

Wiceminister obrony narodowej Paweł Bejda spotkał się z wiceministrem południowokoreańskiego urzędu ds. zakupów wojskowych DAPA, Guyheonem Jeongiem.

2025-05-14 | Redakcja | 2 minuty

Bell wyprodukował 6000 śmigłowców w Kanadzie

Kanadyjska spółka Bell Textron Canada Limited (część amerykańskiej Bell Textron) dostarczyła dwa śmigłowce wielozadaniowe Model 412EPX, dzięki czemu zakład wyprodukował…

2025-05-14 | Rafał Muczyński | 6 minut

Premier Tusk: Za pożarem Centrum Handlowego Marywilska 44 stoją Rosjanie

We wspólnym oświadczeniu ministra sprawiedliwości – prokuratora generalnego oraz ministra spraw wewnętrznych i administracji, koordynatora służb specjalnych stwierdzono, że za zeszłorocznym pożarem Centrum Handlowego Marywilska…

2025-05-12 | Redakcja | 4 minuty

Zawarcie umowy o partnerstwie strategicznym pomiędzy WZM a GDLS

Wchodzące w skład Polskiej Grupy Zbrojeniowej, Wojskowe Zakłady Motoryzacyjne z Poznania podpisały umowę o partnerstwie strategicznym z amerykańską spółką General Dynamics Land Systems.

2025-05-14 | Rafał Muczyński | 2 minuty

Pierwsza wyrzutnia systemu THAAD dla Arabii Saudyjskiej gotowa

Amerykańska spółka Lockheed Martin zaprezentowała pierwszą platformę transportową MRP-T wyrzutni zaawansowanego systemu obrony przeciwrakietowej THAAD, przeznaczonego dla Arabii Saudyjskiej.

2025-05-14 | Rafał Muczyński | 5 minut

Zawarcie umowy o partnerstwie strategicznym pomiędzy WZM a GDLS

Wchodzące w skład Polskiej Grupy Zbrojeniowej, Wojskowe Zakłady Motoryzacyjne z Poznania podpisały umowę o partnerstwie strategicznym z amerykańską spółką General Dynamics Land Systems.

2025-05-14 | Rafał Muczyński | 2 minuty

Kolejne spotkanie w MON z delegacją południowokoreańskiego DAPA

Wiceminister obrony narodowej Paweł Bejda spotkał się z wiceministrem południowokoreańskiego urzędu ds. zakupów wojskowych DAPA, Guyheonem Jeongiem.

2025-05-14 | Redakcja | 2 minuty

FEINDEF’25: Premiera europejskiej haubicy NEMESIS

Na rozpoczynających się dziś Międzynarodowych Targach Przemysłu Obronnego FEINDEF w Madrycie, europejskie spółki KNDS i GDELS zaprezentowały 155-mm haubicę samobieżną na podwoziu gąsienicowym NEMESIS.

2025-05-12 | Rafał Muczyński | 3 minuty

Rafael zaprezentował ulepszoną głowicę MicroLite

Podczas Special Operations Forces (SOF) Week 2025 w Tampa na Florydzie, izraelska spółka Rafael Advanced Defense Systems zaprezentowała ulepszoną głowicę optoelektroniczną MicroLite.

2025-05-10 | Redakcja | 4 minuty
Shooting

Inforce ARC 350 & 600 – nowe, mocniejsze latarki

Inforce wkrótce wprowadzi do dystrybucji latarki nowej linii ARC, w skład której wchodzi model 600 oraz 350 (zasilane odpowiednio ogniwami 18650 oraz 18350). Całkowicie nowa…

2025-05-14 | Michał Ihnatów | 5 minut

Szersza oferta Athlon Optics w Parabellum

W ofercie sklepie Parabellum pojawiły się kolejne produkty marki Athlon Optics. W jej ofercie znajdują się zarówno lunety biegowe, jak i te znacznie…

2025-05-14 | Michał Ihnatów | 13 minut

Inforce ARC 350 & 600 – nowe, mocniejsze latarki

Inforce wkrótce wprowadzi do dystrybucji latarki nowej linii ARC, w skład której wchodzi model 600 oraz 350 (zasilane odpowiednio ogniwami 18650 oraz 18350). Całkowicie nowa…

2025-05-14 | Michał Ihnatów | 5 minut

Szersza oferta Athlon Optics w Parabellum

W ofercie sklepie Parabellum pojawiły się kolejne produkty marki Athlon Optics. W jej ofercie znajdują się zarówno lunety biegowe, jak i te znacznie…

2025-05-14 | Michał Ihnatów | 13 minut

LMT MARS-L w Mex Armory – dwie lufy, jedna cena

W sklepie Mex Armory obowiązuje specjalna promocja na karabinki LMT MARS-L w wariantach z lufami długości 10,5 lub 11 cali (bez EBCG). Do każdego karabinka w zestawie…

2025-05-12 | Michał Ihnatów | 2 minuty

Nowości Bergara i Schmeisser w Incorsa

W firmie Incorsa pojawiły się nowości z katalogu Bergara oraz Schmeisser.

2025-05-09 | Michał Ihnatów | 5 minut

Strzelectwo od podstaw cz. 3 – Od egzaminu po WPA

Egzamin na patent strzelecki mamy już za sobą? Świetnie, ale droga do pozwolenia na broń jest długa. Biorąc pod uwagę czas, wysiłek i poniesione koszty, nie jesteśmy jeszcze…

2025-04-30 | Tomasz Karasiński | 21 minut

Wszystko o gwizdkach — Urządzenia wylotowe w broni palnej

A co by było, gdyby gazy wylotowe mogły jeszcze wykonać dla nas jakąś robotę? Niosą przecież sporą energię, która marnuje się, a nawet działa na niekorzyść…

2025-04-21 | Tomasz Karasiński | 32 minuty

Lynx Custom Knives – masywny taktyk z polskiej stajni

Czasem trafia w ręce coś, co od razu zdradza, że nie powstało na taśmie produkcyjnej. Nie przez przypadek, nie bo się sprzeda, tylko dlatego, że ktoś po drugiej stronie blachy i szlifierki…

2025-05-13 | Mateusz Sułek | 1 minut

Haix z nowym modelem – Connexis Go 2.0

Connexis Go 2.0 to nowość Haix wyróżniająca się nową syntetyczną cholewką, która jeszcze sprawiej odprowadzać ma wilgoć z wnętrza obuwia.

2025-05-09 | Michał Ihnatów | 1 minut

Strzelectwo od podstaw cz. 3 – Od egzaminu po WPA

Egzamin na patent strzelecki mamy już za sobą? Świetnie, ale droga do pozwolenia na broń jest długa. Biorąc pod uwagę czas, wysiłek i poniesione koszty, nie jesteśmy jeszcze…

2025-04-30 | Tomasz Karasiński | 21 minut

Wszystko o gwizdkach — Urządzenia wylotowe w broni palnej

A co by było, gdyby gazy wylotowe mogły jeszcze wykonać dla nas jakąś robotę? Niosą przecież sporą energię, która marnuje się, a nawet działa na niekorzyść…

2025-04-21 | Tomasz Karasiński | 32 minuty

SprawdzaMY za zaświadczeniem do nabycia broni w mObywatel

Zespół SprawdzaMY, założony przez Rafała Brzoskę, zgłosił kolejny pomysł w najnowszym pakiecie usprawnień – wprowadzenie zaświadczenia upoważniajacego do nabycia broni do aplikacji mObywatel.

2025-05-09 | Michał Ihnatów | 3 minuty

Ministerstwo Sportu i Turystyki z postępowaniem wobec PZSS

Dnia 9 maja 2025 roku, Ministerstwo Sportu i Turystyki poinformowało o wszczęciu postepowania nadzorczego wobec Polskiego Związku Strzelectwa Sportowego. Postępowanie ma związek ze zgłaszanymi…

2025-05-09 | Michał Ihnatów | 2 minuty

System Direct Action Spitfire Plate Carrier cz.1 – Sprawdźmy noszak

W dniu dzisiejszym na rynku dostępnych jest wiele rozwiązań w kategorii oporządzenia. Podstawowym, i raczej niezbędnym  elementem naszego wyposażenia są noszaki osłon balistycznych, których kilka…

2025-05-08 | Michał Gaweł | 15 minut

Fix It Sticks – The Works: Narzędziowy zestaw klasy premium

W świecie strzelectwa niezawodność to nie luksus – to konieczność. Bez względu na to, czy jesteś operatorem, myśliwym w terenie, czy pasjonatem precyzyjnego strzelania, jedno pozostaje niezmienne: dobrze utrzymana…

2025-04-29 | Mateusz Zydroń | 13 minut

Festiwal FAST w Krakowie – to był strzał w 10!

Niemal 11 000 osób przybyło w wiosenny weekend 25-27 kwietnia do EXPO Kraków, z zamiarem odwiedzenia stoisk 157 wystawców z branży strzeleckiej, survivalowej i łowieckiej.…

2025-05-12 | Redakcja | 7 minut

Delta Long Range Weekend 2025 już w sobotę

W dniach 10-11 maja (sobota-niedziela) odbędzie się kolejna edycja warsztatów strzeleckich Delta Long Range Weekend.

2025-05-07 | Michał Ihnatów | 4 minuty
Adventure

Lynx Custom Knives – masywny taktyk z polskiej stajni

Czasem trafia w ręce coś, co od razu zdradza, że nie powstało na taśmie produkcyjnej. Nie przez przypadek, nie bo się sprzeda, tylko dlatego, że ktoś po drugiej stronie blachy i szlifierki…

2025-05-13 | Mateusz Sułek | 1 minut

Haix z nowym modelem – Connexis Go 2.0

Connexis Go 2.0 to nowość Haix wyróżniająca się nową syntetyczną cholewką, która jeszcze sprawiej odprowadzać ma wilgoć z wnętrza obuwia.

2025-05-09 | Michał Ihnatów | 1 minut

Rąbać, łupać, strugać, wbijać, czyli siekiera w terenie. „Toporny” poradnik dla bezpieczeństwa i spokoju ducha

„Tylko niech im pan nie daje siekier do ręki!” To zdanie słyszę często, kiedy rozpoczynam zajęcia terenowe, nieważne czy z młodzieżą, czy z dorosłymi. Narzędzia do rąbania wzbudzają lęk,…

2024-10-21 | Tomasz Świątkowski | 1 minut

Elementarz preppersa: zapasy żywności

Prepping to „hobby” tak wielowątkowe, że chyba nie ma na tym świecie arcymistrza, który opanowałby wszystkie powiązane z nim umiejętności. Jednak niektóre z zagadnień preppingu są absolutnie kluczowe.…

2024-09-21 | Tadeusz Jakliński | 1 minut

Lynx Custom Knives – masywny taktyk z polskiej stajni

Czasem trafia w ręce coś, co od razu zdradza, że nie powstało na taśmie produkcyjnej. Nie przez przypadek, nie bo się sprzeda, tylko dlatego, że ktoś po drugiej stronie blachy i szlifierki…

2025-05-13 | Mateusz Sułek | 1 minut

Torba Helikon-Tex Field Tote już dostępna!

Nowości z Enforce Tac 2025 stopniowo pojawią się w ofercie Helikon-Tex. Field Tote to torba z linii Urban, która łączy cywilny styl z militarnym zacięciem.

2025-05-08 | Michał Ihnatów | 1 minut

Helikon-Tex Tracer — anorak zamiast bluzy mundurowej?

Kurtka Tracer to kolejny anorak (czy też kangurka) od Helikon-Tex. Od pozostałych różni się tym, że należy do linii Patrol i zaprojektowany został do użytku wojskowego — dlatego też…

2025-04-11 | Michał Ihnatów | 1 minut

Recenzja kurtki Helikon-Tex Trooper Mk2

Tematem tejże recenzji jest nowa wersja jednego z najbardziej znanych produktów Helikon-Tex – kurtki softshell Trooper. Mając już doświadczenie ze starszym projektem,…

2025-03-10 | Michał Ihnatów | 1 minut

Jak dojechać szybowcem pod K2? Spotkanie ze Sławkiem Makarukiem.

W najbliższy piątek 7 lutego o godzinie 18:00 w Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie odbędzie się wyjątkowe wydarzenie, którego gościem specjalnym będzie Sławek Makaruk – podróżnik,…

2025-02-05 | Redakcja | 1 minut

Swarovski BP24: plecak do podglądania natury

„– Stary, mam plecak Swarovskiego! – Z diamentów? – Nie no, naprawdę Swarovskiego. Taki na optykę! – Ale jak to? Tego od pierścionków i kolczyków?”. Tak w większości…

2024-07-03 | Konrad Busza | 1 minut

„Zabić Ukrainę. Alfabet rosyjskiej agresji” – wojna oczami reportera

Marcin Ogdowski to jeden z najbardziej cenionych polskich korespondentów wojennych, znany z bezkompromisowych, rzetelnych i często brutalnie szczerych relacji z frontów wojennych. Jego najnowsza książka,…

2025-02-18 | Mateusz Sułek | 1 minut

Między historią a fikcją – czy warto przeczytać „Wojnę Wschodnią. Kroniki”?

Co by było, gdyby zimna wojna przerodziła się w otwarty konflikt zbrojny?
Piotr Langenfeld w swojej książce „Wojna Wschodnia. Kroniki” zabiera nas do alternatywnej wersji historii…

2025-02-14 | Mateusz Sułek | 1 minut

Jak dojechać szybowcem pod K2? Spotkanie ze Sławkiem Makarukiem.

W najbliższy piątek 7 lutego o godzinie 18:00 w Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie odbędzie się wyjątkowe wydarzenie, którego gościem specjalnym będzie Sławek Makaruk – podróżnik,…

2025-02-05 | Redakcja | 1 minut

Krakowski Festiwal Górski 2024 – najważniejsze informacje

Krakowski Festiwal Górski odbędzie się w dniach 7-8 grudnia 2024 roku w Centrum Kongresowym ICE Kraków. Jak co roku w programie wiele atrakcji,…

2024-11-07 | Redakcja | 1 minut
Kalendarium

Zbliża się III Międzynarodowy Kongres Antyterrorystyczny

W dniach 21-22 maja 2025 na Uniwersytecie WSB Merito we Wrocławiu odbędzie się trzecia edycja Międzynarodowego Kongresu Antyterrorystycznego. To prestiżowe wydarzenie, gromadzi uznanych ekspertów krajowych i zagranicznych.

2025-05-09 | Redakcja | 2 minuty

III Międzynarodowy Kongres Antyterrorystyczny już w maju

W dniach 21-22 maja 2025 na Uniwersytecie WSB Merito we Wrocławiu odbędzie się trzecia edycja Międzynarodowego Kongresu Antyterrorystycznego. Rejestracja uczestników i prelegentów jest już otwarta!

2025-04-18 | Redakcja | 4 minuty

Szkolenie Team99 Academy poziom LVL3, czyli balistyka zewnętrzna w teorii i praktyce

W dniach 22 i 23 listopada br. Team99 Academy zorganizowała trzeci etap nauki strzelania dalekodystansowego. Tym razem zajęcia praktyczne odbyły się na strzelnicy w Skarżysku-Kamiennej.

2024-12-01 | Grzegorz Sobczak | 7 minut

Szkolenie Long Range Shooting Team99 Academy LVL2, czyli kto nie liczy, ten nie trafia

W sobotę 28 września Team99 Academy zorganizowała kolejny etap szkolenia w zakresie strzelectwa dalekodystansowego – tym razem na poziomie LVL2. Zajęcia odbywały się…

2024-09-30 | Grzegorz Sobczak | 6 minut

Zbliża się III Międzynarodowy Kongres Antyterrorystyczny

W dniach 21-22 maja 2025 na Uniwersytecie WSB Merito we Wrocławiu odbędzie się trzecia edycja Międzynarodowego Kongresu Antyterrorystycznego. To prestiżowe wydarzenie, gromadzi uznanych ekspertów krajowych i zagranicznych.

2025-05-09 | Redakcja | 2 minuty

III Międzynarodowy Kongres Antyterrorystyczny już w maju

W dniach 21-22 maja 2025 na Uniwersytecie WSB Merito we Wrocławiu odbędzie się trzecia edycja Międzynarodowego Kongresu Antyterrorystycznego. Rejestracja uczestników i prelegentów jest już otwarta!

2025-04-18 | Redakcja | 4 minuty

Nowe zawody taktyczne na mapie Polski, czyli relacja z Defcon One 2024

Kurz po zawodach Defcon One zdecydowanie już opadł, siniaki poznikały, a emocje nadal nas trzymają. Te intensywne dwa dni przyniosły niezapomniane wspomnienia…

2024-11-20 | Klaudia Lazar | 8 minut

MCS Bochnia zaprasza na zawody „Solny Garnizon”

Zapraszamy wszystkich chętnych na zawody strzeleckie, organizowane 13 października przez Solny Garnizon, na strzelnicy Małopolskiego Centrum Strzelectwa w Bochni.

2024-09-24 | Redakcja | 2 minuty

Okręt podwodny Sokół już w muzeum

Okręt podwodny typu Kobben, dawny ORP Sokół w ostatnim tygodniu listopada znalazł się na swoim docelowym miejscu w Muzeum Marynarki Wojennej. Stanowi to zakończenie kolejnego etapu, trwających przeszło 5 lat, starań muzeum o udostępnienie jednostki do zwiedzania.

Przetransportowanie i umieszczenie Sokoła w miejscu ekspozycji było najbardziej skomplikowanym elementem całego przedsięwzięcia i trwało półtora tygodnia. Obecnie pozostały do wykonania prace związane z przygotowaniem okrętu do zwiedzania, odbudowaniem rozebranego wcześniej ogrodzenia, czy zbudowania pomostów pozwalających na wejście i wyjście na pokład Sokoła przez przygotowane w tym celu otwory w burtach.

Ostatnie minuty ORP Sokół w służbie – zbiórka na pokładzie całej załogi okrętu na chwilę przed ostatnim spuszczeniem bandery / Zdjęcie: Przemysław Gurgurewicz

Sokół w polskiej służbie i po niej

ORP Sokół – eks-norweski okręt podwodny typu Kobben – pod polską banderą spędził 16 lat. Przyjęcie do służby jednostek tego typu było skutkiem umowy pomiędzy Rządem RP, a rządem Królestwa Norwegii z lutego 2002 roku w sprawie nieodpłatnego przekazania Polsce 5 okrętów podwodnych tego typu. Spośród nich 4 (Stord, Skolpen, Svenner i Kunna) miały trafić do dalszej eksploatacji, zaś piąty – Kobben – przeznaczony został do szkolenia oraz wykorzystania na części zamienne. Jako pierwszy, 26 maja 2002 roku, do Polski przyszedł Stord (w norweskiej służbie noszący numer taktyczny S 308) pod dowództwem norweskiego oficera z mieszaną załogą składającą się z 16 Polaków i 9 Norwegów. Tydzień później, 4 czerwca 2002 roku, w porcie wojennym na Oksywiu odbyła się uroczystość pierwszego podniesienia bandery oraz nadania polskiej nazwy i chrztu okrętu, który otrzymał miano ORP Sokół oraz numer burtowy 294. Należy dodać, że podobna łączona uroczystość miała miejsce jeszcze tylko raz 16 sierpnia 2002 roku w przypadku ORP Sęp. Dwa pozostałe okręty typu Kobben: OORP BielikKondor, które weszły do służby w 2003 i 2004 roku, przybywały do Gdyni już po wcześniejszym podniesieniu polskiej bandery w Norwegii (Koniec epoki: Sęp i Bielik wycofane ze służby).

Operacja transportu okrętu rozpoczęła się 16 listopada, kiedy to okręt umieszczony na toczniowych wózkach wprowadzony został na ponton TRD Voyager / Zdjęcie: zbiory autora

Przez kolejne 16 lat ORP Sokół służył w Marynarce Wojennej biorąc w tym czasie udział w licznych międzynarodowych ćwiczeniach m. in. Crown Eagle, Playex, Danex, Passex, Steadfast Jazz, a także pięciokrotnie w manewrach Baltops. W tym czasie przebył około 26 tysięcy mil morskich oraz wykonał 174 zanurzenia. Należy także wspomnieć, że część jego załogi w okresie 27 grudnia 2006 – 30 marca 2007 roku uczestniczyła w misji Active Endeavour na Morzu Śródziemnym współtworząc ostatnią zmianę PKW Bielik.

Holowanie ze Stoczni Wojennej odbyło się sprawnie i bez przeszkód, w czym swój udział miała praktycznie bezwietrzna pogoda / Zdjęcie: Przemysław Gurgurewicz

Ostatnie spuszczenie bandery na ORP Sokół odbyło się 8 czerwca 2018 roku. W tym miejscu trzeba wyjaśnić, że od tego momentu niezasadne jest używanie w stosunku do niego skrótowca ORP, który przysługuje jedynie okrętowi pozostającemu w służbie, czyli noszącemu banderę, dowodzonemu przez oficera MW i posiadającego stałą załogę. W momencie spuszczenia bandery było już wiadomo, że okręt nie zostanie zezłomowany. Jeszcze przed wycofaniem ze służby starania o przejęcie jednostki rozpoczęło Muzeum Marynarki Wojennej, na co uzyskało wstępną zgodę Ministerstwa Obrony Narodowej. Przekazywanie mienia ruchomego z zasobów ministerstwa wymaga jednak dopełnienia odpowiedniej procedury. W przypadku Sokoła formalna realizacja procesu przekazywania rozpoczęła się 11 października 2019 roku. Zatwierdzone zostało wówczas ogłoszenie o naborze wniosków o nieodpłatne przekazanie mienia ruchomego, z terminem przyjmowania od 21 października do 22 listopada 2019.

Po około trzech kwadransach ponton z Sokołem zacumował przy nabrzeżu Pomorskim / Zdjęcie: Przemysław Gurgurewicz

Pozytywne rozpatrzenie złożonego wniosku stanowił dopiero pierwszy krok. Kolejnym było podpisanie 28 lipca 2020 roku umowy przekazania Muzeum Marynarki Wojennej okrętu znajdującego się w tym czasie w zasobach Komendy Portu Wojennego Gdynia. Następne umowy związane już były z rozpoczęciem prac dostosowawczych do nowej roli. Pierwszą zawarto z PGZ Stocznią Wojenną 29 lipca 2020 roku i dotyczyła ona wyciągnięcia Sokoła na ląd, jego oczyszczenie oraz zabezpieczenie niezbędne do prowadzenia dalszych prac adaptacyjnych. Za nią następowały kolejne umowy, w tym ostatnia z 20 lipca 2022 roku, które obejmowały przystosowanie okrętu do roli eksponatu muzealnego, w tym między innymi przygotowania trasy zwiedzania z wycięciem na lewej burcie dwóch otworów w kadłubie – wejściowym w części dziobowej oraz wyjściowym w części rufowej, demontażu jednego z zespołów silnikowych (który trafi na oddzielną ekspozycję), zakonserwowanie osprzętu zewnętrznego: radaru, anteny, peryskopu, chrap i lamp sygnalizacyjnych wraz z ich wysunięciem, czy też przygotowaniem makiety torpedy (ORP Sokół w Muzeum Marynarki Wojennej).

W tym samym czasie trwały ostatnie prace przy przygotowywanej na przyjęcie okrętu betonowej niecce / Zdjęcie: Przemysław Gurgurewicz

Od początku przewidywano, że Sokół znajdzie swoje miejsce niedaleko okrętu-muzeum ORP Błyskawica. Projekt zakładał umieszczenie go w zbudowanym w pobliżu suchym doku, który z jednej strony po zejściu na dno pozwalałby zwiedzającym na oglądanie całej jednostki od spodu, z drugiej strony z daleka okręt wyglądałby jakby był na wodzie, gdyż ponad powierzchnię gruntu wystawałaby jedynie część znajdująca się powyżej linii wodnej. Ten wariant wymagał jednak bardzo dużych środków finansowych, których Muzeum Marynarki Wojennej nie było w stanie zdobyć. Problem ten należało jakoś rozwiązać, tym bardziej że Sokół pozostawał w PGZ Stoczni Wojennej, co generowało dla muzeum dodatkowe koszty. Z tego powodu zdecydowano o przyjęciu rozwiązania, w założeniu tymczasowego, w postaci postawienia okrętu na terenie ekspozycji plenerowej muzeum przy bulwarze Nadmorskim.

Przygotowanie nowego miejsca dla Sokoła

Umieszczenie Sokoła na terenie skansenu wymagało wykonania szeroko zakrojonych prac adaptacyjnych. Teren Muzeum Marynarki Wojennej przylega bezpośrednio do bulwaru Nadmorskiego i praktycznie w całości wykorzystywany jest na cele ekspozycyjne. W jedynym możliwym miejscu posadowienia okrętu znajdowały się trzy śruby okrętowe, a także ekspozycja z trzema dawnymi działami okrętowymi. W celu przygotowania miejsca dla Sokoła niezbędne prace podzielono na dwa etapy. W pierwszej kolejności – 26 października 2022 roku ogłoszono przetarg na przygotowanie miejsca posadowienia, z czym wiązało się przeniesienie wcześniej wymienionych eksponatów wraz z ich nowym rozmieszczeniem. Realizacja tego zamierzenia wymagała rozbiórki wielu istniejących elementów, między innymi kamienno-betonowych murów oporowych, podstaw pod eksponaty czy schodów czy późniejszego odtworzenia muru oporowego przesuniętego względem wcześniej istniejącego. Wykonania tych prac podjęła się sopocka firma Budomex Trójmiasto Sp. z o.o. za kwotę 334 033 zł.

Po weekendzie spędzonym na pontonie, we wtorek 21 listopada okręt został przesunięty na ląd, na przygotowane tam wsporniki / Zdjęcie: Przemysław Gurgurewicz

Druga faza przygotowania nowego miejsca dla Sokoła miała już szerszy zakres gdyż zawierała budowę właściwej niecki wystawienniczej, w tym szczelnej żelbetowej płyty dennej oraz ścianki oporowej od strony bulwaru. Przetarg na tę część prac ogłoszono 27 czerwca 2023 roku, a wygrała go ponownie firma Budomex, która jako jedyna złożyła ofertę. Jej wartość wyniosła 1 404 660 zł, łącznie więc oba etapy przygotowania miejsca dla Sokoła kosztowały muzeum 1 738 693 zł. W wyniku wykonanych prac powstała żelbetowa niecka o długości 50 m oraz szerokości 6,8 m i głębokości 0,85 m, do której miał trafić okręt.

Transport

Przemieszczenie okrętu z terenu PGZ Stoczni Wojennej na miejsce ekspozycji bez wątpienia można uznać za najbardziej skomplikowaną część całego przedsięwzięcia. Wymagało ono zastosowania transportu kombinowanego: najpierw drogą wodną z terenu stoczni do nabrzeża Pomorskiego (w miejsce stałego postoju ORP Błyskawica) i dalej już drogą lądową aż do docelowego stanowiska w Muzeum Marynarki Wojennej. O ile etap pierwszy, choć odległościowo dłuższy, nie nastręczał większych trudności technicznych, o tyle w drugim należało przemieścić okręt o masie 351 ton (a uwzględniając podpory ok. 360 ton) na trasie lądowej o długości ok. 650 m prowadzącej przez turystyczne centrum Gdyni: aleję Jana Pawła II aleję spacerową na terenie parku, potocznie nazywaną aleją lipową oraz krótkim odcinkiem bulwaru Nadmorskiego.

Moment przygotowywania zestawu transportowego składającego się z 6 wieloosiowych modułowych wózków transportowych rodziny Kamag 2400. Każda z osi takiego wózka jest w stanie przenosić maksymalne obciążenie 34 ton / Zdjęcie: Przemysław Gurgurewicz

Przetarg na realizację tego zadania ogłoszono 4 września 2023 roku i zawierało ono dwie odrębne części: transport wodny oraz lądowy. W przypadku przewozu wodnego kontrakt uzyskała firma Trend Projekt Sp. z o.o. Sp. komandytowa, która zaoferowało usługę za kwotę 953 250 zł. Za transport lądowy odpowiadała natomiast firma Poleko Budownictwo Sp. z o.o. i tu cena odzwierciedlała większe skomplikowanie przedsięwzięcia wynosząc 1 997 986,47 zł. Łącznie proces przemieszczenia okrętu kosztował blisko 3 mln zł, a dokładnie 2 951 236,47 zł. Operacja rozpoczęła się w czwartek 16 listopada. Wówczas to Sokół, ustawiony na wózkach stoczniowych przeznaczonych do transportu po wewnętrznym torowisku, przesunięty został na pełnomorski ponton TRD Voyager o długości 60 metrów, szerokości 20 metrów oraz nośności 3000 ton. Początkowo zakładano, że Sokół już w stoczni zostanie umieszczony na niskopodwoziowych, wieloosiowych samojezdnych wózkach transportowych tzw. SPMT (Self Propelled Modular Transporter lub Self Propelled Modular Trailer) i tak wjedzie na pokład pontonu. W efekcie jednak został on na pontonie umieszczony na przygotowanej w tym celu konstrukcji wsporczej. Po zabezpieczeniu okrętu, w piątek 17 listopada przed godz. 13.00 rozpoczęto proces holowania pontonu, w czym uczestniczyły dwa pchacze: Hetman oraz Tur-W-01. Ten pierwszy o tyle interesujący, że jest to przebudowany w 2011 roku kuter patrolowy SG-161 projektu 918, służącego wcześniej w Morskim Oddziale Straży Granicznej.

W czwartek 24 listopada nastąpiła najbardziej widowiskowa część transportu czyli przejazd po ulicach Gdyni / Zdjęcie: zbiory autora

Dzięki idealnej do tego celu pogodzie, czyli praktycznie braku wiatru, cały proces przebiegł bardzo sprawnie i już ok. godz. 13.40 ponton zacumował przy nabrzeżu Pomorskim w stałym miejscu postoju okrętu-muzeum ORP Błyskawica, który z tego powodu dzień wcześniej musiał zostać stamtąd odholowany. Nie był to jednak koniec etapu morskiego, gdyż zgodnie z umową, jego zakończenie miało odbyć się dopiero po podpisaniu protokołu przekazania gotowego do transportu lądowego okrętu z wykonawcą operacji transportu lądowego oraz inspektorem nadzoru hydrotechnicznego zamawiającego.

Najdłuższym prostym odcinkiem był przejazd przez przez parkową aleję zwaną aleją lipową / Zdjęcie: zbiory autora

Cały weekend okręt pozostawał na pontonie i w poniedziałek rano rozpoczęto przygotowania do przesunięcia Sokoła z pontonu na ląd. Wymagało to ustawienia na nabrzeżu odpowiedniej konstrukcji z szynami łączącymi ją z analogiczną konstrukcją na pontonie, aby przesunąć po nich okręt metodą ślizgową z użyciem hydrauliki siłowej. We wtorek 21 listopada nastąpiło przesunięcie z pontonu na nabrzeże. Był to wstęp do najbardziej widowiskowej części trasy, czyli ok. 700 m przejazdu (dłuższego niż teoretyczna trasa do pokonania, gdyż cały zestaw musiał po drodze zmienić kierunek jazdy) od nabrzeża do Muzeum Marynarki Wojennej. Wymagało to posadowienia okrętu na wieloosiowych modułowych wózkach transportowych, co trwało do czwartku 23 listopada. Wówczas przystąpiono do przejazdu na miejsce docelowe.

Po przywiezieniu Sokoła w pobliże niecki, kolejną czynnością było przesunięcie go na docelowe miejsce w betonowej niecce / Zdjęcie: Przemysław Gurgurewicz

Operacja ta wykonana została przy pomocy, przystosowanych do transportu bardzo ciężkich ładunków, wózków transportowych rodziny Kamag 2400. Pojazdy tego typu występują w dwóch odmianach – dysponujących 4 oraz 6 osiami. Każda oś może przenosić maksymalne obciążenie 34 ton. Do przewozu Sokoła wykorzystano łącznie 6 takich modułów transportowych: 4 sześcioosiowe oraz 2 czteroosiowe. Połączono je w dwa zespoły po 3 moduły, tworząc dwa 16-osiowe szeregi, z których w efekcie powstał zestaw jezdny o długości 26,4 i szerokości 5,33 metra oraz masie własnej przekraczającej 150 ton. Teoretycznie taki zestaw mógłby przewieźć ładunek o masie maksymalnej nawet 474 ton, co z zapasem wystarczyło dla ok. 360 tonowego Sokoła (351 ton masy własnej plus podpory). Masa całego gotowego zestawu z ładunkiem przekraczała 500 ton, co wymagało wcześniejszego odpowiedniego przygotowania trasy dla jego przejazdu. Poza demontażem elementów małej architektury czy lamp ulicznych, trzeba było wzmocnić podłoże (szczególnie gruntowe w parku) poprzez położenie w wielu miejscach płyt kompozytowych, aluminiowych lub drewnianych. Występowanie na trasie podziemnych instalacji wymagało także budowy w tych miejscach konstrukcji o charakterze mostowym, aby uniknąć uszkodzeń spowodowanych zbyt dużym obciążeniem.

Gdy znalazł się na wyznaczonym miejscu pozostał ostatni etap prac transportowych, czyli opuszczenie okrętu / Zdjęcie: Przemysław Gurgurewicz

Przejazd rozpoczął się ok. 11.00 i zajął kilka godzin. Następnego dnia okręt umieszczono na tymczasowej konstrukcji wsporniczej, analogicznej do tej zbudowanej przy wyładunku z pontonu, która posłużyła następnie do prostopadłego (burtą) przesunięcia Sokoła na docelowe miejsce w betonowej niecce. Ponownie zastosowano tę samą co wcześniej metodę ślizgową z wykorzystaniem hydrauliki siłowej. Już po zmroku okręt znalazł się w niecce, jednak nadal na wsparty na tymczasowej konstrukcji. Jego opuszczenie na dno niecki musiało więc poczekać do następnego tygodnia i realizację tego etapu rozpoczęto w poniedziałek 27 listopada.

Co dalej?

Umieszczenie Sokoła w niecce nie kończy jeszcze wszystkich przewidzianych prac. Do chwili obecnej wykonano najtrudniejszą część zadania związanego z przyszłą ekspozycją okrętu. Do zrobienia pozostało jeszcze wiele mniej efektownych, ale niezbędnych prac, począwszy od wykończenia wszystkich elementów niecki, poprzez odbudowanie rozebranego wcześniej muru, który odgrodzi okręt od bulwaru Nadmorskiego, po przygotowanie do zwiedzania samego okrętu – doprowadzenie do niego energii elektrycznej, przygotowanie wnętrza, opisów, tablic informacyjnych itd.

Jak poinformował nas dyrektor Muzeum Marynarki Wojennej Tomasz Miegoń według obecnych zamierzeń planuje się zakończyć wszystkie prace do dnia obchodów przyszłorocznego Święta Marynarki Wojennej, czyli do 30 czerwca 2024 roku. Możemy jedynie trzymać kciuki, aby nic nie stanęło na przeszkodzie tym zamierzeniom i żebyśmy mogli za nieco ponad pół roku zwiedzać nowy i najbardziej efektowny eksponat Muzeum Marynarki Wojennej.

Sokół w Muzeum Marynarki Wojennej. Docelowo w miejsce tymczasowego ogrodzenia odbudowany zostanie istniejący tam wcześniej mur. W trakcie dalszych prac przygotowawczych Sokół ma w pełni odzyskać wygląd jaki miał w okresie służby, czyli m.in. numer i godło na kiosku widoczne na zdjęciu z dnia ostatniego spuszczenia bandery / Zdjęcia: Przemysław Gurgurewicz

X